KPMG: Echilibrul intre investitii si calitatea produsului reprezinta cheia succesului in 2012

Desi prognozele arata cresteri lente ale veniturilor pentru 2012, companiile din industria produselor de consum intentioneaza sa investeasca in piete emergente, dezvoltarea de noi produse si in adoptarea metodelor de plati mobile, reiese dintr-un sondaj KPMG.

• Aproape jumatate dintre companii considera ca Statele Unite si Canada reprezinta cele mai promitatoare piete pentru viitorul apropiat
• Adoptarea de noi strategii de dezvoltare a produselor poate genera cel mai ridicat potential de crestere pe pietele emergente
• Practicile sustenabile castiga teren – mai mult de jumatate din directorii financiari (CFOs) au observat impactul pozitiv al acestora asupra costurilor de exploatare
• Directorii financiari considera tehnologia mobila drept factorul cu cel mai ridicat potential de crestere a vanzarilor

Patru din 10 directori financiari ai celor mai mari companii globale, active in industria produselor de consum, se asteapta ca veniturile lor sa fie mai mici in 2012 comparativ cu 2011, dar cu toate acestea intentioneaza sa investeasca in noi piete, produse si in comertul mobil, a reiesit din ultimul sondajul anual realizat de KPMG International in randul directorilor financiari din industria produselor de consum.

La sondajul realizat de KPMG in decembrie 2011, Turning Global Risk into Opportunity , au participat 350 directori financiari din cadrul celor mai mari companii globale din domeniul comertului cu amanuntul si al productiei de bauturi, produse alimentare si produse de consum. Suplimentar, pentru realizarea acestui raport au fost intervievati directorii financiari ai Tiffany & Co., Dollar General, Fonterra, Metcash, Coop Lombardia si Aurora Fashion.

Chiar si in conditiile in care cresterea se prognozeaza a fi lenta in Statele Unite si Canada, 43,6% dintre respondenti sunt de parere ca aceste doua piete vor oferi cele mai bune oportunitati de dezvoltare in urmatorii 2 ani, cu China si Brazilia considerate a ocupa locul al doilea si respectiv al treilea.

Dinu Bumbacea, Partener in cadrul departamentului Management Consulting al KPMG in Romania comenteaza: “Criza financiara globala a avut un impact major asupra comportamentului consumatorului roman. Clientii sunt mai atenti ca niciodata la pret, dar in acelasi timp sunt dispusi sa cheltuiasca pentru produse de calitate daca ei considera ca obtin valoare din achizitiile facute. Urmarirea comportamentului consumatorilor si schimbarea strategiei de produs pentru a o armoniza cu evolutia acestuia va fi esentiala pentru succesul afacerilor. Dar companiile trebuie in acelasi timp sa nu isi ”dilueze marca” sau sa piarda coerenta prin modificari prea frecvente aduse produselor si preturilor”

“In mod surprinzator, desi majoritatea noilor consumatori provin din Asia si India, si in ciuda increderii fragile a consumatorilor in pietele dezvoltate, majoritatea respondentilor considera la nivel global ca America de Nord ofera o importanta oportunitate de crestere, cel putin pe termen scurt”, spune Willy Kruh, Coordonator la nivel Global al Pietelor din sectorul Produselor de Consum din cadrul KPMG.

In acelasi timp, mai mult de doua treimi dintre respondenti au declarat ca si-au marit bugetul comparativ cu cel de anul trecut in anticiparea extinderii pe piete noi – cu peste 80% dintre acestia declarand ca lansarea pe piata a produselor destinate consumatorilor din noua clasa mijlocie de pe pietele emergente, in plina dezvoltare, reprezinta un factor de succes pe termen lung. Respondentii din regiunea Asia Pacific (44%) vor fi mai inclinati sa isi creasca bugetul alocat acestui an decat cei aflati in alte regiuni, tinand cont de faptul ca acestia se orienteaza spre pietele invecinate.

In ciuda optimismului temperat manifestat de respondenti cu privire la crestere si extindere, participantii la sondaj considera ca cele mai mari amenintari sunt incertitudinea economica (44%), urmata de instabilitatea politica (27%), si criza datoriilor suverane (21%).

Inovarea de produs sta la baza strategiilor de crestere adoptate de companii anul acesta, cu 40% dintre respondentii din America de Nord si America Latina, Asia Pacific si Orientul Mijlociu /Africa declarand ca isi vor adapta produsele dezvoltate pentru pietele interne pentru a raspunde nevoilor altor piete. Companiile europene, totusi, vor continua probabil sa isi vanda produsele neschimbate pe alte piete, adaptand doar eticheta, ambalajul si/sau instructiunile.

“Obiectivul general in randul respondentilor este clar acela de a creste”, a spus Kruh. “Strategiile urmarite de companii vor depinde de maturitatea fiecarei piete. Putem observa ca pe pietele emergente, inovarea de produs reprezinta o strategie de dezvoltare cu cel mai mare potential. Dar mai important, dupa cum multi dintre respondentii nostri au remarcat, este de a stabili intotdeauna in ce masura competentele cheie ale unei companii raspund oportunitatilor existente si daca exista disponibilitatea de a astepta ca investitiile sa genereze profit.”

Sustenabilitatea continua in mod constant sa creasca in importanta pe agenda de lucru a companiilor. Aproape trei sferturi dintre respondenti mentioneaza sustenabilitatea ca un instrument ce contribuie la o pozitionare competitiva, inovare si reputatia marcii. Mai mult decat atat, peste jumatate au mentionat ca sustenabilitatea a avut un impact pozitiv asupra costurilor de exploatare si din ce in ce mai mult, asupra vanzarilor si valorii de piata.

Anul acesta, peste o treime dintre respondenti vor folosi tehnologia mobila pentru a-si maximiza vanzarile, aceasta depasind ca utilizare atat internetul cat si comertul electronic. Investitiile in tehnologie CRM (gestionarea relatiilor cu clientii) se plaseaza pe locul doi in clasamentul tehnologiilor de la care se asteapta un impact semnificativ asupra vanzarilor.

“Intr-un interval de doar cativa ani, tehnologia mobila a transformat peisajul in sectorul de retail si al bunurilor de consum. Tehnologia mobila este un factor cheie de dinamizare a vanzarilor atat in pietele dezvoltate cat si in cele emergente”, a spus Bumbacea. “Serviciile bazate pe localizare pot directiona traficul spre magazine si pot fi folosite pentru informarea in timp real a clientilor asupra ofertelor si promotiilor. Dar in acelasi timp, tehnologia mobila influenteaza relatia dintre client si companie. Avand acces permanent la informatii asupra preturilor, opiniilor altor consumatori si concurentei, clientii sunt mai informati ca oricand. Stabilirea unor relatii robuste, durabile cu acesti clienti va constitui o provocare serioasa in anii care vin” subliniaza Dinu Bumbacea.

“Evolutia companiilor din sectorul produselor de consum este foarte diferita si anul acesta va fi un punct de cotitura pentru ele”, comenteaza. “Cele care vor sti sa aleaga cel mai bine intre investitii pe pietele dezvoltate si investitii pe piete emergente, care urmaresc si sunt receptive la reactia la pret a clientilor, care realizeaza rolul important pe care il joaca echilibrul dintre calitatea produsului si valoarea perceputa a acestuia precum si localizarea serviciilor, ar trebui sa isi vada eforturile incununate de succes”.

Sursa: KPMG

This article is also available in: Engleză

This post is also available in: Engleză

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close