Proiectul legii de revizuire a Constitutiei Romaniei. Conditiile pentru exercitarea dreptului de initiativa. Limitele revizuirii. Principalele obiective ale revizuirii

feature photo

.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
Judecator Augustin Zegrean
Presedintele Curtii Constitutionale a Romaniei

Romania se afla intr-un proces de consolidare a institutiilor statului de drept. Dovada in acest sens este recenta initiativa a Presedintelui Romaniei privind revizuirea Constitutiei Romaniei, care marcheaza preocuparile referitoare la evolutia constitutionala in tara noastra. Proiectul legii de revizuire a fost supus controlului Curtii Constitutionale, si in cele ce urmeaza, voi prezenta principalele obiective ale revizuirii si aprecierile Curtii Constitutionale cu privire la acestea.

In ceea ce priveste indeplinirea conditiilor pentru exercitarea dreptului de initiativa in materia revizuirii Constitutiei, Curtea a retinut ca dreptul Presedintelui Romaniei de a initia revizuirea Legii fundamentale este prevazut de art. 150 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia „Revizuirea Constitutiei poate fi initiata de Presedintele Romaniei la propunerea Guvernului […]”.

In cauza, Guvernul a adoptat, sub forma unui proiect de lege, propunerea de revizuire a Constitutiei in sedinta din 21 aprilie 2010 si a transmis-o Presedintelui Romaniei, cu Adresa nr. 5/EB/38 din 21 aprilie 2010.

In exercitarea dreptului sau constitutional, prevazut de art. 150 alin. (1) din Legea fundamentala, Presedintele Romaniei a decis initierea procedurii de revizuire a Constitutiei si, inainte de sesizarea Parlamentului, a transmis Curtii Constitutionale proiectul de lege privind revizuirea Constitutiei, insotit de urmatoarele documente: expunere de motive, avizul Consiliului Legislativ transmis Presedintelui Romaniei cu Adresa nr. 256 din 9 iunie 2011, Adresa Guvernului Romaniei nr. 5/EB/38 din 21 aprilie 2010 de inaintare a propunerii de revizuire a Constitutiei catre Presedintele Romaniei, Adresa ministrului justitiei nr. 41.947 din 21 aprilie 2010 prin care a transmis primului-ministru proiectul de lege privind revizuirea Constitutiei Romaniei, impreuna cu expunerea de motive.

Examinand aceste documente, Curtea a constatat ca proiectul legii de revizuire inaintat de Presedintele Romaniei Curtii Constitutionale pentru a se pronunta, in temeiul art. 146 lit. a) teza I din Constitutie, contine o serie de modificari si completari ale proiectului legii de revizuire inaintat Presedintelui Romaniei de catre Guvern. Astfel fiind, Curtea urmeaza sa decida daca interventia Presedintelui, in sensul modificarii si completarii proiectului legii de revizuire a Constitutiei propus de Guvern, constituie o incalcare a normelor constitutionale incidente in materia initiativei revizuirii, norme care circumscriu limitele acesteia.

Curtea a retinut ca dispozitiile art. 150 din Constitutie, care reglementeaza titularii dreptului de initiere a revizuirii Constitutiei (Presedintele Romaniei, deputati si senatori, respectiv cetateni), instituie si o serie de conditii cu privire la exercitarea acestui drept. In cazul Presedintelui Romaniei, dispozitiile mentionate conditioneaza exercitarea dreptului in cauza doar de formularea unei propuneri in acest sens din partea Guvernului. Stabilind ca revizuirea „poate fi initiata de Presedintele Romaniei”, textul constitutional nu distinge referitor la competentele Presedintelui Romaniei in calitate de titular al dreptului de initiativa a revizuirii Constitutiei si nici nu instituie vreo obligatie sau interdictie in ceea ce il priveste. Prin urmare, Presedintele Romaniei, primind propunerea Guvernului de revizuire a Constitutiei, are deplina libertate de a decide sa initieze revizuirea Constitutiei sau sa nu o initieze, iar, in cazul in care decide initierea acesteia, sa isi insuseasca intocmai, numai in parte sau sa completeze propunerea Guvernului.

O alta interpretare a textului constitutional, in sensul atribuirii unui rol pur formal Presedintelui Romaniei in cadrul acestei proceduri, respectiv acela de a transmite Parlamentului un proiect de lege privind revizuirea Constitutiei astfel cum a fost propus de Guvern, ar fi de natura sa goleasca de continut dreptul sau de initiativa. Or, acest drept i-a fost conferit de legiuitorul constituant tocmai in considerarea rolului si a pozitiei pe care Presedintele Romaniei o ocupa in cadrul sistemului politic al societatii, care ii permite sa cunoasca evolutia acesteia si perspectivele sale de dezvoltare si sa valorifice aceste constatari, inclusiv pe calea initierii unui proces de modificare a Legii fundamentale a statului, atunci cand, prin propunerea Guvernului in acest sens, se realizeaza un acord al celor 2 reprezentanti ai puterii executive cu privire la initierea unui astfel de proces.

Puteti citi articolul integral in Curierul Judiciar nr. 1/2012.

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close