RIL Admis – Bănci. Operaţiuni bancare. Instituţii. Plăţi

În practica judiciară nu există un punct de vedere unitar cu privire la competenţa materială de soluţionare a acţiunilor formulate împotriva înscrierii incidentului bancar la Centrala de Incidente şi Plăţi din cadrul Băncii Naţionale a României.

S-a relevat că unele instanţe au considerat că, din moment ce dispoziţiile din OG nr. 11/1993, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr. 83/1994, care a modificat prevederile Legii nr. 58/1934 şi ale Legii nr. 59/1934, stabilesc competenţa de soluţionare a acţiunilor privind cecul, cambia şi biletul la ordin în favoarea judecătoriei, tot judecătoriei trebuie sa îi revină şi competenţa de soluţionare şi acţiunile formulate împotriva înscrierii incidentului bancar.

Alte instanţe, dimpotrivă, au apreciat că astfel de acţiuni au un caracter comercial, neevaluabil în bani, încât competenţa de soluţionare a lor în primă instanţă revine tribunalului în baza art. 2 pct. 1 lit. a) C.proc.civ.

Aceste din urmă instanţe au interpretat şi aplicat corect dispoziţiile legii.

Astfel, Secţiile Unite ale ICCJ admit recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi stabilesc: Acţiunile în anularea incidentelor de plăţi înscrise în Fişierul naţional de incidente de plăţi sunt de competenţa tribunalului, ca primă instanţă.

Decizia nr. LXXXV (85) din 10 decembrie 2007 a fost publicată în M. Of. 685 din 7 octombrie 2008.

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close