Bostina si Asociatii: “Om bogat, om sarac”

feature photo

Guvernul pregateste, pana la sfarsitul anului, o serie de reglementari prin care intentioneaza sa transpuna in legislatia romaneasca angajamentele luate prin Scrisoarea suplimentara de intentie agreata cu Fondul Monetar International in cursul lunii iunie 2010.

Din cuprinsul acestui document rezulta ca reforma fiscala se va concentra si asupra contribuabililor persoane fizice cu venituri mari si va presupune dezvoltarea unor metodologii de control indirect care sa completeze tehnicile existente de control in vederea identificarii veniturilor nedeclarate. In mod deosebit, Guvernul intentioneaza sa modifice Codul Fiscal şi Codul de Procedura Fiscala in sensul: (i) stabilirii dreptului ANAF de a avea acces la evidentele bancare si la evidentele partilor terte, pentru a permite astfel stabilirea corespunzatoare a venitului; (ii) revizuirea definiţiilor venitului, pentru a da posibilitatea impunerii veniturilor provenite din orice sursă neexceptată prin lege; (iii) întărirea obligaţiei de declarare a venitului; precum şi (iv) întărirea dreptului de control în vederea identificării venitului nedeclarat.

Modificarile legislative despre care discutam vizeaza prin urmare impozitarea veniturilor persoanelor fizice si ar trebui sa permita organului fiscal sa calculeze impozitul pe venit chiar si in situatia in care nu exista declaratii ale contribuabilului iar sursa venitului nu a putut fi identificata prin alte mijloace dar, pe baza constatarilor organului fiscal, este evident ca respectivul contribuabil a ascuns veniturile in cauza.

Pana aici, nimic special, insa se pare ca, pentru atingerea obiectivelor asumate, Guvernul considera ca solutia este aceea de modificare a prevederilor actuale din Codul fiscal in sensul ca (i) orice venituri identificate de organele fiscale si a caror susrsa nu poate fi determinata, altele decat venituri neimpozabile, se impun cu o cota de 16% si din Codul de procedura fiscala in sensul (ii) de a se inversa sarcina probei sursei veniturilor si a nivelului acestora, in asa fel incat contribuabilul sa fie cel obligat sa dovedeasca veniturile realizate si sursa acestora.

In masura in care contribuabilul nu va reusi sa probeze sursa veniturilor si, eventual, existenta unei surse neimpozabile a acestora (spre exemplu o donatie), atunci organul fiscal ar trebui sa fie in masura sa emita o decizie de impunere pentru venitul suplimentar determinat.

Autor: Cosmin Gheorghe, Avocat Colaborator Senior, Departamentul Fiscal Boştină&Asociaţii

Puteţi citi forma integrală a articolului AICI

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close