Curtea Constitutionala a respins sesizarea privind neconstitutionalitatea Codului Muncii
Sesizarea privind neconstitutionalitatea Codului Muncii, asumat in Parlament de catre Guvern, prin care 112 parlamentari PNL si PSD au criticat, in primul rand, procedura de vot, intrucat au fost prezenti doar 216 din cei 470 de membri ai Camerelor a fost respinsa de Curtea Constitutionala.
Curtea Constitutionala a dezbatut, miercuri, sesizarea privind neconstitutionalitatea Codului Muncii, asumat in Parlament de catre Guvern.
Decizia a fost luata cu majoritatea voturilor judecatorilor Curtii Constitutionale.
Din cei 9 judecatori, Iulia Motoc a lipsit de la dezbatere.
Cei 112 parlamentari PNL si PSD au criticat, in primul rand, procedura de vot, intrucat au fost prezenti doar 216 din cei 470 de membri ai Camerelor.
Parlamentarii care reclama asumarea Codului Muncii de catre Executiv afirma, in sesizarea inaintata CC, ca “actuala guvernare a uzitat, pana la epuizare, de dispozitiile articolului 114 din Constitutia Romaniei, transformand practic procedura angajarii raspunderii din exceptie in regula”.
“Astfel, statistic analizand, rezulta ca in perioada 2000 – 2004 Guvernul Nastase si-a angajat raspunderea de trei ori in fata Parlamentului, iar in perioada 2004 – 2008 guvernarea PNL-PDL si-a angajat raspunderea de patru ori. Guvernul Boc, in perioada 2008 – 2011, si-a angajat raspunderea de zece ori, Legea pentru modificarea si completarea Legii 53/2003 privind Codul muncii reprezentand cea de a unsprezecea asumare de raspundere in fata Parlamentului”, noteaza parlamentarii in sesizare.
Contestatarii au sustinut ca unul dintre motivele invocate cu privire la necesitatea modificarii si completarii Legii 53/2003-Codul muncii l-a constituit armonizarea prevederilor Codului muncii cu Directivele Europene.
“Din parcurgerea modificarilor si completarilor aduse Legii 53/2003, rezulta ca Directivele Europene in raport de care au fost armonizate dispozitiile Codului muncii sunt: Directiva 98/59/CE a Consiliului privind apropierea legislatiilor statelor membre cu privire la concedierile colective, Directiva 1999/70/CE a Consiliului privind acordul-cadru cu privire la munca pe durata determinata, Directiva 2003/88/CE privind anumite aspecte ale organizarii timpului de lucru si Directiva 2008/104/CE privind munca prin agent de munca temporara. Cu privire la acest aspect, de notat este faptul ca, exceptand Directiva 2008/104/CE privind munca prin agent de munca temporara, toate celelalte Directive au inceput sa isi produca efectele inainte de anul 2003 (anul intrarii in vigoare a Legii 53/2003-Codul muncii), parte din dispozitiile obligatorii ale acestora fiind incluse in Codul muncii inca de la momentul aparitiei acestuia (2003)”, arata documentul citat.
In ceea ce priveste Directiva 2008/104/CE privind munca prin agent de munca temporara, parlamentarii spun ca – in conformitate cu dispozitiile articolului 4, alineatul (2), statele membre UE, dupa consultarea partenerilor sociali, in conformitate cu legislatia nationala, cu practicile si conventiile colective, trebuie sa revizuiasca orice restrictie sau interdictie privind utilizarea muncii temporare, pentru a verifica daca acestea sunt justificate de motivele cuprinse in Directiva, pana la data de 5 decembrie 2011.
Avand in vedere ca nu erau stabilite, in mod imperativ, termenele de implementare sau corelare in legislatia interna, parlamentarii care au reclamat Codul Muncii la CC apreciaza ca nu este justificata de niciun fel urgenta modificarii si completarii Legii 53/2003, astfel incat sa legitimeze, din punct de vedere constitutional, asumarea raspunderii Guvernului in fata Parlamentului pentru acest act normativ.
Mai mult, parlamentarii opozitiei au sustinut ca, prin exercitarea de catre Guvern a unei competente, cu nerespectarea cadrului constitutional care o circumstantiaza, s-a incalcat competenta Parlamentului de unica autoritate legiuitoare.
“Ca si principiul suprematiei Constitutiei, principiul legalitatii reprezinta un principiu esential al statului de drept, preeminenta legii asigurand ordinea de drept intr-un stat democratic”, au mai spus ei in sesizarea catre CC.
Totodata, in actul citat se consemneaza faptul ca actul normativ a fost elaborat si adoptat cu incalcarea rolului consultativ al Consiliului Economic si Social, deoarece in expunerea de motive a Legii pentru modificarea si completarea Legii 53/2003 – Codul Muncii nu este realizata nicio mentiune cu privire la avizul CES.
Sursa: Mediafax