Romania a castigat primul proces de infringement judecat de CJUE

feature photo

Prin Hotararea pronuntata la data de 14 aprilie 2011 in cauza C-522/09, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a declarat inadmisibila actiunea Comisiei Europene in constatarea neindeplinirii obligatiilor, formulata impotriva Romaniei, in temeiul art. 258 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene, considerand ca „punerea in intarziere nu a identificat in mod suficient neindeplinirea reprosata ulterior Romaniei in avizul motivat si ca procedura pre-contencioasa nu si-a atins obiectivul de a garanta dreptul statului membru in cauza de a-si prezenta observatiile cu privire la criticile formulate de Comisie”.

Prin cererea sa, Comisia Europeana a solicitat instantei europene sa constate ca Romania nu si-a indeplinit obligatiile care rezulta din Directiva 79/409/CE privind conservarea pasarilor salbatice (Directiva), intrucat nu a desemnat suficiente teritorii, ca numar si suprafata, drept arii de protectie speciala (APS), care ar fi fost de natura sa asigure protectia corespunzatoare a speciilor de pasari salbatice prevazute de anexa I a actului normativ european mentionat, dar si a speciilor de pasari migratoare care nu sunt prevazute in acea anexa.

In aparare, Romania a ridicat exceptia de inadmisibilitate a actiunii declansate, aratand ca prin scrisoarea de punere in intarziere, Comisia a invocat necomunicarea listei APS, in timp ce in avizul motivat a reprosat desemnarea insuficienta a APS, ca numar si suprafata, ceea ce contravine jurisprudentei instantei europene potrivit careia avizul motivat trebuie sa fie intemeiat pe aceleasi motive invocate in scrisoarea de punere in intarziere. Statul roman, prin reprezentantii sai, a precizat ca institutia europeana a invocat, pentru prima data, abia in etapa avizului motivat caracterul insuficient, ca numar si suprafata al APS desemnate, ceea ce a determinat imposibilitatea autoritatilor romane de a demonstra contrariul in raspunsul lor la scrisoarea de punere in intarziere. Starea de incertitudine creata astfel cu privire la caracterul insuficient al desemnarii realizate de Romania a impiedicat constituirea unei aparari adecvate inca de la inceputul fazei pre-contencioase.

Curtea de Justitie a Uniunii Europene a reiterat jurisprudenta sa constanta, potrivit careia procedura pre-contencioasa are ca scop sa acorde statului membru vizat, pe de o parte, posibilitatea de a se conforma obligatiilor sale ce decurg din dreptul Uniunii si, pe de alta parte, posibilitatea de a invoca in mod eficient mijloacele sale de aparare impotriva obiectiilor formulate de Comisie, ceea ce reprezinta o garantie esentiala urmarita de Tratat, respectarea sa constituind un element esential al regularitatii procedurii de constatare a neindeplinirii obligatiilor de catre un stat membru.

Curtea a retinut ca in mai putin de doua luni de la primirea scrisorii de punere in intarziere, respectiv la 21 decembrie 2007, Romania a transmis Comisiei lista nationala de APS, pe care le clasificase intre timp. Cu toate acestea, Comisia a emis un aviz motivat la 23 septembrie 2008, considerand ca statul roman nu a clasificat suficiente APS, ca numar si suprafata, Curtea retinand ca nu s-a dat statului roman posibilitatea de a-si prezenta observatiile asupra acestui aspect.

Sursa: DAE

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close