Despre prezentul si viitorul avocaturii din Romania

Gheorghe Florea

1. Am observat in ultima vreme o apropiere intre avocati si magistrati. Este corecta observatia? Este bine? Pentru cine?

La initiativa conducerii executive a Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, urmare participarii Presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii la sedinta Comisiei Permanente din 28 ianuarie 2011, dar si urmare discutiilor purtate cu Colegiul de Conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie si a intalnirilor de lucru cu Ministrul Justitiei, s-a configurat identificarea unui instrument institutional pentru conlucrarea dintre profesii – Protocol privind colaborarea dintre Consiliul Superior al Magistraturii si Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, care a fost avizat de Comisiei Permanente a Uniunii Nationale a Barourilor din Romania din 6 mai 2011 si de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii in sedinta din 19 mai 2011.

Realitatile profesiei de avocat depasesc prin dinamismul lor realitatea abstracta, ipotetica si statica a legislatiei ce organizeaza exercitarea profesiei de avocat, dar si cea privind organizarea si functionarea sistemului judiciar. Exista inca tensiuni intre avocati si magistrati, unele explicabile prin efectul campaniei electorale pentru alegerile in Consiliul Superior al Magistraturii cand legislatia privind profesia de avocat a devenit obiect al disputelor publice privind „statutul magistratului”, prin efectul efortului facut institutional pentru depasirea vulnerabilitatilor ambelor profesii, pentru inlaturarea conflictului de interese, ori prin atitudini, conduite, manifestari ce tin de „temperatura” demersurilor judiciare puternic marcate de postulatul celeritatii ori al disciplinei procesuale, ingreunate de volumul de activitate, ori de efectul secundar al aplicarii Programului privind Stabilirea Volumului Optim de Activitate.

Exista politici publice privind aplicarea Strategiei de Dezvoltare a Justitiei ca Serviciu Public 2010-2014, care au rolul de a constitui un instrument pragmatic si realist in sfera organizarii Justitiei. Implicarea profesiei de avocat in proiecte ce vizeaza, deopotriva, organizarea Justitiei prin masuri predictibile, transparente, coerente si stabile, dar si asanarea morala a sistemului judiciar si a profesiei de avocat prin proiecte comune, este absolut necesara. Parteneriatul – necesar pentru o conlucrare permanenta, dar si in proiecte concrete – ofera cadrul transparent al actiunilor comune pentru implementarea Noilor Coduri, imbunatatirea pregatirii profesionale – in comun, unificarea jurisprudentei, dar si pentru eliminarea ambiguitatilor si vulnerabilitatilor privind aplicarea stricta a legii, in conditiile in care progresul reformei in justitie este conditionat si de practica profesiei de avocat potrivit juramantului profesional, legal instituit dar si de exigentele respectarii Legii care protejeaza exclusiv titlul profesional de avocat dobandit potrivit legii.

S-a creat cadrul institutional al conlucrarii pentru identificarea si aplicarea solutiilor de detensionare a relatiei magistrat-avocat, in beneficiul cetateanului si al justitiei efective; s-a decis in acest sens ca lunar, comisia Consiliului Superior al Magistraturii care monitorizeaza aplicarea Protocolului sa aiba intalniri cu conducerea Uniunii Nationale a Barourilor din Romania pentru identificarea si rezolvarea problemelor ce intereseaza ambele profesii. Timpul si masura in care oamenii se tin de respectarea cuvantului dat si asumat vor da raspuns concret la ultimele 2 intrebari ale dumneavoastra!

2. Barourile intampina greutati cu privire la banii pentru oficii. Vedem destul de frecvent luari de pozitie, inclusiv de la Baroul Bucuresti, cu privire la aceasta problema. Boala pare a fi cronica. Cum se poate trata?

Dificultatile vizeaza punerea la dispozitia barourilor, la termen, a sumelor de bani – care provin de la bugetul de stat – pentru remunerarea avocatilor desemnati sa asigure asistenta judiciara sub forma asistentei prin avocat, conform Protocolului incheiat in conditiile legii intre Ministerul Justitiei si Uniunii Nationale a Barourilor din Romania.

Inexistenta unei specificatii bugetare expres reglementate cu privire la respectarea destinatiei sumelor virate de Ministerul Justitiei ordonatorilor secundari si ordonatorilor tertiari de plati din fondurile puse la dispozitie Curtilor de Apel si, respectiv, Tribunalelor, a facut ca uneori destinatia sumelor afectate de Minister pentru remunerarea muncii avocatilor in cadrul asistentei judiciare sa fie schimbata pentru a face fata altor prioritati prevazute in capitolul bugetar „Bunuri si servicii”, deficitar la nivelul instantelor judecatoresti, in conditiile specifice executiei bugetare in conditii de criza.
Chiar si cu intarziere, Ministerul Justitiei a facut eforturi pentru ca tensiunile firesc create in legatura cu neremunerarea avocatilor sa nu se acutizeze.

Dialogul purtat cu reprezentantii Consiliului Superior al Magistraturii si ai Ministerului Justitiei, pe fondul discutiei publice create in legatura cu finantarea Justitiei, a dezvaluit posibilitatea ca sumele datorate pentru remunerarea muncii avocatilor sa fie transferate direct de Ministerul Justitiei catre Uniunea Nationala a Barourilor din Romania sau barouri. Sunt in curs demersuri pentru crearea suportului institutional al acestui proiect.

Contrar unor opinii partizane, cu tenta electorala, din afara sau din interiorul profesiei, problema accesului la justitie prin avocat, inclusiv pentru persoanele defavorizate material sau aflate in situatii speciale este inscrisa pe agenda europeana, implicit accesul la avocat al acestor categorii de persoane se va face totdeauna din resurse publice. La cea de a 50-a aniversare a Consiliului Comun al Barourilor Europene, doamna Viviane Reding, Vicepresedintele Comisiei Europene, responsabil pentru Justitie, Drepturile Omului si Cetatenie, a reafirmat politica prioritara a Comisiei Europene de a elimina din tarile Uniunii Europene situatiile in care dreptul de acces la justitie „fara mijloace de plata, nu poate fi exercitat de multi cetateni europeni”.

3. O sa fie mai bine asa?

Proiectul nu este finalizat, dar implica un efort logistic deosebit din partea organelor profesiei. Nu poate fi indiferent sistemului public sistemul tehnico-organizatoric pe care barourile sau Uniunea Nationala a Barourilor din Romania l-ar dezvolta pentru realizarea Proiectului (salariile personalului angajat trebuie sa fie comparabile cu cele ale personalului din sistemul public, cheltuielile cu birotica, utilitatile etc. pot fi controlate prin proceduri transparente etc.).
Nadajduiesc ca in Corpul de avocati mai exista avocati dedicati care pot sa conceapa si sa si realizeze un sistem functional prin care sa se evite sincopele cu remunerarea muncii avocatilor, cu conditia ca resursele bugetare alocate sa existe si sa fie puse la dispozitie in cuantum corespunzator si la timp.

4. Asadar UNBR se manifesta activ. Dar in raporturile cu alte institutii ale statului?

In conlucrare cu Oficiul National al Registrului Comertului, Ministerul Justitiei, Consiliul Concurentei, Oficiul National pentru Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor, Ministerul Economiei – Intreprinderile Mici si Mijlocii, Ministerul Afacerilor Externe sunt in derulare in prezent fie proiecte initiate de autoritatile publice, fie proiecte propuse de Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, despre care, Consiliul UNBR a fost si este informat. Este rolul membrilor acestuia sa informeze, la randul lor, avocatii pe care ii reprezinta. Site-ul Uniunii Nationale a Barourilor din Romania cuprinde informatii complete privind actiunile initiate.

Prioritara este in prezent preluarea in info-chioscurile amplasate la sediile instantelor a tablourilor avocatilor, masura accesului avocatilor la programul ECRIS pentru obtinerea pe cale electronica a actelor de procedura ale instantelor, pozitionarea tablourilor avocatilor in programul ECRIS, generalizarea cardului european al avocatilor, ca legitimatie nationala a avocatilor care au obtinut titlul profesional in conditiile si cu procedura prevazuta de Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, incheierea Protocolului dintre Uniunea Nationala a Barourilor din Romania si Oficiul National al registrului Comertului cu privire speciala la respectarea stricta a conditiilor legii privind domicilierea societatilor comerciale la sediul profesional al avocatului si elaborarea Ghidurilor de buna practica in asistenta judiciara acordata in cauzele in care apararea este obligatorie si in cadrul ajutorului judiciar (impreuna cu Consiliul Superior al Magistraturii).

5. Profesorul Radu Motica s-a referit critic la calitatea invatamantului superior juridic. La fel si unii membri proeminenti ai CSM. In acest context, cum se pozitioneaza Institutul National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor?

Impartasesc intru totul opiniile prof. univ. dr. Radu Motica, decanul Facultatii de Drept din Universitatea de Vest, Timisoara. Acelasi punct de vedere l-am sustinut si in intalnirile organizate de reprezentantii „Hexagonului” Facultatilor de Drept si, in consecinta, Consiliul Uniunii Nationale a Barourilor din Romania a acreditat exclusiv Facultatile de Drept autorizate sa organizeze studii doctorale pentru a conlucra cu Institutul National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor in activitatile de formare profesionala initiala si in organizarea de masterate (inclusiv profesionale) care sa fie recunoscute in cadrul pregatirii profesionale initiale a stagiarilor din anul I de stagiu, fara a leza colaborarile in care acestia sunt implicati cu avocatii indrumatori.

Institutul National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor, in contextul in care Legea nr. 270/2010 privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat a devenit entitatea de baza privind formarea profesionala initiala si continua a avocatilor, dar si in ceea ce priveste selectia in profesie, in raport de mandatul incredintat de Consiliul UNBR va face efortul de a apropia standardele si exigentele accesului in profesia de avocat de standardele accesului in profesia de magistrat, deoarece exclusiv pe baza de competenta, sistemul judiciar si mediul de afaceri au garantia ca prestatiile avocatilor contribuie efectiv la respectarea stricta a legii.

La 30 mai se da in folosinta noul sediu al Institutului National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor in care vor functiona grupele de pregatire profesionala initiala si in care se va realiza pregatirea curriculara modulara a formatorilor.
Daca se aproba de catre Consiliul Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, in aceasta vara, se va organiza de catre Institutul National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor impreuna cu alte entitati interesate o tabara de vara, exclusiv pentru pregatirea avocatilor formatori in domeniul implementarii Noilor Coduri.

Pentru ca experienta institutiilor europene sa fie perceputa direct si nemijlocit este in curs de finalizare proiectul initiat de Uniunea Nationala a Barourilor din Romania cu sprijinul euro-parlamentarilor romani, prin care reprezentanti ai barourilor, tineri sub 35 de ani, cu sprijinul financiar al institutiilor europene, vor parcurge un stagiu informativ de 5 zile la Parlamentul European si la Comisia Europeana, in toamna acestui an. Este posibil ca dintre ei sau dintre colegii lor sa se aleaga in viitor tehnicieni in domeniul dreptului parlamentar roman si, de ce nu, european.

Institutul National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor va finaliza cu sprijinul barourilor Caietul de sarcini pentru indrumare profesionala a stagiarilor pentru a diversifica modalitatea in care se frecventeaza cursurile Institutului National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor de catre barourile ale caror consilii, din varii motive, au refuzat sa se asocieze centrelor teritoriale ale INPPA.

6. Un subiect la ordinea zilei este improspatarea intregului sistem juridic din Romania, prin instalarea unor noi piloni: Noile Coduri. Care credeti ca va fi impactul lor social? Cum credeti ca vor primi avocatii noile reglementari?

Romania a mai cunoscut experienta unor Coduri elaborate, dar care nu au mai fost puse in aplicare. Este cert ca nu exista o decizie politica ferma privind orizontul de timp de punere in aplicare a Noilor Coduri, cu exceptia Noului Cod civil.
Profesia de avocat a fost permanent de acord ca modernizarea Romaniei impune aplicarea Codurilor adoptate de Parlament si ca, in dezacord cu opinii exprimate in spatiul public, Codurile nu sunt facute pentru expertii Comisiei Europene ori pentru Raportul de Ţara.

Codurile nu pot fi puse in aplicare decat impreuna de magistrati, avocati, consilieri juridici, notari, alti specialisti.
Pregatirea implementarii Codurilor a facut si face ca directia principala de actiune a organelor profesiei, pe termen scurt si mediu sa fie pregatirea profesionala pentru asimilarea continutului normativ, citirea Codurilor si studierea lor. Oricate seminarii, dezbateri si pregatiri s-ar organiza, pana cand fiecare avocat nu va studia individual Codurile nu putem sa fim linistiti cu privire la obligatia de interes public ce revine organelor profesiei pentru aplicarea Codurilor. Profesia de avocat a realizat un program de pregatire profesionala special dedicat aplicarii Codurilor. Actorii institutionali interni si europeni au apreciat acest demers.

Prin Protocolul incheiat de Uniunea Nationala a Barourilor din Romania cu Consiliul Superior al Magistraturii dar si prin Protocolul incheiat de Institutul National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor si Institutul National al Magistraturii in luna februarie 2011 s-a convenit ca magistratii si avocatii sa faca pregatire profesionala comuna in vederea implementarii Noilor Coduri.

Fara sprijin logistic si financiar pentru implementarea cu succes a Noilor Coduri, este posibil un esec. De aceea si avocatii asteapta cu interes rezultatele Studiilor de impact in curs de finalizare la Ministerul Justitiei, in raport de care vor putea sa aprecieze rational „pragul de asteptare” privind impactul Noilor Coduri.

7. Avocatura nu inseamna doar luciul metalic al pledoariei, ci si probleme pamantesti. In perioada de criza pe care tara o traverseaza, ce reazem au avocatii? „Scapa cine poate”?

Trebuie sa ne mandrim ca in anii 2009 si 2010, ani de criza, profesia de avocat „a sfidat criza”. Demersurile jurnalistice ale publicatiilor Ziarul Financiarsi Saptamana Financiara demonstreaza ca „reazemul avocatilor in perioada de criza” il reprezinta munca lor.

Declaratiile reproduse in publicatiile sus-mentionate evidentiaza faptul ca in comparatie cu alte profesii liberale cele mai mari castiguri banesti sunt realizate de avocati, chiar in perioada de criza.
Este adevarat ca revistele de specialitate vorbesc si despre o „jenanta stare de pauperizare” a majoritatii avocatilor (Revista Romana de Drept Privat nr. 5/2009, p. 170 si urm.).

Uniunea Nationala a Barourilor din Romania nu detine informatii oficiale si complete privind efectul crizei asupra luciului metalic al pledoariei.

Inclin sa cred ca exista inca sentimentul apartenentei tuturor avocatilor la acelasi Corp profesional, legal organizat, motiv pentru care, in astfel de vremuri, problemele pamantesti de care se preocupa Uniunea Nationala a Barourilor din Romania sunt legate de buna si corecta gestionare a fondurilor de care dispune Uniunea Nationala a Barourilor din Romania (datorita unei discipline financiare drastice ) si Casa de Asigurari a Avocatilor. In prezent este in curs de realizare investitia privind Sanatoriul de la Techirghiol, jud. Constanta, sunt in derulare proiecte de asociere in exploatarea unor active comerciale din statiuni balneare, ori a unor spitale dezafectate pentru a fi realizate Centre de Sanatate pentru avocati, Centre de Sprijin a avocatilor fara sustinatori etc.

Sunt numerosi avocatii pensionari care au nevoie de mentinerea lor in mediul socio-profesional, ori care sunt in situatia de a nu beneficia de „apartinatori” astfel incat nu ne este indiferenta situatia lor.

Generatiile tinere merita la randul lor conditii de dezvoltare socio-culturala in spatii amenajate pentru intretinerea si dezvoltarea culturii de apartenenta profesionala, grav distorsionata mai ales prin promovarea exclusiva a concurentei profesionale.

8. In curand se vor desfasura, la Bucuresti, lucrarile Congresului Avocatilor. Cum va fi?

Congresul se va desfasura in zilele de 10-11 iunie la Hotel Marriott, in Bucuresti, si trebuie sa aiba caracter lucrativ. Congresul va avea ca obiect problematica reflectata in materialele publicate pe site-ul UNBR si comunicate decanilor barourilor, pentru a fi cunoscute de toti reprezentantii avocatilor. Nadajduiesc ca va avea ecou spiritul realist si critic al Proiectului Raportului elaborat pentru a fi supus dezbaterii Congresului.

Chiar daca spiritul festivist este sacrificat in dauna adevarului, nutresc convingerea ca profesia trebuie sa procedeze la o reforma reala a mentalitatilor pentru a mentine ritmul progresului.

Congresul este un congres electiv si cred ca nu va fi marcat de promisiuni care se abat de la prescriptiile legale, ori care incurajeaza indisciplina, indiferentismul, mentinerea status-quo-ului ori folosirea demnitatilor profesionale in alt interes decat cel al caror aleg.

9. Avand in vedere ca ati condus UNBR in ultimii patru ani ca un lider nu doar necontestat, ci si necontroversat, avand in vedere si contextul si sperantele cu privire la viitor avocaturii, veti mai candida pentru conducerea UNBR?

Am invatat de la predecesorii mei sa nu tin jurnalul timpului afectat exercitarii unei functii in care am fost ales si pe care am acceptat-o ca o onoare si ca o obligatie fata de interesele Profesiei de avocat. In consecinta, nu ma pot prezenta la Congresul avocatilor cu un raport privind activitatea mea personala in functia detinuta.

Stiu doar ca atunci cand am fost ales am anuntat un Program de actiune, ale carui obiective nu au putut fi realizate decat impreuna Echipa cu care am lucrat, si careia ii multumesc si pe aceasta cale.

Deoarece Presedintele UNBR nu este ales direct de Congresul avocatilor, este posibil ca in raport de noua componenta a Consiliului Uniunii Nationale a Barourilor din Romania sa decid daca se poate constitui o Echipa cu care sa fiu compatibil. In raport de acest lucru, voi decide daca este cazul sa mai candidez sau nu, fiind notoriu ca am anuntat ca este prioritara pentru profesia de avocat implicarea tinerei generatii in activitatea organelor profesiei de avocat si implicarea tuturor avocatilor, mai ales a celor care au reusit in profesie, in activitatea barourilor si a Uniunii Nationale a Barourilor din Romania..

Forma integrală se poate citi pe
Interviuri juridice.ro

1 comentariu pentru “Despre prezentul si viitorul avocaturii din Romania”

  1. Av.. Tiberiu KOVACS spune:

    UNBR Florea impune organizarea avocaturii pe principii medievale fundamentate pe discriminarea exacerbata intre categoriile sociale.

    Citi dintre tinerii absolventi au 3400 lei pentru a accede in profesiei si apoi sa mai plateasca timp de 2 ani cursurile INPPA CARE mai impun inca minim 4500 lei.

    Doar in EVUL MEDIU oligarhia despotica avea acces la profesia de avocat.

    UNBR FLOREA este impotriva liberalizarii si impotriva liberalizarii europene a avocaturii.

    De mai bine de 23 de ani, inca sunteti refractari la ideia de asanare a profesiei de avocat. Avocatul RSR si a celor deveniti avocati dupa 1990 pina in 2010 AU O PROBLEMA DE MORALITATRE . AR TREBUI SA VA PUNETI PROBLEMA LIBERALIZARI REALE A PROFESIEI ASTFEL INCIT SINGURUL IN MASURA SA SPUNA SI SA CALIFICE CALITATEA PROFESIONALA A AVOCATULUI SA FIE CLIENTUL SAU. Organizarea profesiei trebuie sa fie directionata pe pregatirea profesionala a avocatului si nu pe ingradirea aspirantului de a acede la profesie, prin complicarea accesului in mod artificial, creindu-se o grava discriminare intre cei care au intrat fara examen ori cu interviu si cei cu examen ingreunat mult peste posibilitatile normale ale unui jurist. Daca un doctor in drept ia examenul acum asta nu inseamna ca acesta este si un bun avocat, asta in conditiile in care informatia electronica permite oricarei persoane mediu inteligent sa fie un avocat excelent fara studii aprofundate de specialitate. Acest tip de avocat- avocatul RSR, AVOCATUL DEVENIT PESTE NOAPTE PROFESIONIST IN PERIOADA 1990 – 1995 SI CEI CARE AU DEVENIT AVOCATI DOAR PRIN INTERVIU- reprezinta un procent de peste 85 %. Nicaieri in europa nu este ingradita organizarea avocaturi in mod liber porecum este ingradita in Romania. In Franta doar 50% dintre barouri fac parte din UNIUNEA NATIONALA A TUTUROR BAROURILOR FRANCEZE. EXAMENELE AU O CONOTATIE “FORMAL FRAGILA”, URMIND CA BAROURILE SA IMPUNA APOI AVOCATILOR ADMISI CONTINUA PREGATIRE PROFESIONALA. In Anglia accederea este libera fara examen, la fel i Olanda, Suedia etc. Aici intilnim o sumedenie de organizatii profesionale paralele. Mai mult, in Franta exista chiar o organizatie a procuratorilor aflati in evidenta Curtilor de Apel Comerciale.

    Doar in Romania egoismul, anarhia si frica de libertate si de valoarea individuala sunt elementele de gindire si fundamentare a organizarii profesiei.

    Iata de ce justitia isi bate joc chiar si de magistrati considerindu-i nepregatiti daca acestia doresc sa devina avocati. UNBR fFlorea ii puna sa dea examen. In schimb cei de la Curtile de Apel, cu diplome RSR nu trebuie sa dea exmane pentru ca IORDACHESCU si FLOREA au devenit avocati prin repartitie fara sa sutina examen de licenta l;a absolvire/ Eu au sustinut doar lucrarea de diploma.

    Foarte rusinos si nimeni nu vede si nimeni nu aude.

    Baroul insa nu exista ca subiect de drept fiind institutie de drpet privat, pentru ca patrimoniul sau este privat si ca urmare trebuia sa se infinteze prin hotarire judecatoreasca. A fost declarata de interes public doar in ideia naturii serviciul pe care il exercita, in rest nu pot spune decit ca inca sunteti tributari mentalitatii comunistoide specifica turmei de oi primitive in care interesele materiale inlatura valoarea umana si meritocratia individuala.

    Exempl;u: Puscariasii sunt mult mai bine pregatiti ca avocati decit avocatii cu roba.

    Petre TUTREA: ” DOAR UN PROST CA MINE PUTEA SA FACA PUSCARIE PENTRU UN POPOR DE IDIOTI”

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close