CE: Unul din cinci adolescenti din Europa nu poate citi corect

Un nou studiu publicat de Comisia Europeana arata ca unul din cinci adolescenti in varsta de 15 ani si numerosi adulti din Europa nu pot citi corect si de asemenea prezinta masurile luate de state pentru imbunatatirea alfabetizarii la citire.

Studiul, care acopera 31 de tari (statele membre UE, Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Turcia), arata ca, desi cele mai multe au facut progrese in elaborarea de politici privind alfabetizarea, adesea lipseste concentrarea pe grupurile cu gradul cel mai ridicat de risc, precum baietii, copiii din gospodarii dezavantajate si copiii proveniti din familii de migranti.

Ministrii educatiei din UE au stabilit un obiectiv de reducere a procentajului de persoane cu competente scazute de citire de la 20% la mai putin de 15% pana in 2020. Numai Belgia (Comunitatea flamanda), Danemarca, Estonia, Finlanda si Polonia au atins deja acest obiectiv.

Androulla Vassiliou, comisar pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret a declarat: „Este total inacceptabil ca atatia tineri sunt lipsiti de competente de baza de citire si scriere in Europa. Aceasta ii plaseaza intr-o pozitie de risc de excluziune sociala, face sa le fie mai greu sa gaseasca un loc de munca si le reduce calitatea vietii. Am remarcat unele progrese in ultimul deceniu, dar nu este de ajuns. Alfabetizarea reprezinta baza oricarei invatari – de aceea am lansat recent o campanie de alfabetizare destinata tuturor varstelor si in mod special celor din medii defavorizate, precum copiii romi”.

Studiul, realizat pentru Comisie de reteaua Eurydice, se concentreaza asupra a patru subiecte-cheie: metode de predare, abordarea dificultatilor de citire, educatia profesorilor si promovarea citirii in afara scolii. Fiecare dintre ele sunt examinate prin prisma cercetarii academice, a ultimelor rezultate ale sondajelor internationale si a unei examinari aprofundate a politicilor, programelor si celor mai bune practici la nivel national. Studiul arata ca numai opt tari (Danemarca, Finlanda, Islanda, Malta, Norvegia, Suedia si Regatul Unit) asigura specialisti in lectura in scoli, in sprijinul profesorilor si elevilor.

Raportul Eurydice aduce un aport important la lucrarile Grupului de experti la nivel inalt privind alfabetizarea, instituit de comisarul Vassiliou in ianuarie si prezidat de Printesa Laurentien a Tarilor de Jos. Grupul examineaza felul in care alfabetizarea poate fi sprijinita la toate varstele si care initiative politice si programe au avut succes. Grupul va face propuneri de politici pana la mijlocul anului 2012.

Predarea competentelor de citire: in cele mai multe tari exista politici adecvate
De-a lungul ultimilor ani, s-au facut eforturi considerabile pentru imbunatatirea orientarilor nationale si pentru promovarea celor mai bune practici pedagogice. In prezent, in intreaga Europa practica obisnuita o reprezinta concentrarea asupra construirii bazelor pentru invatarea citirii la nivel prescolar. Scolile folosesc intr-o masura tot mai mare materiale diversificate pentru invatarea citirii, precum povesti, reviste, benzi desenate si site-uri internet. Competentele de citire se abordeaza si prin intermediul altor obiecte din programa pentru promovarea intelegerii in diferite contexte.

Cu toate acestea, nu exista o abordare politica potrivita pentru orice situatie care sa garanteze succesul. Cercetarea ofera dovezi solide in sprijinul utilizarii unei combinatii de mai multe strategii pentru imbunatatirea intelegerii textelor scrise. Invatarea in colaborare si discutiile cu membrii aceluiasi grup pot imbunatati si mai mult intelegerea textelor scrise si au un efect pozitiv asupra celor care se descurca greu. Chiar daca cele mai multe tari au stabilit obiective in ceea ce priveste intelegerea textelor scrise, lipsesc adesea strategiile suficient de largi in orientarile nationale, in special in invatamantul secundar inferior. Totusi, in general, se pun in aplicare orientari nationale bune in ceea ce priveste programa si ar trebui acum sa se reorienteze atentia catre aplicarea acestora de catre profesori.

Putine tari au specialisti in citire care sa ii sprijine pe profesori si elevi
Dificultatile de citire pot fi combatute eficient daca problemele se identifica si se abordeaza cat de curand posibil, daca materialul de predare se adapteaza la necesitatile specifice si daca profesorilor li se ofera o dezvoltare profesionala continua.

Instruirea intensiva si concentrata pentru indivizi sau grupuri mici poate fi deosebit de eficienta. Cu toate acestea, putini profesori au ocazia sa se specializeze in acest domeniu, iar specialistii in citire care sa ii sustina pe profesori in clasa sunt disponibili numai in Regatul Unit, Irlanda, Malta si cinci tari nordice. Procedurile indelungate pentru organizarea sprijinului suplimentar pot reprezenta si ele un obstacol in calea asigurarii unui sprijin prompt si eficient pentru elevi.

Promovarea ar trebui sa se concentreze mai mult asupra grupurilor de risc
Promovarea citirii este puternic sustinuta prin politici si initiative la nivel national. Totusi, aceste initiative au tendinta de a se adresa unor audiente generale si nu neaparat celor cu cea mai mare probabilitate de a se confrunta cu dificultati de citire, precum baietii, tinerii din medii socio-economice dezavantajate sau cei a caror limba materna este diferita de limba de invatamant. In plus, materialele utilizate in astfel de initiative ar trebui sa fie cat de variate posibil si sa includa multimedia.

Sursa: Comisia Europeana

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close