Instructiunile de aplicare a scutirii de TVA s-au modificat
In M.Of. 498/2011 a fost publicat Ordinul 2230/2011 pivind modificarea si completarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de TVA pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si art. 144¹ din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2222/2006.
Ordinul 2230/2011 a adus modificari in ceea ce priveste documentele prin care exportatorui isi poate justifica scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal. Astfel, aceasta scutire se poate justifica, pe langa factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, sau, daca transportul bunurilor nu presupune o tranzactie, documentele solicitate de autoritatea vamala pentru intocmirea declaratiei vamale de export, si prin unul din urmatoarele documente:
1. certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, dupa caz, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica; sau
2. exemplarul 3 al documentului administrativ unic, folosit ca declaratie de export pe suport hartie, certificat pe verso de biroul vamal de iesire.
De asemenea, s-au mai modificat si o serie de exemple date in Ordinul 2222/2006:
• Exemplul 3 de la art. 4: A factureaza catre B un transport din China in SUA. Ambele companii sunt persoane impozabile stabilite in Romania. Incepand cu data de 1 ianuarie 2011, locul serviciului de transport nu este considerat a fi in Romania, conform art. 133 alin. (8) din Codul fiscal, prin urmare serviciul este neimpozabil in Romania din punctul de vedere al TVA.
• Exemplul 3 de la art. 5: A factureaza catre B un transport din Turcia in Maroc. Ambele companii sunt persoane impozabile stabilite in Romania. Incepand cu data de 1 ianuarie 2011, locul serviciului de transport nu este considerat a fi in Romania, conform art. 133 alin. (8) din Codul fiscal, prin urmare serviciul este neimpozabil in Romania din punctul de vedere al TVA.
O alta modificare adusa priveste posibilitatea data prestatorului de servicii sa-si poata justifica scutirea de taxa pentru prelucrarea bunurilor mobile corporale achizitionate din Romania sau din alte state membre ori importate de catre clientul care nu este stabilit in Romania prin copie de pe unul dintre urmatoarele documente:
1. certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, dupa caz, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica; sau
2. exemplarul 3 al documentului administrativ unic, folosit ca declaratie de export pe suport hartie, certificat pe verso de biroul vamal de iesire.
Scutirea de taxa prevazuta pentru prelucrarea bunurilor mobile corporale importate de catre prestatorul de servicii se justifica de prestator si cu dovada exportului/reexportului bunurilor rezultate in urma prelucrarii, care confirma ca acestea au parasit teritoriul vamal comunitar, reprezentata de unul dintre urmatoarele documente:
1. certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, dupa caz, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica; sau
2. exemplarul 3 al documentului administrativ unic, folosit ca declaratie de export pe suport hartie, certificat pe verso de biroul vamal de iesire.
Modificari a suferit si justificarea scutirilor de taxa in cazul companiilor aeriene care in principal realizeaza transport international de persoane si/sau de marfuri efectuat cu aeronave. Astfel, justificarea scutirii de TVA se realizeaza pe baza documentelor care atesta ca livrarile de bunuri si prestarile de servicii sunt destinate scopurilor prevazute de lege si a certificatului prevazut la alin. (5) pentru companiile aeriene stabilite in Romania. Scutirea de taxa pentru prestarile de servicii prevazute la art. 143 alin. (1) lit. i) pct. 1 si 3 din Codul fiscal se justifica de catre prestatorul serviciilor, in masura in care locul prestarii serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 133 din Codul fiscal si daca acesta ar fi fost persoana obligata la plata taxei, conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in care nu se aplica o scutire de taxa. Daca locul prestarilor de servicii prevazute la art. 143 alin. (1) lit. i) pct. 1 si 3 din Codul fiscal este in Romania, scutirea de taxa se justifica de beneficiarul serviciilor, daca acesta ar fi persoana obligata la plata taxei conform art. 150 din Codul fiscal, in situatia in care operatiunea nu ar fi scutita.
Ordinul 2230/2011 mai prevede si ca in situatia livrarilor intracomunitare de bunuri, daca inspectia fiscala a constatat ca pe factura este inscris eronat codul de TVA al beneficiarului, pentru acordarea scutirii de TVA se va permite in timpul controlului corectarea facturii de catre furnizor si se va verifica validitatea codului de TVA al beneficiarului de catre organele de inspectie fiscala. Aceasta factura va fi atasata de catre furnizor facturii initiale, fara sa genereze inregistrari in decontul de taxa al perioadei fiscale in care se opereaza corectia.