Catalin Predoiu: Se va pedepsi ignorarea jurisprudentei Curtii Constitutionale si a CEDO
Ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, a vorbit in cadrul unui interviu pentru romanialibera.ro despre raportul de monitorizare a justitiei din Romania si despre obligatiile pe care documentul le prescrie Consiliului Superior al Magistraturi, precum si despre proiectul de lege privind raspunderea disciplinara a magistratilor.
Reporter: Proiectul de lege privind raspunderea disciplinara a magistratilor ar trebui trimis Parlamentului la 1 august. Va fi respectat acest calendar?
Catalin Predoiu: Proiectul a fost lansat in dezbatere publica, am primit pozitia institutionala a CSM si a asociatiilor. In general, ei sunt contra pilonilor principali ai acestor reglementari. Suntem gata sa intalnim intr-un termen util la minister pe cei care doresc sa mai discute acest proiect si la 1 septembrie il vom trimite Parlamentului. Nu prelungim.
“Se va pedepsi ignorarea jurisprudentei Curtii Constitutionale si a CEDO”
Reporter: Care sunt schimbarile esentiale pe care le-ar aduce aceasta lege si care, iata, ii nemultumesc pe unii magistrati?
Catalin Predoiu: Prima este consolidarea autonomiei Inspectiei Judiciare, transformarea ei intr-un ordonator principal, ceea ce ar scoate-o de sub gestiunea financiara a CSM. Acest lucru nu ar trebui sa aiba releventa sub aspectul actului profesional desfasurat de inspectori pentru ca ei ar trebui sa fie impartiali, dar cred ca sub aspect psihologic va aduce un plus de incurajare pentru toti cei care compun Inspectia Judiciara. Un alt element de noutate este extinderea sferei titularilor actiunii disciplinare. Am propus ca minstrul Justitiei, presedintele ICCJ, procurorul general si inspectorul-sef al Inspectiei Judiciare sa fie titulari ai actiunii disciplinare pentru ca ar fi o masura de consolidare e eficientei inspectiei. Aceasta solutie nu schimba insa cu nimic logica anchetele inspectiei judiciare. Cu alte cuvinte, se pastreaza solutia potrivit careia actul de inspectie juduciara si politica disciplinara este in interiorul puterii judecatoresti.
Reporter: Exista prevazute si sanctiuni pentru incompetenta, asa cum se exprima presedintele Traian Basescu?
Catalin Predoiu: Un alt element de noutate este extinderea listei de abateri disciplinare cu fapte precum ignorarea jurisprundentei CCR sau a CEDO sau aplicarea lor defectuoasa. Ne confruntam in ultima perioada cu astfel de imprejurari si pot sa spun ca ele conduc la o depasire a sferei puterilor judecatoresti. Sunt decizii care au intrat practic in sfera executivului.
Reporter: Deci se poate ajunge si la tragerea la raspundere – spre exemplu – a acelor judecatori care prin deciziile lor au adus prejudicii de milioane de euro statului roman in procesele ulterioare de la CEDO?
Catalin Predoiu: Nu acesta este raspunsul corect, ci ca atunci cand ignori deliberat prevederile legale si prin aceasta ignorare provoci o eroare judiciara e normal sa suporti o consecinta din punct de vedere profesional. La fel, cand din ignoranta nu aplici prevederile legale se pune problema raspunderii disciplinare. Dar, repet, esential aici este ca verdictul il vor da tot magistratii, si nu puterea executiva, cum au sugerat la un moment dat unii critici ai proiectului.
“Calitatea managementului este o problema”
Reporter: Pe de alta parte, aveti nevoie si de cooperare si colaborare cu CSM si ICCJ. Aveti in vedere abordarea unei strategii noi in relatia cu aceste doua institutii criticate in ultimul raport?
Catalin Predoiu: Vom ramane in coordonatele noastre, deschisi pentru cooperare dar fermi in a rosti adevarul. Nu vom menaja pe nimeni, dupa cum cred ca nici noi nu vom fi menajati de nimeni. Pe undeva, situatia este mai simpla sub aspectul agendei pentru ca e mai clar pentru fiecare institutie ce are de facut. Este insa o noua etapa mai complicata sub aspectul complexitatii masurilor care trebuie luate. In primul rand, am in vedere investigarea dezechilibrelor de alocare a resurselor umane in sistemul judiciar, care implica in primul rand CSM, si regandirea programului volumului optim de activitate. Apoi, asa cum sugereaza si raportul, trebuie intarita capacitatea ICCJ. Ce inseamna aceasta? Mai multa performanta acolo, mai multa atentie la modul in care se fac recrutarile si la modul in care sunt pregatiti magistratii. Tot raportul atrage atentia asupra modului in care se fac numirile si promovarile in sistem, chestiune care tine tot de CSM. Aceste numiri si promovari au efect in cascada pentru ca daca o promovare nu este facuta pe criterii profesionale adevarate, cel numit in functie nu va oferi solutii pentru un act de justitie de mai buna calitate. In general, una dintre problemele esentiale din sistemul judiciar este calitatea managementului: cel al dosarelor si al instantelor si unitatilor de parchet. Aceasta vulnerabilitate este indicata si de rapoartele anterioare. Or managementul tine de lidershipul sefilor de instante si parchete. Prin urmare, atunci cand promovezi trebuie sa o faci temeinic, si nu pe criterii subiective. Si asta tine de CSM.
Sursa: Romania Libera