MJ propune modificarea substantiala a Legii notarilor publici

Ministerul Justitiei a lansat in dezbatere publica un proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii 36/1995 a notarilor publici si a activitatii notariale, elaborat in vederea necesitatii adaptarii reglementarii specifice la noile realitati socio-economice si juridice si avand in vedere si propunerile UNNPR, prin proiect aducandu-se modificari, printre altele, in privinta organizarii si exercitarii profesiei si a raspunderii disciplinare.

Principalele modificari propuse prin proiect:

In ceea ce priveste normele privind competenta notarilor publici, proiectul prevede urmatoarele solutii:

reglementare mai riguroasa a competentei materiale si teritoriale. Astfel, in ceea ce priveste competenta teritoriala, ca regula, notarul public este competent sa indeplineasca acte notariale, in biroul notarial sau in afara sediului biroului, numai in limitele circumscriptiei teritoriale a judecatoriei unde isi desfasoara activitatea;
cat priveste conflictele de competenta, acestea vor avea ca subiecti notarii publici, iar nu birourile de notari publici, solutie consacrata de legislatia actuala;
sistematizarea legislatiei in domeniu, prin delimitarea mai clara a actelor ce pot fi indeplinite de notarul public, inclusiv prin inglobarea in cadrul Legii 36/1995 a dispozitiilor din alte acte normative referitoare la competenta generala a notarilor publici de a indeplini anumite acte sau operatiuni specifice profesiei de notar public.

Modificari importante se aduc si in ceea ce priveste dobandirea calitatii de notar public, acestea fiind menite sa asigure calitatea procedurilor de recrutare si selectie a membrilor profesiei, precum si conformitatea acestora cu legislatia Uniunii Europene, astfel:

incepand cu anul 2014, examenul pentru dobandirea calitatii de notar public stagiar se va desfasura exclusiv prin intermediul Institutului Notarial Roman, care are competente si in ceea ce priveste formarea profesionala initiala si continua a membrilor profesiei;
eliminarea conditiei cetateniei romane pentru accesul in profesie, atribuit, potrivit propunerii de reglementare, persoanelor care au cetatenie romana sau cetatenia unui stat membru al Uniunii Europene. Modificarea legislativa constituie o reactie la hotararile Curtii de Justitie a Uniunii Europene pronuntate in data de 24 mai 2011 in sapte cauze, avand ca obiect actiuni in constatarea neindeplinirii obligatiilor de stat membru, declansate impotriva Belgiei, Frantei, Luxemburgului, Austriei, Germaniei, Greciei si Portugaliei, cu privire la accesul in profesia de notar public;
o alta masura propusa prin proiect se refera la exercitarea functiei de notar public dupa implinirea varstei de 70 de ani, solutia propusa pentru mentinerea in profesie fiind aceea a dovedirii anuale, pe baza unui aviz medical, a indeplinirii conditiei referitoare la mentinerea capacitatii fizice si psihice necesare exercitarii functiei.

Cat priveste exercitarea profesiei de notar public, precum si gestionarea acesteia de catre Ministerul Justitiei, proiectul are in vedere urmatoarele aspecte:

instituirea de noi reguli referitoare la inregistrarea birourilor notarilor publici, precum si cu privire la orice schimbare a sediului biroului in circumscriptia altei judecatorii, ori in caz de asociere si de incetare a asocierii;
totodata, sunt propuse masuri organizatorice de natura a eficientiza comunicarea dintre Uniunea Nationala a Notarilor Publici, pe de-o parte si Ministerul Justitiei, pe de alta parte. Astfel, evidenta notarilor publici, lucrarile privind numirea in functie, modificarile intervenite in desfasurarea activitatii, incetarea calitatii de notar public, precum si cele privind organizarea si functionarea profesiei, se realizeaza la nivelul Ministerul Justitiei, care va comunica toate masurile dispuse Uniunii, aceasta din urma entitate avand obligatia de a lua toate masurile necesare pentru asigurarea fluxului informational catre camerele notarilor publici si, in mod direct, catre notarul public vizat;
prin proiect au fost revizuite si dispozitiile referitoare la incetarea calitatii de notar public, la suspendarea exercitiului functiei, precum si cu privire la delegarea notarilor publici;
proiectul aduce o serie de modificari si in materia asocierii notarilor publici si a schimbarii sediului birourilor notariale.

Tot in randul modificarilor de nivel organizatoric se inscriu si cele aduse organizarii si functionarii organelor reprezentative ale profesiei, fiind avute in vedre aspecte precum:

particularizarea atributiilor si functiilor indeplinite de fiecare organ administrativ din cadrul Uniunii;
delimitarea clara a rolului fiecarui organ reprezentativ in organizarea profesiei;
instituirea unor atributii noi in sarcina acestor organe, in scopul eficientizarii activitatii acestora;
cu titlul de noutate, a fost introdusa, pentru organele de conducere ale camerelor si ale Uniunii, institutia alegerii acestora pentru un mandat de patru ani, ce poate fi reinnoit o singura data.

Modificari substantiale sunt aduse si in privinta raspunderii disciplinare a notarilor publici, astfel:

au fost fiind introduse noi abateri disciplinare referitoare la exercitiul functiei de notar public (orice manifestare de natura a aduce atingere prestigiului profesiei savarsita in exercitiul functiei ori in legatura cu aceasta sau in afara exercitiului functiei, neindeplinirea obligatiei de a inregistra biroul notarial sau a modificarilor intervenite in desfasurarea activitatii, nerespectarea hotararilor organelor de conducere ale Uniunii Nationale a Notarilor Publici si ale camerelor notarilor publici sau neindeplinirea obligatiei de a participa la formele de pregatire profesionala);
de asemenea, a fost modificata substantial si procedura prin care se poate aplica una din sanctiunile disciplinare prevazute de lege;
potrivit proiectului, cercetarea disciplinara se poate efectua si la nivelul Ministerului Justitiei, prin inspectori de specialitate, in acest caz titularul actiunii disciplinare fiind ministrul justitiei;
urmand modelul de reglementare al altor profesii juridice, a fost introdusa institutia cercetarii disciplinare, ce urmeaza a fi efectuata in toate actiunile disciplinare;
proiectul introduce, totodata, un caz de incetare a functiei de notar publicpierderea bunei reputatii – si instituie procedura de urmat in astfel de cazuri; potrivit reglementarii propuse, verificarea sesizarilor referitoare la buna reputatie a notarilor publici in functie se realizeaza de catre inspectori din cadrul Ministerului Justitiei sau apartinand Uniunii Nationale a Notarilor Publici, din oficiu sau la solicitarea ministrului justitiei, respectiv a presedintelui Uniunii sau a Colegiului director al camerei, rezultatul verificarilor urmand a fi consemnat in cadrul unui raport, inaintat in vederea luarii unei decizii, catre Consiliul de disciplina al Uniunii.

O serie de modificari sunt aduse si procedurilor notariale, in scopul clarificarii unor aspecte si eliminarii disfunctionalitatilor semnalate in practica notariala.

Puteti consulta textul integral al proiectului AICI.

Sursa: Ministerul Justitiei

1 comentariu pentru “MJ propune modificarea substantiala a Legii notarilor publici”

  1. SOLOMON spune:

    un notar public in varsta de 94 ani , poate functiona in consiliu de administratie a unui ONG , renumerat ? CARE ESTE VARSTA STANDARD DE FUNCTIONARE A UNUI NOTAR PUBLIC ?????

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close