Legea 220 si investitiile in energia regenerabila
Avocat Senior Bostina & Asociatii
Blog Bostina & Asociatii: Legea 220 si investitiile in energia regenerabila
Recent, in cadrul unei conferinte, directorul general adjunct al Transelectrica, domnul Octavian Lohan, sustinea ca doar conectarea parcurilor eoliene la reteaua nationala de transport a energiei presupune investitii de peste 500 milioane de euro, bani de care Transelectrica nu dispune. In consecinta, daca s-ar pune in functiune toate parcurile pentru care s-a solicitat racordarea la reteaua nationala, probabil ca unele capacitati de productie vor functiona restrictionat daca nu se gasesc surse de finantare… si daca nu exista cadrul legislativ aferent…
“Ni se spune sa gasim solutii. Aceste solutii costa peste 500 milioane euro in investitii. Transelectrica nu are aceste fonduri. Suntem in discutii cu ANRE sa propunem initiative legislative care sa ne permita sa atragem aceste investitii. Fara aceste investitii, toate avizele de racordare pentru parcuri eoliene prevad ca viitoarele parcuri eoliene vor avea restrictii de functionare. In analiza sunt mult mai multe proiecte decat putem noi atrage, simtim lipsa unei legislatii care sa oblige dezvoltatorii de proiecte eoliene sa garanteze finalizarea lor”, spunea domnul Lohan in ziua de 8 noiembrie 2011.
Dar iata, de curiozitate, la ce se refera cele mai recente modificari la legislatia in vigoare, aduse de O.U.G. nr. 88/2011 privind modificarea si completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie
publicata in M.Of. nr. 736/19.10.2011, Partea I.
Principalele amendamente se refera la:
• Introducerea unor noi notiuni si definirea acestora, precum: centrala electrica multicombustibil, supracompensare, analiza cost-beneficiu, rata interna de rentabilitate, culturi energetice, acces prioritar la retele al energiei electrice din surse regenerabile, acces garantat la retele al energiei electrice din surse regenerabile, acreditare, calificare;
• Perioada de timp de-a lungul careia va fi aplicabil sistemul de promovare stabilit de legea nr. 220 pentru energia electrica produsa in grupuri/centrale eoliene, care au mai fost utilizate pentru producerea energiei electrice pe teritoriul altor state, daca sunt utilizate in sisteme izolate sau daca au fost puse in functiune pe teritoriul Romaniei inainte de data aplicarii sistemului de promovare prevazut de prezenta lege;
• Aplicarea sistemului de promovare stabilit prin Legea nr. 220 in timpul perioadei de proba; de asemenea se stabileste care este perioada de aplicare a sistemului de promovare reglementat prin Legea nr. 220 pentru producatorii de energie electrica ce au beneficiat de certificate verzi anterior aplicarii sistemului de promovare prevazut de prezenta lege;
• Obligatia parcurgerii in fata ANRE a procedurii de acreditare, activitate desfasurata de ANRE pe baza unui regulament propriu prin care se acorda unui operator economic care detine centrale electrice ce utilizeaza surse regenerabile de energie dreptul de a beneficia de sistemul de promovare prevazut de Legea 220;
• Modul de calcul al cantitatii de energie electrica pentru care operatorul de transport si sistem emite lunar certificate verzi. Totodata, se stabileste expres si care este perioada de valabilitate a certificatelor verzi emise;
• Stabilirea numarului de certificate verzi ce se acorda producatorilor in functie de sursa de energie regenerabila folosita;
• Indiferent de tipul sursei regenerabile utilizate, producatorii de energie electrica beneficiaza de:
- 1 certificat verde pentru fiecare 1 MWh produs si livrat din centrale electrice pe perioada de proba;
- un numar de certificate verzi stabilit de ANRE prin reducerea numarului de certificate verzi prevazut la alin. (2) diminuand valoarea de referinta a investitiei per MW cu valoarea ajutorului primit per MW si pastrand valoarea ratelor interne de rentabilitate considerate in calculele furnizate Comisiei Europene in cadrul procesului de autorizare a sistemului de promovare, daca centralele electrice beneficiaza suplimentar de unul sau mai multe alte ajutoare de stat.
• Obligatia de achizitie de certificate verzi si pentru energia electrica utilizata pentru consum final propriu, altul decat consumul propriu tehnologic, de catre un producator de energie electrica precum si pentru energia electrica utilizata de un producator pentru alimentarea cu energie electrica a consumatorilor racordati prin linii directe de centrala electrica;
• Posibilitatea vanzarii energiei electrice la preturi reglementate unice pe tip de tehnologie numai de catre anumiti producatori de energie electrica din surse regenerabile de energie, si anume cei care o produc in centrale electrice cu puteri instalate de cel mult 1MW pe centrala;
• Obligatia pentru operatorul economic care dezvolta un proiect de centrala electrica de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu putere instalata mai mare de 125 MW, care indeplineste conditiile pentru aplicarea sistemului de promovare stabilit prin prezenta lege, de a intocmi si de a transmite, conform legii, documentatia necesara evaluarii detaliate a masurii de sprijin de catre Comisia Europeana. Operatorii economici solicitanti beneficiaza de sistemul de promovare prevazut de prezenta lege numai dupa autorizarea acestuia de catre Comisia Europeana si numai pentru tehnologiile de producere a energiei electrice din surse regenerabile mentionate in decizia de autorizare;
• Stabilirea in mod expres a faptului ca producatorii de energie electrica din surse regenerabile de energie sunt racordati la reteaua de transport/distributie a energiei electrice, in masura in care nu este afectata siguranta Sistemului Energetic National;
• Posibilitatea ANRE ca, in cazul indeplinirii anumitor conditii prevazute in lege, sa propuna masuri pentru reducerea numarului de certificate verzi prevazut in lege.
Clar, da?