Constitutionalitatea Legii privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii este contestata de Presedinte
Presedintele Romaniei, Traian Basescu, a trimis pe 28 noiembrie 2011 presedintelui Curtii Constitutionale, Augustin Zegrean, o sesizare de neconstitutionalitate asupra Legii pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii.
Motivele sesizarii sunt urmatoarele:
Legea pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii a fost adoptata de Camera Deputatilor, in calitate de Camera decizionala, in data de 3 noiembrie 2009. La data de 24 noiembrie 2009, Presedintele Romaniei a solicitat Parlamentului reexaminarea acestei legi, in temeiul art. 77 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
In urma reexaminarii, Parlamentul a transmis Presedintelui Romaniei, in vederea promulgarii, Legea pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii.
Legea dedusa controlului de constitutionalitate a fost reexaminata de catre Senat, ca prima Camera sesizata, in sedinta din 25 mai 2010. In urma votului exprimat, legea mentionata a fost adoptata si, in consecinta, a fost transmisa Camerei Deputatilor, in calitate de Camera decizionala.
In data de 15 noiembrie 2011 Legea pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii a fost reexaminata de Camera Deputatilor. Analizand obiectiunile formulate de Presedintele Romaniei, comisia sesizata in fond a intocmit un raport de admitere a cererii de reexaminare, in sensul respingerii legii. Supus la vot, raportul comisiei sesizate in fond nu a intrunit numarul de voturi necesar adoptarii. Pe cale de consecinta – si in absenta unui vot expres asupra legii aflate in reexaminare – Presedintelui Romaniei i-a fost transmisa, spre promulgare, Legea pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, in forma adoptata initial de Parlament, considerandu-se ca prin respingerea raportului comisiei sesizate in fond – si, implicit, a cererii de reexaminare – subzista decizia anterior exprimata de Parlament, in cadrul dezbaterii obisnuite, adica cea de adoptare a acestei legi.
Invederam ca Legea pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, transmisa Presedintelui Romaniei spre promulgare, este neconstitutionala deoarece contravine dispozitiilor art. 76 alin. (1), coroborate cu cele ale art. 77 alin. (3) din Constitutia Romaniei. Astfel, potrivit art. 77 alin. (3) din Constitutie, daca Presedintele Romaniei a cerut reexaminarea unei legi, acesta are obligatia de a promulga legea in cauza in termen de 10 zile de la primirea legii adoptate dupa reexaminare. Asadar, prevederile constitutionale precizeaza expres ca numai legile care sunt adoptate in urma reexaminarii pot fi promulgate de catre Presedintele Romaniei. Fata de aspectele cuprinse in cererea de reexaminare, Parlamentul se exprima prin vot, iar votul se refera intotdeauna la legea in cauza. Drept urmare, indiferent de continutul cererii de reexaminare, ori de propunerile cuprinse in raportul comisiei sesizate in fond, cele doua Camere ale Parlamentului supun la vot legea aflata in reexaminare. De aceea, votul exprimat asupra cererii de reexaminare a Presedintelui Romaniei ori asupra raportului comisiei sesizate in fond nu echivaleaza cu un vot de adoptare a legii.
De asemenea, votul asupra legii trebuie exprimat in acord cu continutul normativ al legii aflate in reexaminare. Asadar, in cazul de fata, potrivit dispozitiilor art. 76 alin. (1), este necesar votul majoritatii membrilor Camerei, intrucat legea reglementeaza relatii sociale din domeniul legilor organice.
Fata de cele aratate, consideram ca Legea pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, nefiind supusa votului plenului Camerei Deputatilor, a fost inaintata Presedintelui Romaniei spre promulgare cu incalcarea dispozitiilor art. 76 alin. (1) din Constitutie, – intrucat reglementeaza relatii sociale din domeniul legii organice, iar pentru a fi adoptata aceasta trebuia sa intruneasca votul majoritatii membrilor Camerei Deputatilor – si ale art. 77 alin. (3) din Constitutie, republicata, potrivit carora numai legile adoptate dupa reexaminare pot fi promulgate de catre Presedintele Romaniei.
Avand in vedere cele expuse, va solicitam sa constatati neconstitutionalitatea Legii pentru completarea art. 7 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii.
Sursa: Administratia Prezidentiala