Raport PwC: vremuri tulburi pentru armatorii care detin nave de mare tonaj

Conform unui Raportului PwC “Dry Bulk Shipping – Capes of no Hope?”, se anunta vremuri tulburi pentru armatorii care detin nave de mare tonaj. Se estimeaza ca numarul vaselor de mare tonaj va creste exponential in urmatorii 3 ani, in timp ce cererea pentru minereu de fier transportat pe cai maritime va stagna.

• Raportul PwC subliniaza riscurile prezente pe o piata a navigatiei oceanice „distorsionata”
•Numarul vaselor de mare tonaj (de tip Capesize) va creste in vreme ce cererea pentru minereu de fier transportat pe rute maritime va stagna in linii mari
• Crestere estimata de 40% a numarului vaselor de mare tonaj in urmatorii 3 ani, fiind comandate 450 de nave de mari dimensiuni

In prezent exista 1200 de vase de mare tonaj la nivel mondial, avand o valoare de 45 de miliarde de dolari, dar se preconizeaza ca alte 450 de vase urmeaza sa fie construite in urmatorii 3 ani, ceea ce va crea un exces de capacitate de transport pe piata. Desi o parte dintre aceste comenzi s-ar putea sa fie amanate sau anulate, numarul de comenzi presupune ca armatorii se asteapta la o crestere sustinuta a comenzilor de transport pentru minereu de fier sau carbuni, principalele materii prime transportate de vasele de mare tonaj.

Analistii PwC arata ca armatorii au comandat noile vase bazandu-se pe cresterea cererii de transport pentru astfel de minereuri din ultimul deceniu.

Transportul de minereu de fier a crescut spectaculos in ultimul deceniu, sub influenta cererii crescute a Chinei si a investitiilor sale masive in infrastructura. Cu toate acestea, raportul PwC arata ca in urmatorii 5 ani cererea de transport pentru minereul de fier va creste intr-un ritm scazut, foarte departe de estimarile armatorilor.

Potrivit raportului, facand abstractie de apetitul pietei chineze, cererea pentru transportul maritim de minereu de fier va fi scazuta pe multe dintre pietele dezvoltate, avand in vedere ca cererea din Japonia si din Europa de Vest va stagna. De asemenea, India nu va contribui la cererea de minereu de fier transportat pe rute maritime avand in vedere rezervele sale interne considerabile de minereu de fier si numarul mic de porturi de mare tonaj de care dispune. 

„Jucatorii de pe aceasta piata se asteapta ca urmatorul deceniu sa semene cu precedentul in ceea ce priveste cresterea cererii pentru transportul de materii prime. Acest calcul gresit a dus la acumularea de comenzi pentru constructia foarte multor vase de mare tonaj. insa cresterea reala a cererii de transport pentru minereu de fier va fi mult mai inceata, avand in vedere saturatia pietei chineze. Luand in calcul existenta mai multor vase de mare tonaj, avand aproximativ aceleasi cantitati de minereu de transportat, s-ar putea sa asistam la un razboi al preturilor intre armatori”, a declarat Daniel Anghel, Partener, Liderul Departamentului de Taxe Indirecte, PwC Romania. 

Situatia va fi agravata de programele de constructii de nave de mare tonaj ale marilor companii miniere. Acest lucru va duce la scaderea cantitatilor de minereu de transportat pe piata spot, intr-un moment in care numarul de nave de mare tonaj creste exponential.

„Desi preturile de transport au crescut in ultimele trei luni, ceea ce a dus la o imbunatatire temporara a situatiei armatorilor, excesul de capacitate de transport va duce la scaderea preturilor la nivelul costurilor de operare, ceea ce va pune o presiune foarte mare pe armatorii prezenti pe piata spot”, a adaugat Daniel Anghel.

Ingrijorarea majora este ca aceste probleme nu se vor limita la nivelul armatorilor. Sub presiunea preturilor scazute, la randul lor armatorii vor intampina dificultati in a-si rambursa creditele bancare, exportand criza la nivelul finantatorilor. Bancile care au o expunere masiva pe piata de transport naval provin in cea mai mare parte din Marea Britanie, Germania, Grecia si tarile scandinave, numai bancile britanice avand active de peste 50 de miliarde de dolari americani in transportul maritim.

Nota: Navele de mare tonaj de tip Capesize sunt vase destinate transportului de minereu vrac, in general de carbuni si minereu de fier. Termenul este aplicat in general vaselor cu o capacitate mai mare de 100.000 de tone deadweight.

Sursa: PwC

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close