RIL admis. Cuantumul indemnizatiei pentru cresterea copilului in cazul sarcinii multiple

In Monitorul Oficial 20/2012 a fost publicata Decizia 26/2011 prin care ICCJ a admis recursurile in interesul legii formulate de Procurorul General al Romaniei si Colegiul de conducere al Curtii de Apel lasi privind cuantumul indemnizatiei pentru cresterea copilului in cazul sarcinii multiple, pentru intervalul anterior aparitiei Legii 239/2009.
Colegiul de conducere al Curtii de Apel Iasi a sesizat inalta Curte de Casatie si Justitie pentru a se pronunta cu privire la chestiunea de drept care a fost solutionata diferit in cadrul Sectiei de contencios administrativ si fiscal a acestei instante privind stabilirea cuantumului indemnizatiei pentru cresterea copilului in cazul sarcinii multiple, pentru intervalul anterior aparitiei Legii 239/2009, care a prevazut expres acordarea unei indemnizatii de 600 lei lunar incepand cu al doilea copil si urmatorii.
Ca urmare a sesizarii Colegiului de Conducere al Curtii de Apel Iasi, transmisa ICCJ, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a verificat jurisprudenta la nivelul intregii tari. Examenul jurisprudential a relevat ca in solutionarea cauzelor avand ca obiect stabilirea indemnizatiei pentru cresterea celui de-al doilea sau a urmatorilor copii nascuti din sarcini multiple, practica judiciara este neunitara, identificandu-se mai multe orientari.
Solutiile pronuntate de instantele judecatoresti
Unele instante de judecata au apreciat ca indemnizatia pentru al doilea si urmatorii copii nascuti din sarcina multipla, anterior intrarii in vigoare a Legii 239/2009, este de 600 de lei pentru fiecare copil, incepand cu cel de-al doilea, pe durata concediului pentru cresterea copilului de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani.
In argumentarea acestei opinii s-a retinut ca scopul declarat de legiuitor la adoptarea OUG 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului il reprezinta necesitatea imbunatatirii echilibrului social-economic al familiei prin sustinerea acesteia in vederea cresterii copilului.
S-a considerat ca prin acordarea unei singure indemnizatii, indiferent de numarul de copii rezultati dintr-o singuri nastere, se creeaza o discriminare nejustificata intre copiii nascuti si copiii adoptati sau aflati in una dintre celelalte situatii prevazute de art. 5 alin. (2) din OUG 148/2005 (dati in plasament ori sub tutela).
In acest sens, au fost retinute si considerentele care au stat la baza solutiilor instantelor de contencios administrativ date asupra exceptiilor de nelegalitate privind dispozitiile art. 2 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor HG 1825/2005 si ale art. 3 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, aprobate prin HG 1025/2006, in sensul ca, definind „nasterea” ca aducerea pe lume a unuia sau mal multor copii vil, normele metodologice completeaza in mod nelegal actul normativ de o forta juridica superioara, respectiv ordonanta de urgenta in aplicarea careia au fost adoptate.
Astfel, in interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 1 si 6 din ordonanta (in forma anterioara Legii 239/2009), indemnizatiile se acorda in considerarea fiecaruia dintre copiii nascuti din sarcini gemelare sau multiple, fiind vorba despre un drept care se raporteaza la interesul superior al copiilor, iar nu la contributia de asigurari sociale a parintilor.
Alte instante de judecata au considerat ca nu se poate acorda o alta indemnizatie pentru fiecare copil nascut dintr-o sarcina multipla, incepand cu cel de-al doilea, intrucat, din analiza in ansamblu a OUG 148/2005, rezulta ca scopul adoptarii acesteia a fost de a sustine familia in vederea cresterii copilului, indemnizatia nefiind un drept al copilului, ci al parintelui, suplinindu-se astfel veniturile pe care parintele nu le mai poate realiza din exercitarea unei profesii, pe durata concediului pentru cresterea copilului. in argumentarea acestei solutii s-au invocat dispozitiile art. 1, 5 si 8 din OUG 148/2005 si s-a retinut, in esenta, ca singurul drept inscris in favoarea copilului este alocatia reglementata de art. 4 din OUG 148/2005, alocatie care se acorda pentru flecare copil, astfel incat, in situatia sarcinilor multiple, fiecarui copil i se cuvine o alocatie, in cuantumul prevazut de acest articol.
Prin urmare, aceste instante au apreciat ca indemnizatia prevazuta de art. 1 din OUG 148/2005 se acorda raportat la nastere, iar nu la numarul de copii rezultati din aceasta.
De asemenea, s-a conturat si orientarea conform careia indemnizatia pentru cresterea tuturor copiilor nascuti din sarcini gemelare este in cuantum de 85% din media veniturilor realizate pe ultimele 12 luni, dar nu mai mult de 4.000 lei fiecare, pana Ia data intrarii in vigoare a Legii 239/2009 si de 600 lei dupa acest moment, incepand cu al doilea copil provenit dintr-o astfel de sarcina.
In argumentarea acestei opinii s-a retinut ca, desi este adevarat ca art. 4 din OUG 148/2005 prevede ca indemnizatia este un drept cuvenit persoanelor beneficiare ale concediului si nu un drept cuvenit copilului sau copiilor, iar din interpretarea restrictiva a acestui text ar rezulta ca indemnizatia este unica, indiferent de numarul de copii nascuti la o singura nastere, si reprezinta un drept cuvenit celui aflat in concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, totusi, fata de scopul reglementarii, astfel cum acesta este exprimat in preambulul ordonantei de urgenta, se constata ca indemnizatia a fost prevazuta pentru sustinerea familiei, in vederea cresterii copilului.
Ca atare, fiind un drept cuvenit copilului, cresterea a 2 copii implica drepturi pentru flecare dintre acestia.
In forma modificata prin Legea 239/2009, la art. 2 se prevede faptul ca, incepand cu al doilea copil provenit dintr-o sarcina gemelara sau multipla, se adauga la indemnizatia deja stabilita la art. 1 suma de 600 lei. Astfel, pana la data de 18 iunie 2009, cu respectarea principiului neretroactivitatii legii civile consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutia Romaniei, s-a considerat ca partea trebuie sa beneficieze, in plus fata de indemnizatia de 85% din media veniturilor obtinute pe ultimele 12 luni anterioare nasterii, de inca o indemnizatie in acelasi cuantum si pentru cel de-al doilea copil, urmand ca de la momentul intrarii in vigoare a Legii nr. 239/2009 sa fie acordate indemnizatii plafonate la suma de 600 lei, avand in vedere ca legiuitorul a prevazut acest cuantum, in mod expres, pentru cel de-al doilea copil si urmatorii, nascuti dintr-o sarcina multipla.
Procurorul General a apreciat prima orientare jurisprudentiala ca fiind in acord cu litera si spiritul legii.
Inalta Curte de Casatie si Justitie a admis recursurile in interesul legii formulate de Procurorul General si de Colegiul de conducere al Curtii de Apel Iasi, stabilind ca in interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 1 alin. (1) si art. 6 alin. (1) din OUG148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la intrarea in vigoare a Legii 239/2009 pentru modificarea art. 2 din OUG 148/2005, indemnizatia lunara pentru cresterea copilului prevazuta de art. 1 alin. (1) din ordonanta se acorda pentru fiecare copil nascut dintr-o sarcina gemelara, de tripleti sau multipleti, in cuantum de: 800 lei pentru perioada 1 ianuarie 2006 – 31 decembrie 2006; 600 lei pentru perioada 1 ianuarie 2007 – 31 decembrie 2008; 600 lei sau, optional, 85% din media veniturilor pe ultimele 12 luni, dar nu mai mult de 4.000 de lei pentru perioada 1 ianuarie 2009 – 17 iunie 2009.