Curierul Judiciar nr. 11/2011
CUPRINSUL Revistei (format PDF)
Editorial
Aurelia Cotutiu: Noua abordare judiciara a taxei pe poluare
Curier legislativ: 11 septembrie – 10 noiembrie 2011
Romania in fata CEDO
Jarnea c. Romania
cu nota de Radu Chirita
- Dreptul AFACERILOR
Jurisprudenta comentata
Curtea de Apel Brasov, Sectia comerciala, Decizia nr. 51/2006
Nota de Judecator drd. Madalina Lunganoiu
Art. 210 din Legea nr. 297/2004 interzice categoric folosirea in mod abuziv a pozitiei detinute de actionari prin recurgerea la fapte neloiale sau frauduloase, care au ca obiect sau efect lezarea drepturilor privind valorile mobiliare si a altor instrumente financiare, precum si prejudicierea detinatorilor acestora. Alin. (2) al aceluiasi articol impune exercitarea de catre detinatorii valorilor mobiliare a drepturilor conferite de acestea cu buna-credinta, cu respectarea drepturilor si intereselor legitime ale celorlalti detinatori si a interesului prioritar al societatii comerciale. Dispozitiile legale referitoare la convocarea adunarilor generale ale societatilor comerciale au caracter imperativ si incalcarea lor atrage nulitatea hotararilor adoptate.
- Drept PRIVAT
Articole
Titlu: Medierea si impacarea partilor in conceptia Noului Cod de procedura civila
Autor: Prof. univ. dr. Ioan Les
Medierea si impacarea pot reprezenta modalitati importante de descongestionare a mecanismului judiciar, concretizata in posibilitatea finalizarii judecatii fara administrarea unor probatorii deosebite. Prin urmare, utilitatea unor asemenea cai alternative este incontestabila, iar legiuitorul roman ar trebui sa depuna o diligenta sporita pentru diversificarea formelor alternative de solutionare a cauzelor civile, modalitati care in multe state democratice (Franta, Germania, Anglia, Elvetia, Japonia, Canada, S.U.A. etc.) au dobandit o dezvoltare deosebita in ultimele decenii.
Legea nr. 202/2010 a promovat si unele solutii particulare, atat in raport cu cele statuate in actualul Cod, cat si fata de cele prevazute in Noul Cod de procedura civila. Abaterea „micii reforme” de la dispozitiile Noului Cod de procedura civila este insa susceptibila de a genera indoieli asupra consecventei legiuitorului asupra solutiilor promovate in ultima perioada.
- Drept PUBLIC
Jurisprudenta comentata
Proiectul de lege privind revizuirea Constitutiei Romaniei. Decizia Curtii Constitutionale nr. 799 din 17 iunie 2011 (M.Of. nr. 440 din 23 iunie 2011)
Rezumat de Prof. univ. dr. Tudorel Toader
Stabilind ca revizuirea „poate fi initiata de Presedintele Romaniei”, textul constitutional nu distinge referitor la competentele Presedintelui Romaniei in calitate de titular al dreptului de initiativa a revizuirii Constitutiei si nici nu instituie vreo obligatie sau interdictie in ceea ce il priveste. Prin urmare, Presedintele Romaniei, primind propunerea Guvernului de revizuire a Constitutiei, are deplina libertate de a decide sa initieze revizuirea Constitutiei sau sa nu o initieze, iar in cazul in care decide initierea acesteia, sa isi insuseasca intocmai, numai in parte sau sa completeze propunerea Guvernului.
Articole
Titlu: Examinare critica a unor aspecte rezultate dintr-o decizie a Curtii Constitutionale
Autor: Prof. univ. dr. Ioan Muraru
Fara indoiala ca revizuirea unor texte constitutionale presupune variante si optiuni, implica greutati. De aceea, revizuirile trebuie realizate fara graba, dupa examinari serioase si dupa identificarea solutiilor solide. Cat priveste perfectionarea organizarii si functionarii Consiliului Superior al Magistraturii, putem mentiona unele idei, frumos si solid motivate, prezentate intr-o interventie stiintifica valoroasa.
Contrar asteptarilor, in acele state in care din compunerea consiliilor judiciare fac parte mai multi reprezentati ai beneficiarilor serviciului public de justitie decat reprezentanti ai furnizorilor de justitie se observa un grad mai mare de satisfactie din partea societatii fata de functionarea sistemului judiciar in ansamblu. Actualul CSM s-a dovedit a fi unul dintre principalii factori de stopare daca nu de regres al reformelor incepute in valuri succesive si rareori finalizate. CSM s-a transformat intr-o putere rupta de societatea pe care este de presupus ca ar trebui sa o serveasca.
- Drept PENAL
Articole
Titlu: Medierea in cauzele penale (II). Etapele in care poate avea loc medierea
Autor: Prof. univ. dr. Dumitru Virgil Diaconu, Judecator Curtea de Apel Pitesti
Procedura medierii, asa cum este reglementata prin Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, la care face trimitere implicita prevederile actuale ale Codului de procedura penala prin modificarile si completarile aduse prin Legea nr. 202/2010 privind unele masuri pentru accelerarea solutionarii proceselor poate avea loc in mai multe etape, si anume: inainte de sesizarea organului judiciar, intre momentul sesizarii si momentul inceperii urmaririi penale, dupa inceperea urmaririi penale si in faza judecatii.
Declansarea procedurii de mediere inainte de sesizarea organului judiciar in termenul de doua luni prevazut de art. 284 alin. (1) C.proc.pen. pentru introducerea plangerii prealabile conduce la suspendarea acestui termen imperativ pe intreaga durata a desfasurarii procedurii de mediere conform art. 69 alin. (2) teza I din Legea nr. 192/2006.
Dupa sesizarea organului judiciar suspendarea efectuarii actelor premergatoare sau a procesului penal nu poate dura mai mult de 3 luni de la data semnarii contractului de mediere avand in vedere prevederile art. 70 alin. (2) din Legea nr. 192/2006.
Articole
Titlu: Consideratii referitoare la efectele lipsei celeritatii procesului penal
Autor: Florin Stanica
Argumentele cele mai des invocate pentru lipsa de celeritate a procesului penal sunt: insuficienta numarului de magistrati, a localurilor necesare functionarii instantelor de judecata si parchetelor, alocarii resurselor bugetare si asigurarii bazei materiale necesare functionarii optime a justitiei. Atunci, orice noua lege ce are ca scop accelerarea solutionarii proceselor, in absenta realizarii conditiilor de mai sus, ramane un simplu ideal juridic, utopic, fara suport material in realizarea sa. Initiativa are doar un caracter declarativ, de simpla manifestare a vointei politice ce ar avea ca preocupare solutionarea acestei probleme. Apreciem ca o reala solutionare nu poate fi obtinuta decat printr-o conlucrare sustinuta si efectiva intre Consiliul Superior al Magistraturii din Romania (denumit in continuare CSM), Ministerul Justitiei ca reprezentant al puterii politice, Parlamentul Romaniei. Din aceasta conlucrare ar trebui sa rezulte decizia alocarii fondurilor pentru achizitionarea sau construirea unor localuri adecvate si suficiente functionarii justitiei si pentru cresterea numarului magistratilor si a calitatii pregatirii lor profesionale.
Sinteze de jurisprudenta – august-septembrie 2011
Curtea Constitutionala
Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Instante Penale Internationale
In cadrul rubricii IADUER, Mihai Banu prezinta o recenta incheiere provenita de la Tribunalul Alba, prin care s-a dispus sesizarea Curtii de Justitie pe cale preliminara si care ridica un aspect esential in privinta stabilirii domeniului de aplicare a Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, intr-o cauza avand ca obiect Legea privind functionarii publici, mai precis aspectul reducerilor salariale.