BNR modifica organizarea Centralei Incidentelor de Plati

feature photo

In Monitorul Oficial 49/2012 a fost publicat Regulamentul 1/2012 privind organizarea si functionarea la Banca Nationala a Romaniei a Centralei Incidentelor de Plati (CIP).

Regulamentul defineste incidentul de plata ca fiind neindeplinirea intocmai si la timp a obligatiilor titularilor de cont in timpul procesului de decontare a instrumentului de plata, obligatii rezultate prin efectul legii, a caror neindeplinire este adusa la cunostinta CIP de catre persoanele declarante.

Persoanele cu risc sunt persoanele fizice sau juridice, rezidente ori nerezidente, care au fost inscrise in Fisierul National al Persoanelor cu Risc, ca urmare a inregistrarii pe numele lor a unuia sau mai multor incidente de plata majore.

Obligatul la plata este persoana fizica sau juridica, rezidenta ori nerezidenta, care prin emiterea / acceptarea unui instrument de plata este tinut sa onoreze obligatia asumata; obligatul la plata pentru cec este tragatorul, pentru cambie este trasul acceptant, iar pentru bilet la ordin este subscriitorul.

Incidentul de plata major este incidentul de plata determinat de inregistrarea uneia din urmatoarele situatii:

1. In cazul cecului: cec refuzat la plata pentru ca a fost emis fara autorizarea trasului; cec refuzat la plata din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare; cec refuzat la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare; cec refuzat la plata pentru ca a fost emis cu data falsa; cec refuzat la plata pentru ca a fost emis de un tragator aflat in interdictie bancara.

2. In cazul biletului la ordin si al cambiei: bilet la ordin / cambie cu scadenta la vedere refuzat(a) la plata din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata in termen; bilet la ordin / cambie cu scadenta la vedere refuzat(a) la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata in termen; bilet la ordin / cambie cu scadenta la un anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o data fixa refuzat(a) la plata din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata la termen; bilet la ordin / cambie cu scadenta la un anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o data fixa refuzat(a) la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata la termen.

Interdictia bancara este regimul impus de catre o institutie de credit trasa unui titular de cont prin care se interzice acestuia emiterea de cecuri pe o perioada de un an, ca urmare a unui incident de plata major produs cu cec.

Persoanele declarante la CIP sunt:

– institutiile de credit – persoane juridice romane, pentru toate informatiile privind incidentele de plati produse de catre proprii titulari de cont sau de cei din unitatile lor teritoriale;
– sucursalele din Romania ale institutiilor de credit straine, pentru toate informatiile privind incidentele de plati produse de catre proprii titulari de cont.

Structura bazei de date a CIP este formata din Fisierul National de Incidente de Plati ce contine incidente de plati cu cecuri, cambii, bilete la ordin si care este structurat astfel:

– Fisierul National de Cecuri
– Fisierul National de Cambii
– Fisierul National de Bilete la Ordin.
– Fisierul National al Persoanelor cu Risc.

Accesarea sistemului informatic al CIP de catre persoanele acreditate la CIP se face pe baza de nume atribuit de Banca Nationala a Romaniei. Accesarea bazei de date a CIP de catre persoanele declarante se poate face zilnic.

Prin Regulament se stabileste regimul informatiei privind incidentele de plati precum si transmiterea si inregistrarea informatiei privind incidentele de plati.

In cazul inregistrarii in baza de date a CIP a unui incident de plata major cu cec care genereaza interdictie bancara, institutia de credit este obligata sa notifice titularului de cont declararea acestuia in interdictie bancara cu scopul de a preveni producerea unor noi incidente de plati si pentru a sanctiona titularul de cont care a generat incidentul in circuitul bancar. Pentru notificarea clientului cu privire la declararea interdictiei bancare, institutia de credit va adresa titularului de cont o Somatie.

Suspendarea interdictiei bancare inregistrata in baza de date a CIP se face de catre persoanele declarante, in baza unei hotarari judecatoresti executorii, prin care se dispune suspendarea interdictiei. Inregistrarea suspendarii interdictiei bancare se face de catre persoana declaranta cel tarziu in ziua urmatoare datei prezentarii de catre client a unei hotarari judecatoresti prin care se dispune suspendarea acesteia. Persoana declaranta nu este tinuta responsabila pentru nepunerea in executare a hotararilor judecatoresti care nu iau fost comunicate.

Institutia de credit are obligatia sa puna la dispozitia fiecarui client cererile care contin informatiile inscrise pe numele/denumirea sa, cel tarziu in ziua urmatoarea inscrierii la CIP a refuzului.

Informatiile privind incidentele de plati sunt mentinute in baza de date a CIP pe o perioada de 7 ani de la data inscrierii.

Persoanele declarante pot solicita CIP, pentru propriile sucursale, acordarea dreptului de consultare a bazei de date. Conectarea sucursalelor se realizeaza prin intermediul sediului lor central, pe baza de nume atribuit de Banca Nationala a Romaniei.

In cazul in care persoana declaranta sesizeaza erori in privinta informatiilor transmise si care au fost inscrise in baza de date a CIP, poate solicita corectarea acestora prin utilizarea „Formularului de rectificare a informatiilor inregistrate in baza de date a CIP”.

Persoanele declarante raspund pentru veridicitatea si integritatea informatiei privind incidentele de plati transmisa la CIP. CIP actualizeaza baza de date proprie cu cecurile autorizate de Banca Nationala a Romaniei pentru a fi puse in circulatie.

Sunt prevazute in cadrul Regulamentului comisioanele lunare incasate de CIP in baza serviciilor prestate, precum si cuantumul amenzilor cu care pot fi sanctionate persoanele declarante ca urmare a nerespectarii procedurilor stabilite de Regulament sau a fluxului informational privind transmiterea, inregistrarea, organizarea si difuzarea informatiei privind incidentele de plati.

Persoanele declarante au obligatia sa furnizeze CIP orice informatie solicitata de aceasta in scopul desfasurarii propriei activitati.

Regulamentul a intrat in vigoare in 6.02.2012, data la care se abroga Regulamentul 1/2001 al BNR privind organizarea si functionarea la Banca Nationala a Romaniei a Centralei Incidentelor de Plati (Monitorul Oficial 120/2001).

Sursa: Mazars

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close