Gradul de certitudine a sistemului fiscal in regiunea EMEA difera in functie de tara
Deloitte a lansat prima editie a raportului „Gradul de certitudine fiscala – un studiu despre relatia dintre companii si autoritatile fiscale” in regiunea EMEA. Desi rezultatele arata ca in majoritatea tarilor, companiile au o relatie buna cu autoritatile fiscale locale, gradul general de incertitudine reprezinta un motiv de ingrijorare: unul din doi respondenti considera ca incertitudinea fiscala din tara lor are un impact si chiar afecteaza operatiunile companiei pe care o reprezinta.
Studiul analizeaza totodata gradul in care autoritatile locale implementeaza sistemele informatice la nivel operational, modul in care respondentii din diverse tari percep disensiunile cu autoritatile locale si sistemul de solutionare fiscala anticipata.
„Acum trei ani, Deloitte Tax lansa raportul Fiscalitatea romaneasca – Radiografia unei reforme incomplete, care prezenta o parte dintre provocarile semnalate de marii contribuabili din Romania,” spune Alexandru Reff, Partener coordonator Deloitte Tax & Legal Romania. „Identificam atunci doua neajunsuri importante care contrabalansau avantajele competitive ale sistemului fiscal romanesc (in principal cota unica de 16%). Aceste neajunsuri erau incertitudinea cauzata de frecventa modificarilor legislative si calitatea relatiei cu autoritatile fiscale (inclusiv transparenta, nivelul de pregatire si disponibilitatea acestora). Din pacate, aceleasi preocupari se regasesc si in studiul actual, de data aceasta accentuate de comparatiile de cele mai multe ori nefavorabile noua cu perceptia mediului de afaceri din restul regiunii. Intrucat raportul prezinta date statistice pentru cele 24 de tari studiate, mentionarea frecventa a Romaniei nu poate sa ne bucure, fiind expresia situarii noastre constante in zona nemultumirilor extreme si nu mediane. Este cazul in special cand este vorba de calitatea generala a relatiei cu autoritatile fiscale, eficacitatea recursurilor administrative, increderea intr-un tratament echitabil din partea fiscului in caz de disputa, plangerile impotriva tratamentelor incorecte sau neprofesioniste, impactul incertitudinii fiscale si modificarea abordarilor fiscului in absenta unor schimbari legislative. Se confirma inca o data ca sistemul fiscal romanesc necesita reformare suplimentara”.
Relatie buna per ansamblu cu autoritatile locale in tarile EMEA
Studiul arata ca, per ansamblu, companiile si organizatiile au o relatie buna cu autoritatile fiscale locale: 65% dintre respondenti spun ca au o relatie buna, iar 27% – foarte buna. Pe de alta parte, peste 15% dintre respondentii din Austria, Italia, Nigeria, Polonia, Romania si Rusia spun ca au o relatie proasta sau foarte proasta.
Calitatea relatiei dintre contribuabil si autoritatile locale depinde de zona de specializare implicata. Astfel, peste 21% dintre respondenti se confrunta cu dificultati in relatia cu departamentul responsabil de impozitul pe profit, iar 20% – in relatia cu directia care administreaza TVA.
Gradul de (in)certitudine fiscala din regiunea EMEA variaza considerabil de la tara la tara
Schimbarile legislative frecvente raman principalul motiv de incertitudine
In regiunea EMEA, unul din doi respondenti considera ca incertitudinea regimului fiscal din tara de origine are impact sau chiar afecteaza operatiunile companiilor pe care le reprezinta. Acest sentiment este mai puternic in Ungaria, Kenya, Polonia, Portugalia si Romania. Principala cauza este frecventa schimbarilor legislative, indicata de aproape o treime dintre respondenti. Pe locul doi se afla durata excesiva a litigiilor fiscale (12,4%), urmata de lipsa de consistenta de care dau dovada autoritatile la nivel de doctrina si norme metodologice (12,1%).
Nivelul de incredere este cel mai ridicat in Elvetia, considera 80% dintre respondenti. La polul opus se situeaza Ungaria, Polonia, Romania si Rusia, cu cel mai mare grad de incertitudine, conform opiniilor a peste 55% dintre respondenti.
Sistemul de solutii fiscale anticipate poate atenua partial preceptia privind certitudinea sistemului fiscal
Sistemele de solutionare fiscala anticipate din Belgia, Danemarca, Finlanda, Luxemburg, Polonia, Suedia si Elvetia sunt recunoscute in mediul de afaceri si contribuie astfel la consolidarea perceptiei unui sistem fiscal stabil. Contribuabilii pot consulta si alte departamente din cadrul autoritatilor fiscale locale pentru a clarifica anumite aspecte fiscale, fara a solicita insa eliberarea unei solutii fiscale anticipate care in mod firesc va fi opozabila autoritatilor de control. In general, aproape un sfert dintre respondenti au solicitat indrumari prin astfel de canale.
Aproape 36% dintre respondentii care au fost implicati in astfel de demersuri de obtinere a unei solutii fiscale anticipate spun ca este un proces lent, mai ales in Rusia si Romania. Prin comparatie, procesele sunt evaluate pozitiv in Luxemburg, Polonia, Elvetia si Olanda.
Unul din cinci respondenti au remarcat intensificarea activitatii de control in regiunea EMEA
In ultimii trei ani, aproape o treime dintre respondenti au fost verificati in zona de TVA si de impozit pe profit. In aceeasi perioada, aproape o zecime au fost controlati pe aspecte de preturi de transfer, impozite internationale si impozit pe venit. Mai putin de 6% au raportat controale in domeniul accizelor si taxelor vamale – interesul autoritatilor fiscale pare a fi mult mai diminuat in aceste domenii.
Chiar daca majoritatea respondentilor (53%) spun ca activitatea de control fiscal s-a mentinut constanta anul trecut, aproape o cincime (21%) dintre respondenti considera ca aceasta activitate s-a intensificat (cu precadere in Rusia unde 50% dintre participanti sunt de aceasta parere).
Majoritatea respondentilor ar initia un litigiu in instanta daca recursul administrativ ar esua, dar numai o companie din patru a facut acest pas in ultimii trei ani
Divergentele cu autoritatile fiscale locale sunt in general rezolvate prin recurs administrativ. In Elvetia, Olanda, Nigeria si Suedia, marea majoritate a respondentilor (peste 70% in fiecare tara) au incredere ca un recurs administrativ depus la autoritatile locale va genera o solutie acceptabila. Pe de alta parte, o mica parte dintre respondenti considera ca o asemenea metoda ar genera o solutie satisfacatoare in Norvegia, Rusia si o serie de tari central-europene precum Ungaria, Polonia, Romania si Slovacia.
Aproximativ 78% dintre respondenti confirma ca firmele pe care le reprezinta ar fi pregatite de un litigiu in instanta in cazul in care un recurs administrativ ar esua. In Franta, Portugalia, Rusia si Suedia procentul depaseste 90%. Chiar daca posibilitatea de a ajunge in instanta este mare, doar 26% dintre respondenti confirma ca firma pe care o reprezinta a initiat un astfel de demers in ultimii trei ani.
Majoritatea respondentilor (83%) au incredere ca vor beneficia de un tratament corect din partea Fiscului, iar 17% – nu. Ponderea este cu precadere mai mare in Romania unde 43% dintre respondenti nu cred ca vor avea parte de un tratament corect din partea ANAF. 12% dintre respondenti, cu precadere din Rusia si Romania, spun ca au depus in trecut plangeri cu privire la tratamentul incorect sau neprofesionist primit din partea autoritatilor fiscale locale.
Companiile din EMEA sunt pregatite sa comunice cu autoritatile folosind platforme informatice
Marea majoritate a companiilor chestionate (83%) spun ca pot furniza informatii birourilor fiscale locale prin intermediul canalelor digitale de comunicare. In 56% dintre tarile participante, autoritatile pun la dispozitia contribuabililor un website cu informatii publice, prezentandu-si astfel pozitia pe anumite problematici fiscale.
Site-urile din Danemarca si Suedia sunt apreciate foarte mult pentru ca pun la dispozitia publicului diverse pozitii oficiale si dispun de instrumente foarte bune de cautare. Olanda si Portugalia au primit, de asemenea, aprecieri in acest sens.
Deloitte a lansat acest studiu in martie 2012, urmarind sa analizeze relatia companiilor cu autoritatile fiscale din Europa, Orientul Mijlociu si Africa. Datorita colaborarii stranse dintre numeroasele firme membre Deloitte din regiune, 1.328 respondenti au participat la studiul online, reprezentand 24 de tari: Austria, Belgia, Cipru, Republica Ceha, Danemarca, Finlanda, Franta, Germania, Ungaria, Islanda, Irlanda, Italia, Kenya, Luxemburg, Olanda, Nigeria, Norvegia, Polonia, Portugalia, Romania, Rusia, Slovacia, Suedia si Elvetia.
Sursa: Deloitte