Unele modificari ale Codului fiscal incalca jurisprudenta comunitara
Diminuarea deductibilitatii TVA cuprinse in facturile emise dupa intrarea in vigoare a OUG 24/2012, pentru autoturismele achizitionate anterior datei de 1 iulie 2012 prin intermediul unui contract de leasing sau al unui contract de cumparare in rate, incalca principiile comunitare ale securitatii juridice si al proportionalitatii recunoscute de jurisprudenta comunitara in materia deductibilitatii TVA.
“Prin OUG 24/2012, s-au modificat prevederile art. 145 din Codul fiscal, prin care se stabilesc limitarile speciale ale dreptului de deducere al TVA, prima dintre acestea referindu-se la deductibilitatea limitata la 50% a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice”, arata avocatul George Trantea, Casa de avocatura Niculeasa Law Office.
Confrom aceluiasi articol, alineatul 4, aceste reguli se aplica inclusiv in situatia in care au fost emise facturi si/sau au fost platite avansuri, pentru contravaloarea partiala a bunurilor si/sau serviciilor, inainte de data de 1 iulie 2012, daca livrarea/prestarea intervine dupa aceasta data.
Desi au la baza o Deciziei a Consiliului Uniunii Europene, nr. 232/2012, aceste prevederi nu au reusit sa respecte si principiile comunitare aplicabile deductibilitatii TVA, in special cel al proportionalitatii si al respectului asteptariilor legitime.
Din dispozitiile Codului fiscal, aplicabile de la data de 1 iulie 2012, reiese ca orice persoana inregistrata in scopuri de TVA, care a achizitionat prin intermediul unui contract de leasing sau in rate, anterior datei de 01 iulie 2012, un autoturism, nu va mai putea deduce decat 50% din cuantumul TVA aferent facturilor ce vor urma pana la plata integrala a pretului.
Aceasta masura, menita a inlesni sarcina administratiilor fiscale, pare a fi elaborata fara a tine cont de efectele economice directe pe care le are. I
• Persoanele platitoare de TVA vor evita sa mai achizitioneze autoturisme de la alte persoane platitoare de TVA, pentru a nu plati cu 12% mai mult. Se afecteaza in acest mod piata autoturismelor noi si piata legala a autoturismelor second hand.
• Cei care au achizitionat deja astfel de autoturisme, vor avea dificultati imobiliare deoarece, nu vor mai avea dreptul sa permita angajatilor sa se deplaseze cu autoturismul de serviciu catre casa pentru a nu risca sa inlature caracterul exclusiv profesional al autoturismului. Prin urmare, vor trebui sa identifice locuri de parcare noi pentru ca autoturismele de serviciu sa fie lasate la locul de munca.
• Persoanele care au in derulare contracte de leasing sau de cumparare in rate, si care nu folosesc aceste autoturisme exclusiv in scopuri profesionale (sau nu pot face dovada acestei folosinte), vor fi nevoite sa analizeze implicatiile cresterii costurilor aferente acestor autovehicule. Daca vor constata ca aceasta crestere este prea mare, se vor afla intr-un impas, deoarece vanzarea lor va deveni dificila.
In aceste conditii devin incidente principiile comunitare al proportionalitatii si al respectarii asteptarilor legitime, recunoscute si aplicate de jurisprudenta comunitara in materia deductibilitatii TVA aferente achizitionarii unor autoturisme.
Sursa: wall-street.ro