Cristi Danilet: Predoiu, doar un fost ministru al justitiei, partea a II-a

In continuarea articolului publicat marti, 31 iulie, judecatorul Cristi Danilet, a postat pe blogul personal cea de-a II-a parte a analizei sale asupra interviului acordat de fostul ministru al justitiei, Catalin Predoiu.

Redam mai jos analiza judecatorului Cristi Danilet:

Legile

Se lauda ministrul cu legile initiate sub conducerea sa. Dar din toate legile initiate de el sau avizate favorabil de el, un numar de 29 au fost infirmate de Curtea Constitutionala mai inainte de promulgare, fiind gasite deficiente majore. Cel mai cunoscut exemplu de nerespectare a tehnicii de redactare legislativa il constituie celebra Ordonanta cu taxa pe poluare, modificata de trei ori, neconforma cu dreptul UE de la inceput pana la sfarsit, cu privire la care unul din secretarii de stat patronati de Predoiu a spus cu tupeu ca nu revine MJ respectarea legislatiei UE si a practicii instantelor! – am demonstrat la acea vreme ca este exact invers.

Aici mai am ceva de amintit. O lege prin care se dorea organizarea a doua concursuri INM in anul 2011, dupa o admitere dezastruoasa in 2010, a fost respinsa in Parlament sub ministeriatul Predoiu (despre modul jenant de sustinere a acestui proiect de catre un secretar de stat judecator si scrisorile de protest la adresa membrilor CSM de catre acesta, nu e cazul sa vorbesc aici, cert e ca noul CSM si-a asumat organizarea a inca unui concurs in 2011 si fara acea lege). O alta lege, prin care se propunea concurs de X si 0 pentru a deveni judecator de curte suprema, a fost respinsa. Iar o lege foarte importanta pentru sistem, vizand managerul de instanta si autoritatea asuprea grefierilor, nici acum nu e trecuta prin Parlament, desi Comisia Europeana a pomenit-o prin vreo doua rapoarte.

In fine, desi atentionat de CSM inca din aprilie 2011, in mod inexplicabil ministrul a refuzat sa promoveze un proiect de lege pentru modificarea sistemului de admitere in INM cu privire la verificarea conditiei aptitudinii psihologice a candidatilor (am indreptat aceasta eroare ministeriala in prima luna de functionare a Guvernului Ponta). Astfel ca generatia de anul trecut admisa la INM este prima si singura dupa 2004 careia nu i s-a facut verificare de catre comisia de la CSM. Bine ca ministrul Predoiu s-a ocupat de proiecte de lege prin care nu a facut decat sa inceapa acapararea justitiei.

Codurile

Intai au iesit proiectele de coduri, facute de comisii a carui componneta si salarizare au fost tinute multa vreme in ascuns. Ca sa aflam de ce: dintr-una facea parte si cel ce avea sa devina ministrul justitiei, incasand 75 mii dolari. Apoi codurile au trecut prin Guvern. Apoi au fost intocmite studiile de impact, incalcandu-se art. 33 din Legea 24/2000 cu privire la tehnica legislativa, potrivit caruia studiul se face inainte, nu dupa aparitia actului normativ. E, de fapt, si logic. Dar nu si in logica lui Predoiu care a atribuit unei case de avocatura contra unui milion de euro sarcina intocmirii studiului. Si dupa ce a fost intocmit, a decis sa mai lungeasca publicarea sa dandu-si seama ca nu isi poate asuma sarcinile ce ii revin conform studiului.

Codurile penal si civil au fost aprobate in 2009, dar nu de Parlament, ci prin asumare de raspundere de catre Guvern – asta ca sa dovedim inca o data ca in Romania adevaratul legiuitor este Guvernul. Codurile de procedura penala si civila au fost aprobate in 2010. Nici acum nu sunt in vigoare.

Cred ca trebuie sa vorbim si e calitatea acestor coduri. Asa de bun a fost Noul Cod civil, ca in primele sase luni de existenta a fost modificat de patru ori (bine, cei din comisia de redactare nu au fost penalizati in vreun fel, sa ne intelegem, in schimb in plina criza am mai consumat bani cu o noua comisie). Imi mai amintesc cum in proiectul Noului Cod Penal ministrul Predoiu a sustinut necesitatea scaderii pedepselor pentru coruptie. Cat il priveste pe cel de procedura civila, Guvernul din care facea parte Predoiu a decis, in mod utopic, sa intre in vigoare la 1 iunie 2012. Parlamentul a decis 1 sept 2012. Noi spunem ca nici acum nu suntem pregatiti, dar cine a ascultat vreodata de justitie?!

Asadar, intr-o luna intra in vigoare un nou cod. A vorbit cineva despre asta?! Stie populatia asa ceva?! Au venit noi magistrati in sistem?! Nimic. Mai mult, visteria e goala: nu exista bani pentru implementare, a spus noul ministru.

Ah, si sa nu uitam „Legea micii reformei” din 2010. Ea a fost prezentata drept singura si marea solutie de rezolvare a tuturor problemelor din justitia romana. Ni se promitea, inclusiv de presedintele tarii, procese de la o zi la alta – am aratat atunci de ce nu se poate asa ceva. Asa de mica a fost reforma legii asteia, ca unii colegi au numit-o „Legea micro-reformei”. Nici vorba de procese rapide. Nici vorba de solutii magice. Mai mult, acum 3 saptamani CCR a declarat neconstitutional un articol din lege care elimina o cale de atac in materia plangerilor contraventionale. Si…gata, revenim de unde am plecat.

Sursa: Cristidanilet.wordpress.com

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close