Lipsa unui plan de afaceri este cauza principala de faliment
Managementul defectuos al cash-flow-ului este cauza responsabila pentru majoritatea falimentelor inregistrate de catre firmele aflate in primul an de activitate; pe locul al doilea in topul principalelor cauze de insucces al start-up-urilor se afla nerealizarea strategiei si planificarii de marketing.
“Pe langa lipsa unor previziuni pe unul sau doi ani a cash-flow-ului, necunoasterea la timp a tuturor elementelor legale, contabile, fiscale si de resurse umane implicate in business-ul respectiv au o contributie importanta la falimentul start-upurilor”, a aratat Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate, unul dintre liderii pietei de profil. Multi intreprinzatori cauta initial o idee de afaceri etc… De fapt s-a dovedit ca ideea valoreaza mai putin decat modul in care aceasta este pusa in practica.
In practica, foarte putini intreprinzatori incep un business avand la baza un plan de afaceri, arata expertii R&M Audit Contabilitate, desi un plan de afaceri este un instrument foarte util, care ii ajuta <> business-ul, sa deseneze <> a acelei afaceri si sa inteleaga unde si cum pot ajunge, ce le trebuie pentru aceasta etc. “Si mai putini intreprinzatori stiu sa genereze o proiectie de cash-flow, astfel incat sa intrevada pe un anumit interval de timp cum vor evolua sumele pe care le vor avea de plata (la stat si la furnizori), cum si cand trebuie acoperite etc; faptul ca nu stiu- nu este o problema; daca insa nu se intereseaza la cei care stiu- atunci pot avea o problema”, a aratat Mirela Serban. Desigur, ar fi bine ca business planul si proiectiile financiare sa fie realizate de catre specialisti, dar pot fi utilizate si forme intuitive si mai putin elaborate.
Dupa ce ia hotararea de a infiinta o firma, un intreprinzator ar trebui sa faca doua lucruri decisive pentru primul an de viata al business-ului respectiv: sa contacteze un avocat si o firma de contabilitate, pentru a cunoaste din start principalele obligatii legale, contabile si fiscale care ii revin sau care l-ar avantaja. „Va infiinta un SRL, o Intreprindere Individuala sau o Microintreprindere? Cum, cand si cat trebuie sa plateasca impozit pe venit? Va avea tranzactii comunitare? Daca da- ce trebuie sa considere? Salariati? Punct de lucru? Trebuie o casa de marcat? Majoritatea nu stiu multe lucruri si este normal, dar este esential sa se informeze din start… Am intalnit, de exemplu, cazuri in care firma functiona de ceva timp avand vanzari directe catre populatie si se chinuiau sa administreze situatia bonurilor de la casa de marcat desi, serviciile fiind prestate prin deplasare la diversi clienti (servicii de instalare, reparatii etc.la domiciliul clientului), conform legii, nu era necesara o casa de marcat…”, a aratat Mirela Serban.
Sursa: Capital