Statutul judecatorilor si procurorilor ar putea fi modificat la propunerea CSM

feature photo

Pe site-ul CSM a fost postat un comunicat privind sesizarea Ministerului Justitiei de catre Plenul CSM in legatura cu propunerile de modificare a Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata.

In cadrul comunicatului se arata:

“In sedinta din ziua de 23 octombrie 2012, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a analizat propunerile de modificare a Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata cu modificarile si completarile ulterioare pe urmatoarele aspecte:

1. procedura de promovare in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie, prevazuta in art. 52 al legii,

2. dispozitiile art. 62 si art. 64 din aceeasi lege

1. Aplicarea actualei modalitati de promovare in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie, prevazuta de lege, a dovedit, cu prilejul concursului de promovare recent desfasurat, o serie de neajunsuri care se impun a fi eliminate pe viitor: concursul a ocupat o perioada foarte mare de timp (peste 6 luni), costul financiar ridicat, coroborat cu eficienta scazuta a procedurii (au promovat doar doi candidati, raportat la cele 26 de posturi vacante de judecator la ICCJ), numarul foarte mare de persoane implicate in organizarea concursului etc.

Astfel, s-a propus reducerea la 40 de zile a termenului prevazut de art. 52 alin. (2) din lege, in vederea asigurarii unei mai mari celeritati in desfasurarea procedurii de promovare in functia de judecator la ICCJ, abrogarea textelor de lege care prevad participarea la comisii a persoanelor care nu fac parte din sistemul judiciar, care nu au atributii in formarea magistratilor etc.

Totodata, s-a mai propus ca toate cele trei probe existente in actuala procedura sa aiba o pondere in punctajul final, – inclusiv, deci, interviul – pe care il vor obtine candidatii in cadrul concursului, iar fiecare dintre acestea sa fie eliminatorie prin punctajul minim obligatoriu.

In privinta probei interviului, s-a propus ca evaluarea integritatii candidatilor sa se efectueze pe baza unui raport intocmit de Inspectia Judiciara, precum si a raspunsurilor primite de la candidati la intrebarile puse de membrii Plenului CSM pe baza acestui raport, a sesizarilor si observatiilor opiniei publice referitoare la integritatea acestora, a datelor existente la dosarul profesional etc.

Dintre actualele probe de concurs, s-a propus eliminarea probei scrise teoretice, intrucat prin acest concurs este necesara o evaluare a candidatilor sub aspectul experientei profesionale, reflectata in cazurile solutionate, nu prin prisma capacitatii de memorare si reproducere a teoriei.

In privinta comisiilor de concurs prevazute in actualul art. 52 indice 1, alin. (3), s-a propus ca membrii comisiilor sa nu poata avea apartenenta politica la data formarii comisiilor.

2. Aplicarea practica a dispozitiilor art. 62 si 64 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, a ridicat mai multe probleme sub aspectul reglementarii situatiei in care un magistrat este afectat de o maladie psihica de natura sa-l impiedice in exercitarea functiei in mod corespunzator.

Astfel, din interpretarea coroborata a dispozitiilor art. 62 alin. (1) lit. b) si art. 64 alin. (1) din lege, suspendarea din functie a unui magistrat pe motiv de afectiune psihica se poate dispune de catre CSM doar daca maladia respectiva este constatata de o comisie medicala printr-o expertiza de specialitate.

In prezent, legea nu prevede nicio sanctiune pentru magistratul care refuza nejustificat sa se prezinte la expertiza de specialitate, astfel incat CSM este in imposibilitate de a dispune suspendarea acestuia din functie pentru inlaturarea starii de pericol general. S-a propus reglementarea unor masuri prin care magistratul respectiv sa fie determinat sa se prezinte in vederea efectuarii expertizei.

Concret, s-a propus instituirea unui caz de suspendare provizorie si facultativa a magistratului in cauza, masura urmand sa fie dispusa tot de catre CSM in situatia in care nu exista motive care sa justifice refuzul prezentarii magistratului la comisia de expertiza. Pe perioada suspendarii din functie pentru acest motiv, magistratului nu ii sunt platite drepturile salariale iar intervalul de timp in care magistratul este suspendat nu constituie vechime in magistratura.

S-a mai propus ca suspendarea din functie sa inceteze in momentul prezentarii magistratului la expertiza de specialitate.

In situatia in care, la recomandarea comisiei de expertiza psihiatrica, se dispune suspendarea unui magistrat pana la insanatosire, stare care se va dovedi printr-o noua expertiza.

S-a propus ca, dupa expirarea termenului de suspendare stabilit de catre comisia medicala de specialitate si efectuarea unei noi expertize, Consiliul Superior al Magistraturii sa aiba posibilitatea de a hotari incetarea suspendarii si repunerea in functie a magistratului, prelungirea suspendarii sau, daca boala este ireversibila, eliberarea din functie in conditiile legii, urmand ca magistratul sa primeasca o indemnizatie speciala, echivalenta cu un anumit cuantum din drepturile salariale pe care le-a avut in ultima luna de activitate.

Similar, au fost formulate propuneri legislative pentru anumite categorii de boli fizice.

Luand in discutie propunerile de modificare legislativa prezentate, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a hotarat sesizarea Ministerului Justitiei in vederea initierii si promovarii unui proiect de act normativ care sa fie inaintat Parlamentului Romaniei.”

Sursa: CSM

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close