Despre relatia dintre contribuabil si organele fiscale

–
–
–
–
–
–
–
–
–
Irinel-Madalin Niculeasa
Avocat, Niculeasa Law Office
Rubrica Dialoguri, Curierul fiscal nr. 9/2012
I. Relatia contribuabil – Fisc, mai ales in probleme unde opiniile celor doua parti sunt diferite, este destul de spinoasa. Ce solutii are contribuabilul pentru a contesta deciziile organelor fiscale?
Madalin Niculeasa: Intr-adevar, nu totdeauna relatia profesionala dintre contribuabil si organele fiscale este coerenta si predictibila. La acest lucru concura atat o anumita stare si mentalitate, descrise foarte bine de Lucian Boia in „Mitologia stiintifica a comunismului”, cat si legiuitorul. Sub acest din urma aspect, relevante sunt doua decizii pronuntate de Curtea Constitutionala din Franta, respectiv punctul de vedere exprimat de profesorul Djuvara in jurul anului 1942 relative la nevoia de coerenta si comprehensibilitate legislativa respectiv caracterul prezumat just al conceptiei legislative care este cuprinsa in prevederea legala. Or, in cazul nostru relatia sinuoasa dintre contribuabil si fisc este accentuata de caracterul greoi, complex si inaccesibil uneori chiar si celor cu pregatire de specialitate, dar pentru omul mediu, ca educatie, respectiv de caracterul injust al legislatiei fiscale.
Relativ la calea de atac care poate fi exercitata de contribuabil impotriva conduitei nu totdeauna juste a organelor fiscale, apreciem ca exista cai de atac cu efecte individuale si cai de atac cu efecte erga omnes. In prima categorie intra contestatia administrativa urmata de actiunea in fata instantei de contencios administrativ, respectiv contestatia la executare, pentru ca in cea de-a doua categorie sa cuprindem cererea de declansare a procedurii de infringement, intrebarile prealabile, exceptia de neconstitutionalitate si actiunea in daune impotriva Statului, pentru nerespectarea fundamentului constitutional sau comunitar.
Niciunul dintre demersurile mai sus mentionate nu este clar si mai presus de orice dezbatere jurisprudentiala. Astfel, actiunea in contencios administrativ este indoielnica din perspectiva coerentei, intrucat exista jurisprudenta absolut gresita privind imposibilitatea de atac in fata instantei de contencios a lipsei raspunsului la contestatia administrativa. Apreciem ca o astfel de jurisprudenta este fundamentala gresita si se bazeaza doar pe ratiuni de confort si comoditate, iar nu pe ratiuni de o minima legalitate.
Exista decizii de indrumare ale Tribunalului Suprem, decizii ale Curtii Constitutionale, decizii ale CEJ care spun exact invers. Nu vreau sa intru intr-o discutie foarte tehnica pe acest aspect, dar nu poti rezonabil sa sustii ca obiectul actiunii de contencios administrativ este stabilit de alta lege decat Legea contenciosului administrativ, adica de Codul de procedura civila. O astfel de interpretare nesocoteste atat prevederile constitutionale, cat si prevederile internationale relative la drepturile omului.
Exceptia de nelegalitate in contenciosul fiscal este respinsa in mod injust in jurisprudenta sustinandu-se ca exista actiunea in contencios administrativ situatie in care devine aplicabil finele de neprimire relativ la existenta altei cai de atac impotriva actului. Aceleasi ratiuni stau la baza acestei interpretari, intrucat nu se poate ignora faptul ca si exceptia de nelegalitate este o specie a actiunii in contencios administrativ, iar raportul se face in afara sistemului, iar nu in cadrul sistemului.
La fel cu intrebarile preliminare sau exceptia de neconstitutionalitate. Apreciem ca aceasta relatie trebuie modificata in mod structural, or, acest lucru nu se poate realiza altfel decat prin intermediul unor masuri de presiune generale si exterioare sistemului de justitie.
II. Niculeasa Law Office a depus recent la Comisia Europeana o cerere prin care sa fie declarata procedura de infringement impotriva Romaniei pe parte de solutionare a contestatiilor fiscale. Ce presupune aceasta procedura?
Madalin Niculeasa: Dupa cum mentionam anterior, printre mijloacele de analiza a relatiei contribuabil – Fisc se numara si aceasta cerere care are legatura cu drepturile fundamentale ale cetateanului, adica dreptul la justitie si termenul rezonabil. Apreciem ca aceste drepturi nu sunt respectate in Romania prin faptul ca nu se permite solutionarea fondului cauzelor fiscale intr-un termen rezonabil, respectiv nu se permite accesul la justitie decat in mod formal.
Aceasta procedura presupune faptul ca noi am adresat o cerere Comisiei Europene, gardianul dreptului european, care va analiza in ce masura cererea noastra este sau nu intemeiata. In raport de convingerea sa, poate merge mai departe sau se poate opri aici. Noi apreciem ca exista multiple motive pentru ca aceasta procedura sa continue, intrucat nesocotirea drepturilor fundamentale este evidenta. Daca procedura continua, Comisia Europeana va adresa Romaniei o cerere de modificare a acestei conduite, iar daca tara noastra nu se va conforma, Comisia are dreptul sa sesizeze CEJ cu privire la aceasta solutie. Pana la urma CEJ este cea care va decide daca termenul rezonabil si accesul la justitie sunt indeplinite.
Orizontul de timp in care noi vom cunoaste atitudinea Comisiei fata de aceasta cerere nu este foarte predictibil, in conditiile in care aceasta institutie are dreptul suveran de a decide asupra procedurii.
III. Cum vedeti dvs. solutionarea optima a acestei probleme si care credeti ca va fi soarta cererii depuse?
Madalin Niculeasa: Eu in continuare sper ca aceasta problema se va rezolva la nivel national, respectiv la nivelul instantelor judecatoresti, intrucat situatia este dincolo de orice dezbatere filosofica, iar instantele nationale au suficienta intelepciune si intelegere a dreptului pentru a oferi o solutie in acord cu legea si Constitutia. Mai sper ca instanta constitutionala va da dovada de aceeasi efectivitate, inclusiv asupra acestei probleme de drept, in sensul ca va realiza un control efectiv si concret, iar nu unul abstract si teoretic.
Cat priveste cererea noastra, noi apreciem ca aceasta este suficient de fundamentata pentru ca institutia sa continue procedura, aceasta fara a insemna ca intuim si orizontul de timp de solutionare a acesteia.
Şi mai sper ceva, anume ca doctrina se va apleca cu multa profunzime asupra contenciosului administrativ si dreptului fiscal, intrucat, din pacate aceasta problema este si rezultatul lipsei de preocupare doctrinare asupra acestor ramuri de drept. Prea putina rigoare si stiinta in aceste materii..
.
Puteti achizitiona revista tiparita pe
sau abonandu-va la revista in format electronic pe