Directiva privind produsele din tutun a fost revizuita

tigariComisia Europeana a adoptat o propunere de importanta capitala de revizuire a directivei privind produsele din tutun. Propunerea vizeaza o revizuire substantiala a legislatiei in vigoare a UE si prevede norme noi si mai stricte privind produsele din tutun.

Ce reglementeaza Directiva in vigoare privind produsele din tutun?

Directiva in vigoare privind produsele din tutun, adoptata in 2001, care inlocuieste directiva initiala din 1989, prevede masuri privind fabricarea, prezentarea si comercializarea produselor din tutun.

Produsele din tutun includ tigaretele, tutunul de rulat tigarete, tutunul de pipa, trabucurile, tigarile de foi, precum si diferite forme de produse din tutun nefumigene. Directiva stabileste limite maxime pentru cantitatile de gudron, nicotina si monoxid de carbon din tigari si obliga fabricantii sa raporteze ingredientele pe care le utilizeaza.

De asemenea, directiva interzice tutunul pentru uz oral si utilizarea unor descriptori inselatori precum „usoare”, „slabe” sau „cu continut redus de gudron”. Mesajele de avertizare privind sanatatea trebuie sa figureze pe produsele din tutun. A fost creata o biblioteca cu avertismente ilustrate cu scopul de a completa avertismentele sub forma de text si este utilizata de un numar tot mai mare de state membre.

De ce revizuieste Comisia Directiva privind produsele din tutun?

Principalul obiectiv al revizuirii este de a imbunatati functionarea pietei interne, asigurand totodata un nivel inalt de sanatate publica. De la adoptarea Directivei privind produsele din tutun in 2001, pietele, stiinta si contextul international au cunoscut evolutii semnificative.

De exemplu, au aparut noi dovezi cu privire la substantele aromatizante utilizate in produsele din tutun si la eficienta avertismentelor de sanatate. În unele domenii, legislatia difera substantial intre statele membre care au aplicat diferite strategii de reglementare. Noi produse, precum tigaretele electronice, au intrat pe piata, iar unele dintre actualele dispozitii ale directivei au devenit caduce. Propunerea legislativa are drept scop sa faca produsele din tutun si consumul de tutun mai putin atractive si astfel sa-i descurajeze pe tineri sa inceapa sa fumeze.

Mai mult, UE si toate statele membre sunt parti la Conventia-cadru pentru controlul tutunului (CCCT) a OMS, care a intrat in vigoare in februarie 2005 si implica o obligatie legala de a pune in aplicare conventia.

In sfarsit, atat Consiliul, cat si Parlamentul European au solicitat in mod repetat o revizuire a directivei in vigoare.

Este tutunul o problema majora pentru sanatate in UE si la nivel mondial?

Da. In fiecare an, fumatul ucide aproape 700 000 de persoane in Europa (un oras de dimensiunea orasului Frankfurt); de aceea, consumul de tutun este cel mai mare risc pentru sanatate care poate fi evitat. Milioane de cetateni ai UE sufera de boli asociate cu fumatul, inclusiv de cancer, de boli cardiovasculare si respiratorii. Aproximativ 50% din fumatori mor prematur, in medie cu 14 ani mai devreme, iar fumatorii petrec mai multi ani de viata caracterizati de o stare nesatisfacatoare a sanatatii.

La nivel mondial, Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) estimeaza ca, in prezent, consumul de tutun ucide aproape sase milioane de persoane in fiecare an. Acest numar ar putea ajunge la opt milioane pana in 2030, in cazul in care nu se iau masuri pentru a inversa aceasta tendinta ingrijoratoare.

Comisia este hotarata sa adopte o politica puternica in materie de control al tutunului, pentru a asigura un nivel inalt de sanatate publica pe piata interna a UE. Intrucat tutunul prezinta un potential mare de dependenta, este important ca tinerii sa nu inceapa sa consume produse din tutun. 70% dintre fumatori incep sa fumeze inainte de varsta de 18 ani si 94% inainte de varsta de 25 de ani.

Care este continutul principal al revizuirii?

Propunerea prevede revizuiri majore ale directivei in vigoare. Ea abordeaza in special urmatoarele domenii si dispozitii:

Ingredientele: va fi introdus un format armonizat de raportare electronica pentru ingrediente si emisii. Propunerea prevede interzicerea tigaretelor, a tutunului de rulat si a produselor din tutun nefumigene care au arome caracteristice si interzicerea produselor ce contin aditivi care cresc gradul de toxicitate si potentialul de dependenta al acestora.

Etichetarea si ambalarea: toate pachetele de tigarete si tutun de rulat trebuie sa poarte un avertisment de sanatate ilustrat combinat cu text care sa acopere 75% din partea anterioara si cea posterioara a pachetului, inclusiv informatii privind serviciile de renuntare. Elementele promotionale sunt interzise. Anumite aspecte ale pachetului si aspectul tigarilor sunt standardizate, de exemplu dimensiunea pachetului de tigarete, pentru a garanta vizibilitatea totala a avertismentelor ilustrate. Informatiile actuale privind gudronul, nicotina si monoxidul de carbon se inlocuiesc cu un mesaj de informare amplasat pe partea laterala a pachetului. Statele membre au in continuare posibilitatea sa introduca ambalaje generice in cazuri justificate in mod corespunzator.

Produsele din tutun nefumigene: Se mentine interdictia privind produsele din tutun pentru uz oral (tutun snus), cu exceptia Suediei care beneficiaza de o derogare in temeiul Tratatului sau de aderare. Toate produsele din tutun nefumigene trebuie sa poarte avertismente de sanatate pe ambele laturi. Noile categorii de produse din tutun trebuie sa se conformeze directivei si necesita o notificare prealabila inainte de a fi introduse pe piata.

Extinderea gamei de produse vizate de directiva: Produsele care contin nicotina (de exemplu, tigaretele electronice) sub un anumit prag de nicotina sunt permise pe piata, dar trebuie sa poarte avertismente de sanatate; produsele care contin nicotina peste pragul respectiv sunt permise numai in cazul in care au fost autorizate ca medicamente, precum terapiile de substituire a nicotinei (de exemplu, plasturi cu nicotina). Produsele din plante pentru fumat (de exemplu, tigaretele din plante) vor trebui sa poarte avertismente de sanatate.

Vanzarile transfrontaliere la distanta: Vanzatorii cu amanuntul care isi desfasoara activitatea in sectorul vanzarilor transfrontaliere la distanta trebuie sa notifice aceste activitati autoritatilor competente si sa introduca mecanisme de verificare a varstei.

Comertul ilicit: Sunt prevazute un sistem de urmarire si de localizare si caracteristici de securitate (de exemplu, holograme).

Care sunt normele pentru tutunul de pipa, tigarile de foi si trabucuri?

Toate produsele din tutun intra sub incidenta Directivei privind produsele din tutun. Cu toate acestea, oamenii nu consuma in prezent in cantitati semnificative tutun de pipa, tigari de foi si trabucuri atunci cand incep sa fumeze. Prin urmare, propunerea prevede norme mai putin severe pentru aceste produse, ca de exemplu lipsa obligativitatii avertismentelor de sanatate ilustrate sau a interzicerii aromelor caracteristice. Aceasta derogare va fi ridicata in cazul in care se va produce o modificare substantiala a circumstantelor (in ceea ce priveste volumul vanzarilor sau nivelul prevalentei in randul tinerilor).

Vor arata pachetele de tigari diferit in viitor?

Da. Propunerea prevede avertismente ilustrate obligatorii pe partea anterioara si posterioara a unui pachet care sa acopere 75% din suprafetele respective. Pe fetele laterale vor fi adaugate avertismente de sanatate suplimentare („fumatul ucide – renuntati acum la fumat ”; „fumul de tutun contine peste 70 de substante care cauzeaza cancer” etc. …), care sa acopere 50% din suprafetele respective.

Avand in vedere intreaga suprafata a unui pachet de tigari, aceasta inseamna ca avertismentele de sanatate vor acoperi mai putin de 60% din suprafata totala. In plus, producatorii de tigarete vor trebui sa respecte obligatiile privind urmarirea si localizarea, caracteristicile de securitate si timbrele fiscale. In cazul pachetelor de tigari obisnuite aceasta inseamna ca 30% din pachet va ramane pentru marca, cu exceptia cazului in care un stat membru opteaza pentru ambalaj generic si isi poate justifica alegerea.

Propune Comisia mentinerea interdictiei privind tutunul snus (tutunul pentru uz oral)?

Da. In UE, tutunul pentru uz oral (inclusiv tutunul snus) a fost interzis din 1992. Suedia beneficiaza de o derogare in conformitate cu Tratatul sau de aderare. Tutun snus genereaza dependenta si are efecte adverse asupra sanatatii. Înca inainte de 1992, o serie de state membre au inceput sa interzica acest produs, tinand seama de potentialul sau de crestere semnificativ si de caracterul sau atractiv pentru tineri.

In cadrul consultarii publice care a precedat propunerea legislativa majoritatea statelor membre au respins ideea eliminarii interdictiei privind tutunul snus. Tutunul snus ar putea fi o poarta de intrare pentru noii fumatori, generand dependenta la tutun/nicotina, in timp fumatorii dependenti ar putea sa ajunga sa consume si tigarete si tutun snus. Decizia de a nu ridica derogarea este in conformitate, de asemenea, cu recomandarea Institutului National de Sanatate Publica din Suedia.

Va interzice noua lege aromele, cum ar fi mentolul, si alte ingrediente?

Propunerea nu va interzice substantele aromatizante specifice, ci produsele din tutun cu asa-numita aroma caracteristica, de exemplu cu mentol. În mod concret, se poate utiliza mentol in cantitati mici, dar nu in cantitati mari, ceea ce confera produselor din tutun o aroma distincta de cea a tutunului. Statele membre si Comisia vor fi asistate de comisii de testare pentru a decide daca un produs are o astfel de aroma caracteristica.

Aditivii care sunt necesari pentru fabricarea produselor din tutun pot fi utilizati in continuare. Printre acestia se numara si zaharul. Propunerea nu face diferente intre soiurile de tutun, cum ar fi tutunul Virginia, Burley sau oriental.

Directiva privind produsele din tutun va intensifica lupta impotriva comertului ilicit?

Da. Propunerea legislativa cuprinde masuri ferme impotriva produselor din tutun ilicite, pentru a se asigura ca numai produsele care respecta directiva sunt vandute in UE. Directiva introduce un sistem de urmarire si localizare pentru lantul legal de aprovizionare si caracteristici de securitate care ar trebui sa faciliteze controlul aplicarii legii si sa ofere consumatorilor posibilitatea de a detecta produsele ilicite.

De asemenea, propunerea sensibilizeaza consumatorii cu privire la faptul ca produsele ilicite sunt vandute de retele de criminalitate organizata. Produselor din tutun, altele decat tigaretele si tutunul de rulat, li se acorda o perioada de tranzitie de cinci ani.

Propune Comisia interzicerea vanzarilor transfrontaliere la distanta?

Nu. Totusi, acest aspect trebuie abordat intrucat s-a observat ca produsele achizitionate de exemplu prin internet sunt adesea incompatibile cu normele stabilite in directiva (si anume, privind etichetarea si ingredientele). Propunerea prevede ca vanzatorii cu amanuntul care doresc sa se angajeze in vanzari transfrontaliere de produse din tutun trebuie sa isi notifice activitatea inainte de prima vanzare in statul membru in care sunt stabiliti si in statele membre in care isi vand produsele din tutun. Acestia trebuie sa se asigure, de asemenea, ca produsele din tutun nu sunt vandute copiilor si adolescentilor.

Vizeaza prezenta propunere fumatul in locuri publice?

Nu. Desi Comisia Europeana sprijina introducerea mediilor fara fum de tutun, decizia cu privire la acest aspect ramane in competenta statelor membre. La nivelul UE, doar o recomandare a Consiliului privind mediile fara fum de tutun din 2009 abordeaza problema mediilor fara fum de tutun. Comisia va prezenta in prima jumatate a anului 2013 un raport cu privire la modul in care statele membre pun in aplicare recomandarea respectiva.

Cum va afecta propunerea sanatatea cetatenilor UE? Cine va beneficia de revizuire?

Toti cetatenii vor beneficia de revizuirea prevazuta, intrucat vor primi informatii mai precise privind produsele. Tinerii vor fi descurajati sa inceapa sa consume produse din tutun, in masura in care posibilitatile de a face produsele „atractive” vor fi limitate. Actualii consumatori de produse din tutun vor beneficia de masurile propuse in directiva, deoarece vor fi mai in masura sa ia decizii in cunostinta de cauza in ceea ce priveste produsele si renuntarea la tutun in cazul in care doresc acest lucru si, in consecinta, vor avea beneficii in termeni de sanatate.

Guvernele si ansamblul societatii vor beneficia de imbunatatirea sanatatii publice, exprimata, de exemplu, in mai multi ani de viata in conditii bune de sanatate. Pe langa faptul ca sanatatea reprezinta o valoare in sine si are o mare importanta pentru toti cetatenii, o populatie sanatoasa este esentiala pentru productivitate si prosperitate si este un factor esential de crestere economica.

Cheltuielile anuale ale UE in domeniul sanatatii publice imputate tratarii bolilor care pot fi atribuite fumatului sunt estimate la 25,3 miliarde EUR (estimare prudenta). In plus, societatea pierde anual 8,3 miliarde EUR din cauza pierderilor de productivitate (inclusiv pensionari anticipate/decese premature si absenteism) legate de format. Sarcina de a pune in aplicare angajamentele si reglementarile internationale care revine guvernelor va fi redusa, deoarece statele membre vor beneficia de experientele celorlalte state.

Fabricantii de produse din tutun vor beneficia de norme mai clare, de o mai buna functionare a pietei interne si de conditii de concurenta echitabile. Noile norme tin seama, in special, de nevoile specifice ale intreprinderilor mici si mijlocii.

Sursa: Infolegal

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close