Limita de zgomot permisa pentru autoturisme va fi redusa
Conform unui proiect legislativ votat de Parlamentul European, limitele de zgomot pentru masini vor fi diminuate pentru a proteja sanatatea publica. Deputatii au recomandat, de asemenea, introducerea unui sistem de etichetare care sa informeze consumatorii despre nivelul de zgomot produs de masinile noi si cresterea zgomotului vehiculelor electrice si hibride, astfel incat sa fie auzite si de pietoni.
Expunerea sustinuta la un zgomot intens de trafic poate duce la extenuare fizica, poate afecta functionarea organelor interne si poate contribui la aparitia unor boli, inclusiv cardiovasculare. Cercetarile intreprinse de Agentia Europeana de Mediu arata ca jumatate din populatia urbana a Uniunii Europene este expusa la zgomote de trafic mai mari de 55 decibeli (db).
“Exista dovezi stiintifice care sustin impactul negativ al zgomotului din trafic, insa proiectul legislativ are in vedere doar zgomotul produs de motorul vehiculelor. Înca de la inceput am avut o viziune mai larga, trebuie sa luam in calcul si alti factori, cum ar fi calitatea drumurilor, aerodinamica si cauciucurile”, a declarat raportorul Miroslav Ouzký, dupa ce proiectul legislativ a fost adoptat cu 401 voturi pentru, 228 impotriva si 20 de abtineri. El va incepe acum negocierea unui acord cu tarile din UE.
Limite mai mari de zgomot
Proiectul legislativ propune introducerea graduala a unor limite noi dupa sase si opt ani de la intrarea in vigoare a noii legislatii. Prima faza va viza noile modele de vehicule, iar in a doua faza vor fi avute in vedere toate noile vehicule intrate in circulatie.
Limitele pentru masinile standard vor fi reduse la 68db de la 74 db, cat este limita in prezent. Vehiculele mai puternice vor avea o marja de manevra limitata la 2 sau 6 db. Limita pentru camioanele grele foarte puternice (de peste 12t) va fi mentinuta la 81db.
Deputatii confirma faptul ca suprafata de rulare, zgomotul cauciucurilor si aerodinamica afecteaza zgomotul general produs de autovehicule.
Etichetele de zgomot
Deputatii vor ca masinile noi sa fie etichetate in functie de performanta lor in privinta zgomotului, astfel incat sa existe o informare a consumatorilor. Scheme similare de etichetare exista pentru eficienta consumului, zgomotul cauciucurilor si emisiile de CO2.
Pericolul tacut
Deputatii sunt ingrijorati de faptul ca motoarele silentioase ale masinilor electrice si hibride ameninta pietonii si de aceea doresc sa stabileasca cerinte obligatorii pe viitor, care sa creasca zgomotul produs de aceste vehicule. Proiectul legislativ identifica un numar de standarde care trebui sa fie create pentru astfel de “sisteme de avertizare acustica a vehiculului”.
Sursa: Parlamentul European