IMM-urile cer simplificarea formularelor fiscale

Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat in perioada 25 februarie – 5 martie 2013 o consultare ce vizeaza aprecierea intreprinzatorilor privind domeniul formularelor fiscale, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul portalului www.immromania.ro si la nivelul membrilor portalului si ai CNIPMMR.

Respondentii acestui sondaj sunt in proportie de 43% microintreprinderi, 43% intreprinderi mici si 14% intreprinderi mijlocii.

La intrebarea, „Cum credeti ca este numarul de formulare fiscale existent in prezent?”, toti respondentii apreciaza ca numarul acestora este foarte mare.

La intrebarea, „Cum apreciati indeplinirea obligatiilor Dvs. de completare si depunere a formularelor fiscale?”, 71% dintre intreprinzatorii chestionati considera completarea si depunerea formularelor fiscale drept greoaie si birocratica, iar 43% – consumatoare mare de timp.

Referitor la necesitatea unei imbunatatiri in domeniul formularelor fiscale, toti respondentii s-au pronuntat in favoarea unei imbunatatiri, indicand faptul ca ele sunt necesare in mare masura.

La intrebarea, „Ce masuri considerati oportune pentru imbunatatirea domeniului formularelor fiscale?”, 50% din respondenti au indicat necesitatea folosirii practicii formularului unic, 30% – reducerea numarului actual de formulare fiscale, iar 20% au propus comasarea formularelor existente.

La intrebarea 6. Ce propuneri concrete de reducere/simplificare/comasare de formulare fiscale aveti (cu mentionarea formularului fiscal vizat si a propunerilor concrete)?, raspunsurile au vizat:
– Folosirea unui formular unic prin intermediul unui soft (bun si cu interfata prietenoasa), care sa realizeze distributia automata a platilor;
– Folosirea practicii formularului unic;
– Colaborarea departamentelor autoritatilor publice competente intre ele;
– Completarea a doar 3 formulare fiscale:

Unul adresat persoanelor juridice – si care sa includa toate informatiile de interes fiscal: TVA, impozit profit/venit, accize etc. – cu o frecventa, care poate fi discutata cu toti partenerii implicati.

Unul adresat persoanelor fizice, PFA, I.I. etc. – si care sa includa toate tipurile de venituri care pot fi generate in urma desfasurarii unor activitati si care sa urmareasca corecta impozitare a tuturor veniturilor.

Actualul formular 112 care este bine structurat, logic in completare si care include toate informatiile de natura salariala si fiscala care sunt de interes, si pentru angajati si pentru BAS/BS/BASS/AJOFM.
– Existenta a doar 3-4 formulare fiscale, care sa fie logice in completare, cat mai cuprinzatoare, ar asigura realizarea obiectivului de corecta si echitabila impozitare si respectarea principiului care spune ca marirea bazei de impozitare este mai eficienta decat practicarea unor impozite mari. Frecventa depunerii acestor formulare poate fi stabilita in functie de criterii diverse;
– Consultarea si a specialistilor contabili care sunt, in ultima instanta, ultima veriga afectata de extrem de multele formulare care trebuie completate/depuse pentru fiecare an fiscal;
– Introducerea formularului unic on-line; toate formularele trebuie sa fie disponibile a fi completate on-line si semnate electronic;
– Introducerea posibilitatii ca TOATE declaratiile fiscale sa poata fi semnate cu certificat digital.

Propunerile CNIPMMR privind imbunatatirea domeniului formularelor fiscale

CNIPMMR formuleaza urmatoarele propuneri de reducere si simplificare a sistemului declaratiilor fiscale:

1. REDUCEREA SUB 150 A CELOR 276 DECLARATII FISCALE

Una dintre marile probleme cu care se confrunta intreprinzatorii este numarul si diversitatea foarte mare de declaratii fiscale pe care o firma este obligata sa le depuna pentru diverse situatii.
O parte dintre aceste declaratii, in numar de 276, poate fi vizualizata si descarcata de pe site-ul ANAF.

CNIPMMR considera ca printr-o analiza serioasa a acestor declaratii/formulare foarte multe dintre ele ar putea sa fie comasate astfel incat numarul declaratiilor sa scada in prima faza sub 150.

Un prim pas ar putea fi comasarea tuturor declaratiilor/formularelor care au legatura cu vectorul fiscal al firmei, date de contact, adresa etc. Cu referire in primul rand la comasarea formularelor de la numarul 010 pana la 098, adica 17 formulare comasate in formularul 010, care sa fie mai cuprinzator.
In vederea sprijinirii intreprinzatorilor propunem ca pe site-ul ANAF sa fie introdusa o rubrica unde sa se poata face propuneri pentru simplificarea si reducerea numarului de declaratii si pe baza acestora Ministerul Finantelor Publice si ANAF sa reduca numarul acestora.

2. PROPUNERI DE VIZUALIZARE ON-LINE

O alta propunere a CNIPMMR este reducerea timpului pe care o firma il pierde cu intocmirea, depunerea si tinerea evidentei tuturor acestor declaratii, ar fi posibil daca toate aceste formulare s-ar putea transmite online catre ANAF, iar firmele sa aiba acces la toate aceste informatii pe care sa le poata vizualiza online in cadrul dosarului fiscal personal. O reducere a numarului de declaratii/formulare fiscale si nefiscale pe care o firma trebuie sa le intocmeasca in diverse situatii ar crea o imagine favorabila pentru invesitorii straini, mai putina bataie de cap pentru firme si contabilii lor si ar fi un puternic stimul pentru incurajarea mediului de afaceri.

3. PROPUNERI DE COMASARE A DECLARATIILOR PE TERMEN MEDIU

Unificarea declaratiilor care au legatura cu TVA (D300; D390; D394)

In prezent pentru declararea TVA-ului aferent operatiunilor interne cat si intracomunitare exista 3 declaratii obligatorii D300, D 390 si D394. Din pacate cele 3 declaratii nu de putine ori sunt intocmite eronat si/sau incomplet din mai multe motive printre care: reglementari legislative interpretabile, slaba pregatire a celor care le intocmesc, neprimirea in timp util a tuturor informatiilor si documentelor pentru a le putea intocmi corect si/sau complet etc.

Trebuie avut in vedere faptul ca prin aceste declaratii se declara sume si operatiuni care la orice completare eronata si/sau incompleta pot crea mari neplaceri firmelor, cum ar fi:
– diferente intre declaratii si datele din contabilitate, care la orice control pot fi aspru sanctionate cu amenda;
– motiv pentru fisc sa amane de multe ori controalele de rambursare de TVA aflate pe rol pana la clarificarea cu partenerii a sumelor care nu corespund incrucisat;
– motiv pentru Garda Financiara sa te verifice de ce operatiunile intracomunitare nu corespund cu cele declarate de partenerii straini.

CNIPMMR considera ca ar fi un mare pas spre simplificarea numarului de declaratii fiscale si propune unificarea intr-o singura declaratie a celor 3 declaratii existente in prezent care au legatura cu TVA, este vorba de D300 (decontul de TVA), D390 (declaratia privind operatiunile intracomunitare) si D394 (declaratia privind achizitiile si livrarile cu TVA la si de la parteneri din Romania).

Deasemena ar fi de mare ajutor pentru contabili, implicit si pentru firme, ca fisa acestor operatiuni din aceste sume si operatiuni declarate sa poata fi vizualizata online de fiecare firma in dosarul fiscal online, astfel s-ar putea face anumite corectii etc. intr-un timp mult mai scurt. Mentionam ca aceste fise exista in baza de date a fiscului si de ele se folosesc de fiecare data cand vin in control pentru a verifica ce s-a declarat si ce a declarat o alta firma in relatia cu societatea in cauza.

 Comasarea declaratiilor D 205 in D 112

Incepand cu anul 2011 s-a introdus declaratia unica 112 care a cumulat mai multe declaratii fiscale simplificand si reducand birocratia si timpii pierduti cu declararea acestora. Daca in aceasta declaratie apar disctinct obligatiile de CAS si ŞOMAJ retinute la sursa de la fiecare angajat disctinct pe CNP-ul fiecaruia, membrii CNIPMMR propun ca si IMPOZITUL PE SALARIU deasemenea retinut la sursa sa fie trecut pe CNP-ul fiecaruia, astfel s-ar elimina intocmirea si depunerea declaratiei 205 care incepand cu anul 2013 va inlocui fisele fiscale si va cuprinde in fapt impozitul pe salariu pe fiecare angajat.

CNIPMMR solicita ca toate declaratiile/deciziile/ actele pe care o persoana (juridica si/sau fizica romana si/sau nerezidenta) trebuie sa le depuna la ANAF/MFP sa aiba un numar unic si sa nu existe declaratii/decizii/alte acte fara codificare.

De asemenea se propune realizarea unei codificari unitare a tuturor acestor formulare (fiscale ssi parafiscale), dupa o anumita logica, astfel incat un document/declaratie etc. sa fie usor de utilizat.

– O numerotare unica formata din 3 sau 4 cifre “xxxx” – cat se considera oportun si sa fie usor de gestionat si de ANAF dar si de contribuabili;

– Prima cifra sa ofere informatii cu privire la cine este declarantul, astfel:
– 1xxx – declarant persoana juridica romana
– 2xxx – declarant persoana fizica romana
– 3xxx – declarant persoana fizica autorizata rezidenta
– 5xxx – declarant persoana juridica nerezidenta
– 7xxx – declarant persoana fizica nerezidenta.

– A doua cifra din numar sa corespunda obligatiei de plata, astfel:
– x0xx – declaratie cu caracter general – de inregistrare, mentiuni, modificari etc. privind vectorul fiscal etc.
– x1xx – impozit pe profit
– x2xx – impozit pe venit
– x3xx – TVA
– x5xx – dividende
– x6xx – accize
– x7xx – altele etc.
– x8xx- contributiile sociale colectate de ANAF pentru alte institutii.

De exemplu:
1300 declaratia de TVA lunara (1 persoana juridica romana, 3 taxa – TVA…)
2300 declaratia de TVA lunara (2 persoana fizica romana, 3 taxa – TVA…)

Daca este nevoie de a treia cifra, respectiv a patra cifra pot si ele sa reprezinte o anumita informatie.

Sursa: CNIPMMR

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close