IAA analizeaza toate caile de atac impotriva modificarii Legii Audiovizualului

Publicarea ordonantei de urgenta de modificare a Legii Audiovizualului, fara consultarea industriei si fara a tine cont de solicitarile de dialog pe care asociatia le-a transmis in ultimele patru luni, constituie un fapt fara precedent si foarte grav, au afirmat oficialii International Advertising Association (IAA) Romania.
“Este pentru prima data cand autoritatile intervin in mod direct si total netransparent afectand un intreg sector de afaceri in totalitate privat si care functioneaza pe baza unor practici de business corecte si comune in peste 95% din tarile lumii. IAA Romania va analiza toate caile legale de atac penru stoparea efectelor acestei ordonante”, au mai precizat oficialii organizatiei .
Reactia IAA vine dupa ce Guvernul a modificat, prin Ordonanta de Urgenta, Legea audiovizualului, stabilind reguli stricte pentru achizitionarea de spatiu publicitar televizat, care “nu poate fi facuta de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final”, potrivit documentului publicat in Monitorul Oficial. Noua lege in forma modificata a fost publicata in Monitorul Oficial vineri, discutiile despre aceasta incepand la finalul anului trecut.
Pierderi de 40 de milioane de euro pentru piata TV?
Pe de alta parte, oficialii IAA, o asociatie care reprezinta industria publicitara din Romania si reuneste interesele a peste 120 de companii, afirma ca prin aceasta ordonanta piata de publicitate TV va pierde in jur de 40 de milioane de euro.
”Pierderile pietei de publicitate TV sunt estimate la 20%, adica 40 de milioane de euro, pe fondul unei descresteri accentuate a pietei in ultimii ani, bani care nu se vor regasi in buzunarul nimanui. Este o greseala sa se creada ca vreunul din segmentele pietei: clienti, agentii sau televiziuni vor profita de pe urma acestei ordonante. Toata lumea va pierde masiv, pentru ca interventia statului in mecanismele comerciale functionale va aduce distorsiuni masive pe piata publicitatii”, conform unui studiu IAA.
Reprezentantii asociatiei mai spuneau in decembrie ca ”agentiile de publicitate nu sunt doar simpli intermediari in tranzactiile de publicitate, ei nu sunt «baietii destepti» ai publicitatii pentru a fi eliminate”.
Potrivit Ordonantei, dupa articolul 29 din Legea audiovizualului actuala, care stabileste conditiile pe care trebuie sa le respecte comunicarile comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media, se introduce un articol nou, potrivit caruia “orice achizitionare de spatiu publicitar televizat nu poate fi facuta de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final al publicitatii televizate”, iar orice oferte de pret pentru achizitionarea publicitatii televizate, prezentate de acesti intermediari, vor fi “in mod obligatoriu confirmate in prealabil in scris cu radiodifuzorul”.
“In scopul obtinerii acestei confirmari, intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicitatii televizate pentru care solicita ofertele de pret”, se mai spune in Ordonanta.
Fara rebate
Plata se va face direct catre radiodifuzor de catre beneficiarul final al publicitatii televizate, in baza facturii emise de radiodifuzor catre beneficiar, iar “orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, trebuie sa figureze pe factura emisa beneficiarului final al publicitatii televizate”.
De asemenea, Ordonanta prevede ca intermediarii nu pot primi alta plata sau contraprestatie decat “cea care le este platita de catre beneficiarul final al publicitatii televizate in vederea remunerarii serviciilor prestate si nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului”.
Orice act juridic incheiat cu incalcarea dispozitiilor acestui articol este nul, se mai spune in Ordonanta.
Sursa: Wall Street