Dezvoltarea profesionala continua
Editorial publicat in Curierul Judiciar nr. 7/2013
UNIUNEA PROFESIILOR LIBERALE DIN ROMANIA
Uniunea Europeana are ca scop sa devina o societate bazata pe cunoastere. Aceasta este o prioritate a tuturor institutiilor Uniunii Europene care se reflecta la toate nivelurile. Sectorul profesiilor liberale este primul care este implicat: serviciile profesionale trebuie sa fie furnizate in baza calitatii programelor actualizate de pregatire profesionala.
Art. 39 din Directiva nr. 2005/36/CE referitoare la recunoasterea reciproca a calificarilor profesionale prevede ca „in vederea accelerarii schimburilor tehnologice si progresului stiintific, pregatirea profesionala continua pe tot parcusul vietii are o importanta speciala pentru un mare numar de profesii. in acest context, este de datoria fiecarui stat membru de a adopta programe detaliate sub care, printr-o pregatire profesionala adecvata si continua, profesionistii liberali vor putea tine pasul cu progresul tehnic si stiintific”.
In acelasi timp, la art. 22 referitor la prevederile comune de pregatire profesionala se arata ca „in conformitate cu procedurile specifice fiecarui stat membru, educatia continua si pregatirea profesionala vor asigura ca persoanele care si-au completat studiile sunt capabile sa tina pasul cu dezvoltarile profesionale atat cat este necesar pentru a mentine o practica sigura si efectiva”.
In cadrul politicilor europene privind pregatirea profesionala, Dezvoltarea Profesionala Continua (DPC) reprezinta sistemul prin care membrii categoriilor profesionale isi mentin, isi sporesc si imbunatatesc cnostintele si competentele lor si isi dezvolta abilitatile personale reclamate de viata profesionala. Dezvoltarea profesionala pe pacursul vietii compusa din pregatire teoretica si educatia profesionala continua bazata pe practica este necesara pentru asigurarea calitatii serviciilor, precum si pentru a proteja pacientii, clientii si cetatenii.
Revizuirea Directivei privind calificarile profesionale reprezinta o oportunitate unica de a impulsiona dezvoltarea unui sistem de DPC in cadrul Uniunii Europene, care poate ajuta la imbunatatirea continutului si obiectivelor Directivei, sa adapteze practica profesiilor liberale la nevoile societatii si sa sprijine realizarea obiectivelor Tratatului de la Lisabona si a Strategiei Europa anilor 2020.
In acest context, DPC reprezinta un aspect principal care trebuie revizuit. DPC omogena si de calitate este esentiala pentru realizarea obiectivelor Directivei privind recunoasterea reciproca a calificarilor profesionale, care recunoaste importanta acestei pregatiri pentru profesionistii liberali in scopul exercitarii profesiei la capacitate maxima, carora sa le permita sa fie in pas cu progresul tehnologic si stiintific.
DPC este procesul prin care un profesionist liberal, preocupat sa tina pasul cu cerintele profesiei isi imbunatateste si isi extinde nivelul de competenta, cunostintele si aptitudinile de-a lungul timpului.
DPC este un concept care include nu numai progresul personal dar, de asemenea si mijloacele care sa faciliteze adaptarea la schimbarile survenite in domeniul tehnicii si al stiintei. Ea merge dicolo de o abordare exclusiv orientata spre pregatire profesionala si se indreapta spre alte abordari care acopera legatura cu practica profesionala, ocuparea fortei de munca si activitatea productiva.
DPC include aptitudini, abilitati si competente dobandite independent de catre un profesionist liberal in indeplinirea activitatilor sale. Ea se refera nu numai la necesitatea de a dobandi noi cunostinte, dar si de a dezvolta, de asemenea, aptitudini, atitudini si valori care se impletesc cu practica in profesie.
La nivel european, situatia DPC si a sectoarelor profesionale nu este omogena. Totusi, aproape unanim profesionistii liberali considera ca DPC prezinta o datorie de natura etica. in problema pregatirii profesionale, Grupul de lucru al Consiliului European al Profesiilor Liberale – CEPLIS a realizat o abordare, in mod metodic, si printr-o directa investigare a problemelor care constituie obstacole in calea dezvoltarii profesionalismului liberal european bazat pe principii comune si pregatire profesionala si aceasta in conditiile absentei unei armonzari reale a legislatiilor nationale.
Cercetarea efectuata a avut drept scop sa evidentieze liniile comune de actiune care sa fie supuse atentiei institutiilor europene.
La aceasta cercetare au participat un numar de 62 de asociatii profesionale provenind din 17 state membre.
Rezultatele acestei activitati releva:
- a) o convergenta clara de opinie cu privire la definitia DPC ca fiind „un set de activitati de invatare care se realizeaza dupa terminarea studiilor ce conduce la practica profesionala si care sunt fundamentate pentru sporirea cunostintelor teoretice si practice necesare si a capacitatilor interprofesionale si care sa conduca la dezvoltarea activitatilor profesionale”;
- b) chiar daca DPC nu este obligatorie pentru exercitarea profesiei (cu exceptia unor cazuri izolate), ea este vazuta ca fiind o indatorie etica pentru profesionistul liberal si un principiu fundamental al profesiei sale;
- c) in absenta unei armonizari la nivel european, pregatirea profesionala este furnizata, in principal, de catre registratorii profesionali si corpurile profesionale reglementate, impreuna cu universitatile urmate de catre o parte semnificativa de organisme private, in timp ce institutiile publice joaca un rol secundar;
- d) DPC este condusa, in mod esential, de catre profesori universitari, ceea ce evidentiaza relatia pozitiva existenta intre universitati si lumea profesionala;
- e) modalitatile de organizare demonstreaza ca seminariile prevaleaza;
- f) sistemul de certificare privind DPC exista intr-un numar redus de state din Uniunea Europeana, in timp ce controalele sunt, in principal, efectuate de catre asociatiile profesionale sau de diferite organisme si doar marginal de catre administratia publica.
Din examinarea generala a rezultatelor cercetarii de mai sus este posibil sa fie evidentiate urmatoarele aspecte pentru reflectie:
a) certificarea programelor de DPC va permite profesionistilor liberali si muncitorilor din Uniunea Europeana sa-si dezvolte competentele, abilitatile si cunostintele, toate aceste programe fiind aspecte esentiale pentru o dezvoltare personala, competitivitate, ocuparea unui loc de munca si coeziunea sociala in cadrul Comunitatii Europene potrivit Recomandarii 111/01/CE;
b) programele de pregatire profesionala trebuie sa fie privite ca un mijloc care sa permita profesionistilor sa devina mai competenti, iar profesiile liberale sa furnizeze servicii de inalta calitate, protejand astfel interesele cetatenilor, pacientilor, clientilor, consumatorilor si beneficiarilor serviciilor profesionale;
c) mai mult, o reglementare europeana adecvata a DPC va facilita mobilitatea profesionistilor liberali in cadrul unei piete europene unice, precum si in afara frontierelor Uniunii Europene.
Totodata, promovarea sistemului european de DPC va contribui la simplificarea recunoasterii reciproce a calificarilor profesionale si va permite o mai mare consolidare a Pietei Unice.
Din acest motiv este necesar sa se ajunga la un acord cu privire la o definitie clara si omogena a DPC, care ar putea sa devina un model pentru organizatiile profesionale, autoritatile publice nationale si profesionistii liberali individuali. Doar cu o definitie clara si unanim acceptata va fi posibila o comparare a sistemelor privind DPC a statelor membre;
d) o definitie acceptata a DPC va permite, de asemenea, institutiilor europene si autoritatilor competente din statele membre sa verifice mai bine cerintele legate de emiterea cardului profesional european.
Intr-adevar, avand un sistem de DPC se va putea obtine valoare adaugata prin simplificarea procedurilor adminsitrative privind recunoasterea calificarilor, precum si prin accelerarea procesului de emitere a cardului profesional european si implimentarea sa;
e) DPC reprezinta cheia dezvoltarii abilitatilor si capacitatii de munca a profesionistilor liberali europeni, sporinu-se astfel posibilitatea de a avea noi oportunitati pe piata internationala, prin oferirea de servicii eficiente si competitive. Strategia Europa anilor 2020 a constientizat necesitatea de a realiza un salt spre „…un inalt nivel de economie bazata pe cresterea gradului de ocupare a fortei de munca care promoveaza, in mod direct, coeziunea economica, sociala si teritoriala…”, luand in calcul faptul ca „…in anul 2020, o inalta calificare va fi ceruta pentru circa 6 (sase) milioane de noi locuri de munca, in timp ce cererea pentru persoane cu o calificare redusa va scadea la 12 milioane”.
Extinderea duratei de munca va presupune, de asemenea, posibilitatea de a dobandi si dezvolta, in mod constant, noi calificari;
f) DPC contribuie la realizarea sopului urmarit numai in conditiile in care ea completeaza si extinde calificarile profesionale ale membrilor profesiilor liberale si reduce somajul in mod structural si contribuie la modernizarea necesara a pietei muncii, garantand continuarea modelelor sociale in Europa.
Asociatiile Membre ale Uniunii Profesiilor Liberale din Romania:
1) Ordinul Arhitectilor din Romania
2) Camera Auditorilor Financiari din Romania
3) Uniunea Nationala a Barourilor din Romania
4) Camera Consultantilor Fiscali
5) Uniunea Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania – ANEVAR
6) Colegiul Farmacistilor din Romania
7) Ordinul Geodezilor din Romania
8) Colegiul Medicilor din Romania
9) Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania
10) Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania
11) Ordinul Tehnicienilor Dentari din Romania
12) Colegiul National al Asistentilor Sociali
13) Asociatia Consultantilor in Management din Romania
14) Camera Nationala a Consilierilor in Proprietate Industriala din Romania
15) Consiliul de Mediere
16) Colegiul Medicilor Veterinari din Romania