Planul de actiune al OCDE cu privire la erodarea bazei impozabile si mutarea profiturilor

OCDEIn data de 19 iulie 2013 a fost publicat planul de actiune al OCDE cu privire la erodarea bazei impozabile si mutarea profiturilor. Legile fiscale internationale, multe dintre ele datand inca din anii 1920, permit societatilor sa evite dubla impunere, insa in conditiile noii economii (bazata pe schimburi on-line, transfer de drepturi de proprietate intelectuala, servicii) aceste prevederi sunt fortate pentru a obtine o dubla non-impunere, adica o dubla scutire de impozite.

Altfel spus, multinationalele profita de prevederile invechite ale conventiilor de evitare a dublei impuneri pentru a se sustrage de la plata impozitelor.

Ca raspuns la problemele legate de erodarea bazei impozabile si mutarea profiturilor, Organizatia de Cooperarea si Dezvoltare Economica (OCDE) a lansat in data de 19 iulie 2013 un plan de actiune care acompaniaza raportul „Base Erosion & Profit Shifting” (Erodarea bazei de impozitare si mutarea profiturilor), menit sa impiedice transferul abuziv al profiturilor de catre companiile care apeleaza la scheme agresive de planificare fiscala. Practic, masurile au scopul de a elimina dispozitiile din acordurile internationale actuale de evitare a dublei impuneri care permit companiilor multinationale „evitarea legala a taxelor”; altfel spus, eliminarea prevederilor care permit grupurilor multinationale sa nu plateasca impozite in tarile unde au generat venitul, sa transfere profitul in jurisdictii favorabile fiscal, dar unde nu presteaza nicio activitatea reala (de obicei off-shore), ajungand astfel sa plateasca impozite foarte mici sau chiar sa nu plateasca deloc.

Planul prezinta 15 actiuni – cheie, a caror aplicare va rezulta intr-o schimbare radicala a sistemului de taxare internationala. Una din cele mai importante teme abordate este cea a separarii artificiale a profitului de activitatile care il genereaza. In viitor atentia va fi indreptata inspre substanta tranzactiilor si tara in cadrul careia valoarea adaugata este creata.

Planul de actiune porneste de la evolutia modului de operare al multinationalelor in secolul 21 – in special impactul schimburilor on-line si impactul pe care il au acestea asupra evitarii taxelor. Alte schimbari din ultimii ani cu un impact major includ: ridicarea barierelor comerciale, miscarea libera a capitalului, transferul drepturilor de proprietate intelectuala si modul in care este gestionat riscul.

Avand in vedere faptul ca standardele internationale si tratat ele fiscale bilaterale nu au tinut pasul cu aceste schimbari, pana in prezent nu a putut fi impiedicata planificarea fiscala agresiva a societatilor.

Actiunile propuse de OCDE se vor concentra asupra unor aspecte precum: provocarile fiscale ale economiei digitale, limitarea eroziunii bazei de impozitare via deductibilitatea (excesiva) cheltuielilor cu dobanzile si a altor plati de natura financiara, prevenirea abuzurilor referitoare la prevederile conventiilor de evitare a dublei impuneri, prevenirea evitarii artificiale a statutului de sediu permanent prin actualizarea definitiei sediului permanent, asigurarea faptului ca politicile de preturi de transfer sunt formulate in functie de crearea de valoare (reguli referitoare la tranzactii cu drepturi de proprietatea intelectuala; la alocarea riscurilor intre membrii grupului, la tranzactii ce implica riscuri ridicate), re-evaluarea cerintelor documentatiei de preturi de transfer in vederea imbunatatirii transparentei fata de autoritatile fiscale, intarirea regulilor privind societatile straine controlate (”CFC rules”) etc.

OCDE mentioneaza ca proiectul trebuie sa se desfasoare rapid, astfel incat actiunile sa poata fi puse in practica intr-un timp cat mai scurt. Se asteapta ca acest plan de actiune sa se incheie in 2 ani, cu mentiunea ca anumite actiuni vor fi realizate mai devreme de 2 ani, iar altele vor necesita un timp mai indelungat.

In concluzie, acest plan de actiune ar trebui sa ofere statelor, atat la nivel local cat si international, instrumente ce vor ajuta la o aliniere mai buna a drepturilor de impozitare cu activitatea economica.

Sursa: Mazars
Mazars mic

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close