UE urmareste simplificarea legislatiei pentru favorizarea cresterii
Comisia simplifica normele si reglementarile UE, eliminand chiar o parte din ele. Scopul este de a ajuta intreprinderile si cetatenii si de a stimula cresterea economica.
Astazi, Comisia prezinta domeniile in care va intreprinde alte actiuni pentru a simplifica sau chiar retrage anumite acte legislative, cu scopul de a reduce din povara cu care se confrunta intreprinderile si de a facilita punerea in aplicare a legislatiei UE.
Aceasta initiativa face parte din Programul privind o reglementare adecvata si functionala (REFIT). Garantarea faptului ca legislatia UE este adecvata reprezinta un aspect esential pentru favorizarea cresterii si crearii de locuri de munca in UE.
Presedintele Barroso a declarat: „Rolul Europei este de a ajuta la gasirea unor solutii la marile provocari cu care ne confruntam. Cu toate acestea, pentru a fi eficienti, trebuie sa ne asiguram ca ne concentram pe prioritatile adecvate si ca impunem o reglementare corespunzatoare. Lucrurile bune nu se realizeaza doar la nivel european. Haideti sa ne gandim de doua ori inainte de a decide cand, daca si unde este necesar sa actionam la nivel european.”
Aceste precizari sunt in concordanta cu mesajul presedintelui din discursul privind starea Uniunii, din 11 septembrie: „UE trebuie sa fie vizibila cand in joc sunt mize majore si mai discreta cand este vorba de aspecte de mai mica importanta.”
Presedintele a continuat: „Prin intermediul REFIT, Comisia a initiat cel mai amplu exercitiu intreprins pana in prezent, menit sa simplifice legislatia UE. Aplicarea principiilor subsidiaritatii si proportionalitatii nu va pune in discutie avantajele importante pe care le confera reglementarea UE cetatenilor si intreprinderilor, in special dispozitiile care stau la baza pietei unice. Masurile prevazute de REFIT ofera o perspectiva pragmatica pentru viitorul reglementarii in Europa, cu doar cateva luni inainte de alegerile europene din mai 2014.”
In plus, Comisia a publicat rezultatele unei revizuiri a legislatiei UE, care cuprind o serie de masuri aflate in curs sau in faza de propunere. Mai mult, Comisia a anuntat ca va publica un tablou de bord, pentru a urmari progresele inregistrate la nivel european si national.
Desi s-au inregistrat progrese, este nevoie sa urmarim mai clar prioritatile adecvate
Intreprinderile mici beneficiaza deja de o gama larga de masuri menite sa reduca sarcinile administrative. Printre acestea se numara mijloacele electronice de facturare a TVA-ului, precum si scutirile sau regimurile speciale in materie de contabilitate, deseuri electronice si statistici comerciale.
Intre 2007 si 2012, povara administrativa a fost redusa cu 25 %, in special raportarea inutila si cerintele de informare. Se preconizeaza ca acest lucru va duce la o crestere cu 1,4 % a PIB-ului UE, echivalentul a 150 de miliarde de euro.
Reformele majore la nivel de politici, care vizeaza simplificarea normelor si reducerea costurilor, prevad introducerea unui brevet unic european, elaborarea unei cod vamal al UE si reducerea costurilor pentru comunicatiile in banda larga.
De asemenea, s-a schimbat in mod semnificativ modul in care Comisia pregateste legislatia – in special, prin acordarea unei atentii deosebite nevoilor intreprinderilor mici si prin recurgerea sistematica la studii de impact, la consultari publice si la evaluari.
In curs de realizare
In prezent, se au in vedere peste 20 de initiative privind reducerea birocratiei, inclusiv masuri legate de siguranta produselor de consum si de sanatatea animala.
Pentru intreprinderi, existenta unei declaratii standard de TVA ar putea contribui la reducerea costurilor.
Pana la sfarsitul anului 2014, vor fi efectuate aproape 50 de evaluari legate de sarcinile aferente reglementarii. Astfel, se vor efectua controale planificate referitoare la normele din domenii precum sanatatea si siguranta la locul de munca, lucratorii temporari si serviciile financiare, acestea din urma facand obiectul unor noi reglementari europene.
In cele din urma, Comisia doreste sa retraga o serie de propuneri care sunt blocate in procesul legislativ si sa abroge unele legi deja adoptate, care ar putea sa nu mai fie necesare.
Colaborarea cu celelalte institutii ale UE si cu guvernele statelor membre
Succesul programului Comisiei privind procesul de reglementare va depinde in mod crucial de celelalte institutii ale UE si de statele membre. Este esential ca si acestea sa manifeste aceeasi ambitie.
De asemenea, va fi publicat un tablou de bord anual, prin care sa se urmareasca evolutia legislatiei europene si nationale si sa se incurajeze dialogul intre cetateni, guverne, intreprinderi si societatea civila in general.
Sursa: Comisia Europeana