Codul insolventei: O lege care se autosaboteaza
Modificarile aduse in Codul insolventei aduc probleme foarte delicate in practica din domeniu, iar practicienii supun legislatia unui oprobiu general, unii sustinand chiar ca “la nivel de mecanisme concrete isi saboteaza propriile principii”.
O modificare foarte importanta care va bulversa procedurile de insolventa si va genera o practica neunitara si inechitabia permite creditorului curent, care detine impotriva averii debitorului creante nascute in perioada de observatie, sa declanseze procedura de executare silita individuala impotriva debitorului, pentru satisfacerea creantelor sale. Intrucat astfel de executari silite individuale se vor desfasura conform codului de procedura civila, creditorii “istorici” (inscrisi deja in tabelul de creante si mai ales creditorii care detin garantii reale asupra bunurilor supuse executarii silite) ar putea interveni in procedura cu o astfel de executare silita individuala. Adica un creditor curent ar putea executa silit societatea debitoare cu prioritate absoluta, chiar si fata de creditorii garantati, care nu ar putea interveni in procedura de executare silita. In aceasta ipoteza, creditorul curent primeste suma de bani necesara satisfacerii creantei sale, iar restul creditorilor, inclusiv cei garantati, raman sa imparta diferenta de bani ramasa.
Aceasta duce la o contradictie flagranta fata de ordinea de prioritate stabilita atat de Codul de procedura civila, cat si insasi de OUG nr. 91/2013. Aplicarea normelor de executare silita individuala va fi una trunchiata, asa incat creditorii din cadrul procedurii de insolventa, mai ales cei garantati, nu isi vor putea proteja garantiile in procedura de executare silita, atrag atentia specialistii Casa de Insolventa Transilvania.
Pana in prezent, toate executarile silite erau suspendate pe perioada insolventei. Ordonanta de Urgenta prevede ca pentru creantele curente executarile silite sa poata fi accesate. Prevederea insa e greu de aplicat pentru agentii economici si usor pentru Stat. Executarea silita se poate face in baza unui titlu executoriu, de obicei, o hotarare judecatoreasca. Conform noului cod al insolventei, actiunile pentru obtinerea hotararii sunt in continuare suspendate. Insa institutiile Statului isi pot emite titlurile executorii direct, fara interventia instantei. Statul nu are nevoie de tot acest proces, asa ca poate proceda la executarea silita a companiei in orice moment.
Intervin aici si numeroase probleme de interpertare in practica, insa: se vor putea executa bunuri esentiale reorganizarii? In masura in care vor fi scoase la vanzare anumite bunuri, ce se intampla cu creditorii care au deja drepturi asupra acestor bunuri (cum ar fi creditorii garantati cu ipoteci, inscrisi deja la masa credala)? Vor trebui acestia sa participe la doua proceduri paralele – cea a insolventei si in cea de executare silita?
Aplicarea planului de reorganizare- 1 an, in loc de 3
Ordonanta de Urgenta reduce durata aplicarii planului de reorganizare de la trei ani la un an. Este foarte dificil ca in conditiile actuale ale pietei si economiei sa reusesti redresarea unei companii in trei ani, cu atat mai putin intr-unul. E chiar mai putin decat in cazul concordatului preventiv, iar acesta este o masura doar de preventie. Astfel, sansele de a propune si implementa un plan de reorganizare functional sunt, practic, anihilate, spun oficialii CITR.
Si Arin Stanescu a atras atentia asupra faptului ca aceasta prevedere va reduce sansele multor companii la reorganizare.
Pe de alta parte, ministrul Grapini scria recent pe pagina personala de Facebook “Azi am reusit sa trecem Codul insolventei si am reusit sa obtin aprobarea executivului ca termenul insolventei sa fie redus la 1 an. Asta a fost cerinta mediului de afaceri si ma bucur ca am putut sa o transform in reglementare”.
Judecatorul-sindic desemneaza direct administratorul judiciar provizoriu
Prin noua lege, judecatorul-sindic nu mai este obligat sa tina seama de solicitarile debitorului sau creditorului introductiv in desemnarea unui anumit practician in insolventa. Acesta poate decide numirea unui administrator judiciar provizoriu, potrivit propriilor convingeri. O asemenea reglementare va genera discontinuitati la nivelul procedurilor, prin inlocuirea administratorilor provizorii la prima adunare a creditorilor, in conditiile in care ei nu au fost desemnati din start cu acordul creditorului majoritar, au precizat oficialii CITR.