CC a declarat neconstitutionale unele prevederi din proiectul de revizuire a Constitutiei
In sedinta din 16 februarie 2014 Curtea Constitutionala a luat in discutie propunerea legislativa privind revizuirea Constitutiei, stabilind ca aceasta a fost initiata cu respectarea prevederilor art. 150 alin. (1) din Constitutie, insa anumite prevederi incalca limitele revizuirii prevazute de art. 152.
Intrucat incalca limitele revizuirii prevazute de art. 152 din Constitutie:
1. cu majoritate de voturi, constata neconstitutionalitatea completarii art. 3 din Constitutie cu un nou alineat, alin. (3^1), referitor la posibilitatea recunoasterii de zone traditionale ca subdiviziuni administrative ale regiunilor;
2. cu majoritate de voturi, constata neconstitutionalitatea completarii art. 6 din Constitutie cu un nou alineat, alin. (1^1), privitor la instituirea posibilitatii reprezentantilor legali ai minoritatilor nationale de a infiinta, potrivit statutului minoritatilor nationale adoptat prin lege, organe proprii de decizie si executive;
3. cu majoritate de voturi, constata neconstitutionalitatea completarii art. 12 din Constitutie cu un nou alineat, alin. (4^1), referitor la utilizarea simbolurilor proprii ale minoritatilor nationale;
4. cu unanimitate de voturi, constata neconstitutionalitatea modificarii aduse art. 15 alin. (1) din Constitutie, referitor la introducerea sintagmei „cetatenii romani se nasc si traiesc liberi”;
5. cu unanimitate de voturi, constata neconstitutionalitatea modificarii aduse art. 21 alin. (4) din Constitutie, referitor la eliminarea caracterului facultativ al jurisdictiilor administrative speciale;
6. cu unanimitate de voturi, constata neconstitutionalitatea completarii aduse art. 23 din Constitutie cu un nou alineat, alin. (13^1), referitor la folosirea probelor obtinute in mod ilegal;
7. cu unanimitate de voturi, constata neconstitutionalitatea modificarii aduse art. 26 alin. (2) din Constitutie, referitor la eliminarea sintagmei „bunele moravuri”;
8. cu majoritate de voturi, constata neconstitutionalitatea modificarii aduse art. 28 din Constitutie, referitor la secretul corespondentei;
9. cu majoritate de voturi, constata neconstitutionalitatea completarii aduse art. 32 alin. (8) din Constitutie, referitor la definirea autonomiei universitare;
10. cu majoritate de voturi, constata neconstitutionalitatea completarii art. 37 din Constitutie cu un nou alineat, alin. (2^1), referitor la conditia domiciliului in Romania cu cel putin 6 luni inainte de data alegerilor pentru Senat, Camera Deputatilor sau pentru functia de Presedinte al Romaniei;
11. cu unanimitate de voturi, constata neconstitutionalitatea eliminarii actualei teze a doua a art. 44 alin. (1) din Constitutie, referitor la conditiile si limitele dreptului de proprietate;
12. cu unanimitate de voturi, constata neconstitutionalitatea modificarii aduse art. 50 din Constitutie, referitor la suprimarea protectiei speciale de care se bucura persoanele cu handicap;
13. cu unanimitate de voturi, constata neconstitutionalitatea modificarii aduse art. 52 alin. (1) din Constitutie, referitor la eliminarea repararii integrale a pagubei suferite de catre persoana vatamata de o autoritate publica;
14. cu unanimitate de voturi, constata neconstitutionalitatea inlocuirii sintagmei „persoanelor fizice” cu termenul „cetatenilor” in cuprinsul art. 58 alin. (1) din Constitutie;
15. cu majoritate de voturi, constata neconstitutionalitatea completarii art. 58 alin. (1) din Constitutie cu sintagma „in raporturile acestora cu autoritatile publice”;
16. cu majoritate de voturi, constata neconstitutionalitatea completarii art. 64, cu un nou aliniat, alin. (4^1), referitoare la obligatia persoanelor de drept public, persoanelor juridice private si persoanelor fizice de a se prezenta, direct sau prin reprezentant legal, dupa caz, in fata unei comisii parlamentare;
17. cu majoritate de voturi, constata neconstitutionalitatea completarii art. 70 alin. (2) lit. e) referitoare la incetarea calitatii de deputat sau de senator la data demisiei din partidul politic sau formatiunea politica din partea careia a fost ales sau la data inscrierii acestuia intr-un alt partid sau intr-o alta formatiune politica;
18. cu unanimitate de voturi, constata neconstitutionalitatea eliminarii tezelor a doua si a treia ale alin. (2) al art. 72 referitoare la competenta Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie de urmarire si trimitere in judecata, respectiv la competenta de judecata a Inaltei Curti de Casatie si Justitie cu privire la senatori si deputati;
19. cu majoritate de voturi, constata neconstitutionalitatea modificarii aduse art. 103 alin. (1) si (3) din Constitutie, precum si a completarii art. 103 din Constitutie cu trei noi alineate, alin. (3^1)-(3^3), referitoare la modalitatea de desemnare de catre Presedintele Romaniei a candidatului la functia de prim-ministru;
20. cu unanimitate de voturi, constata neconstitutionalitatea modificarii aduse art. 110 alin. (1) din Constitutie, referitor la durata mandatului Guvernului;
21. cu unanimitate de voturi, constata neconstitutionalitatea introducerii alin. (2) in cuprinsul art. 119 din Constitutie, referitor la obligativitatea hotararilor Consiliului National de Securitate;
22. cu majoritate de voturi, constata neconstitutionalitatea modificarii partii introductive si a lit. b) ale alineatului (2) al articolului 133, referitoare la cresterea numarului membrilor Consiliului Superior al Magistraturii reprezentanti ai societatii civile;
23. cu unanimitate de voturi, constata neconstitutionalitatea modificarii art. 135 alin. (2) lit. d), referitoare la exploatarea resurselor de productie in conditii de maxima eficienta economica si cu acordarea accesului nediscriminatoriu tuturor celor interesati;
24. cu unanimitate de voturi, constata neconstitutionalitatea modificarii art. 135 alin. (2) lit. e), referitoare la dezvoltarea economica in conditiile ocrotirii mediului inconjurator si mentinerii echilibrului ecologic;
25. cu unanimitate de voturi, constata neconstitutionalitatea abrogarii lit. l) a art. 146 din Constitutie in masura in care aceasta nu este insotita de constitutionalizarea, in mod corespunzator, a atributiilor Curtii Constitutionale de control al legii de revizuire a Constitutiei adoptata de Parlament si, respectiv, de control al constitutionalitatii hotararilor plenului Camerei Deputatilor, a hotararilor plenului Senatului si a hotararilor plenului celor doua Camere reunite ale Parlamentului care afecteaza valori, reguli si principii constitutionale sau, dupa caz, organizarea si functionarea autoritatilor si institutiilor de rang constitutional.
26. cu unanimitate de voturi, constata neconstitutionalitatea modificarii art. 148 alin. (2), potrivit caruia Romania asigura respectarea, in cadrul ordinii juridice nationale, a dreptului Uniunii Europene, conform obligatiilor asumate prin actul de aderare si prin celelalte tratate semnate in cadrul Uniunii.
Cu unanimitate de voturi, supune atentiei Parlamentului observatiile privind:
1. Eliminarea:
– alin. (2^1), propus a fi introdus la art. 2;
– modificarii propuse la art. 21 alin. (3);
– modificarii propuse in privinta introducerii tezei a doua la art. 23 alin. (4);
– modificarii propuse la art. 27 alin. (3);
– modificarii propuse la art. 49 alin. (1);
– teza a treia din alin. (1^1) propus a fi introdus in art. 58;
– modificarii art. 62 alin. (3);
– modificarii propuse la art. 76 alin. (1);
– alin. (3), propus a fi introdus la art. 90;
– art. 95 alin. (31) teza a doua;
– art. (4^1) propus a fi introdus la art. 133;
– art. 151 alin. (3) teza a doua.
2. Reformularea propunerilor de modificare a: art. 23 alin. (4) in privinta introducerii tezei intai, art. 23 alin. (8), art. 24 alin. (2) si (21), art. 31 alin. (5), titlului marginal al art. 32, art. 32 alin. (2) si (4), art. 40 alin. (2), art. 511, art. 52 alin. (3), art. 65 alin. (2), art. 73 alin. (3), art. 74 alin. (1), art. 75, art. 78 alin. (1^1), art. 85 alin. (31), art. 89 alin. (1), art. 90 alin. (1), art. 91 alin. (1^1), art. 95 alin. (31) teza intai, art. 102 alin. (3^1), art. 114 alin. (1), art. 119 alin. (1), art. 122 alin. (1) si (2), art. 133 alin. (3), art. 133 alin. (4), art. 1371, art. 138 alin. (1) si (2), art. 140 alin. (3), (4) si (6), art. 146 lit. b) si art. 148 alin. (1).
3. Reconsiderarea asezarii:
– alin. (2) al art. 10 in structura Titlului VI din Constitutie;
– alin. (2^1) al art. 24 in structura art. 21 din Constitutie;
– alin. (1) si (3) ale art. 32 in structura unui nou articol din Constitutie;
– alin. (3^1) al art. 55 in structura Titlului VI din Constitutie;
– alin. (2), (3) si (4) ale art. 75 in structura unui nou articol din Constitutie.
4. Reconsiderarea solutiei legislative cu privire la modificarea art. 126 alin. (4) si art. 134 alin. (1) din Constitutie.
Cu majoritate de voturi, supune atentiei Parlamentului observatiile privind:
1. Eliminarea:
– alin. (1^1) propus a fi introdus la art. 1;
– alin. (2^1) propus a fi introdus la art. 6;
– tezei a doua din alin. (5) al art. 119^1 ce se propune a fi introdus in Constitutie.
2. Reformularea completarii art. 35 cu un nou alineat, alin. (3^1), si de modificare a art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie.
Cu unanimitate de voturi, supune atentiei Parlamentului observatiile privind completarea art. 155 din Constitutie in sensul introducerii unor norme tranzitorii cu privire la mandatul membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.
Cu majoritate de voturi, constata ca prevederile din propunerea legislativa privind revizuirea Constitutiei referitoare la modificarea art. 61 alin. (2), art. 64 alin. (3) si art. 80 alin. (1), precum si introducerea art. 1071 in Constitutie nu contravin dispozitiilor constitutionale.
Cu unanimitate de voturi, constata ca celelalte prevederi din propunerea legislativa privind revizuirea Constitutiei nu contravin dispozitiilor constitutionale.