Avocatul general CEJ: Germania poate refuza acordarea de ajutoare sociale imigrantilor veniti exclusiv in cautarea unui loc de munca

feature photo

Potrivit concluziilor avocatului general Wathelet in cauza Dano, Germania poate refuza acordarea de prestatii de securitate sociala pentru resortisantii altor state membre aflati in cautarea unui loc de munca, bazandu-se pe criteriul general al lipsei unei legaturi reale cu statul gazda.

Daca aceaste concluzii vor fi confirmate prin decizia CEJ, s-ar da posibilitatea Germaniei de a exclude de la astfel de beneficii persoanele care vin in tara exclusiv in scopul de a cauta locuri de munca sau sa obtina asistenta sociala.

In Germania, cei in cautare de locuri de munca pot aplica pentru “asistenta de baza”, printre altele, pentru a-si satisface nevoile de subzistenta. Beneficiile acordate in temeiul acesta permit beneficiarilor sa duca o viata in conformitate cu demnitatea umana si sunt destinate sa acopere nevoile de subzistenta de baza, nevoile suplimentare si nevoile de cazare si de incalzire. Cu toate acestea, persoanele care merg in Germania exclusiv in scopul de a obtine aceste beneficii sau de a cauta locuri de munca sunt, in conformitate cu legislatia germana, excluse de la aceste beneficii. Obiectivul aceastei excluderi este prevenirea recurgerii excesive la prestatiile de securitate sociala din Germania.

Sozialgericht Leipzig (Tribunalul Social, Leipzig) doreste sa stie daca dreptul Uniunii se opune unei astfel de excluderi. Instanta trebuie sa rezolve un litigiu intre doamna Dano si fiul ei, ambii cetateni romani, si Jobcenter Leipzig (o autoritate locala competenta). Bazandu-se pe excluderea prevazuta de legislatia germana, Jobcenter Leipzig a refuzat sa le aloce beneficiile de baza, aratand ca de mai multi ani, doamna Dano si fiul ei (care sa nascut in Germania) au trait in Leipzig in apartamentul uneia din surorile acesteia, care le ofera hrana si cazare. Dna Dano nu are niciun fel de calificari profesionale si pana acum nu a intreprins nicio activitate profesionala, nici in Germania, nici in Romania. Se pare ca ea nu a intrat Germania in scopul de a cauta de lucru si nici nu cauta in mod activ de lucru in aceasta tara.

In concluziile prezentate, avocatul general Melchior Wathelet considera ca dreptul Uniunii nu se opune ca resortisantilor altor state membre sa le fie refuzat, pe baza unui criteriu general, dreptul la o “prestatie speciala in numerar de tip necontributiv”, cu conditia ca criteriul adoptat (de exemplu, motivul pentru care solicitantul a intrat pe teritoriul statului membru) sa fie de natura sa demonstreze lipsa unei legaturi reale cu statul membru gazda, fiind astfel destinat sa previna o povara nerezonabila pentru sistemul national de asistenta sociala.

Avocatul general reaminteste ca legislatia UE autorizeaza cetatenii si membrii familiilor acestora sa locuiasca intr-un stat membru, altul decat cel al carui resortisanti sunt pentru o perioada de trei luni, cu conditia ca acestia sa nu devina o povara excesiva pentru sistemul de asistenta sociala din statul membru gazda. In cazul in care aceste persoane doresc sa ramana mai mult de trei luni, trebuie sa dispuna de resurse suficiente pentru a nu deveni o povara pentru sistemul de asistenta sociala al statului membru gazda. Rezulta in mod necesar ca ar putea exista o inegalitate de tratament in ceea ce priveste acordarea prestatiilor de asistenta sociala intre cetatenii statului membru gazda si ceilalti cetateni UE. Potrivit avocatului general Wathelet, o legislatie care exclude de la beneficiile asigurarii de baza oamenii care vin in Germania exclusiv in scopul de a beneficia de sistemul german de asistenta sociala mai degraba decat sa incerce sa se integreze pe piata muncii este in concordanta cu intentia legiuitorului UE. O astfel de excludere impiedica persoanele care isi exercita dreptul la libera circulatie cu nici o intentie de integrare sa devina o povara pentru sistemul de asistenta sociala. De asemenea, este in concordanta cu latitudinea acordata statelor membre in aceasta privinta. Cu alte cuvinte, aceasta ajuta la prevenirea abuzurilor si “turismului pentru beneficii”.

Criteriul adoptat de Germania (si anume, cazurile in care singurul motiv pentru intrarea pe teritoriul german este acela de a cauta locuri de munca sau de a obtine asistenta sociala) este de natura sa demonstreze lipsa unei legaturi reale cu teritoriul statului gazda si un esec de a se integra acest stat. Acest criteriu ajuta la asigurarea viabilitatii economice a sistemului, fara a pune in pericol echilibrul financiar. Prin urmare, legislatia germana urmareste un obiectiv legitim, asa cum cere Curtea de Justitie. Mai mult decat atat, avocatul general considera ca acest criteriu pare a fi proportional cu obiectivul urmarit.

Opinia avocatului general nu este obligatorie pentru Curtea de Justitie. Judecatorii Curtii urmeaza sa delibereze in aceasta cauza. Hotararea va fi pronuntata la o data ulterioara.

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close