Peste 80% din profesorii din UE se considera subapreciati

Ziua profesoruluiPeste o treime din profesorii din Uniunea Europeana isi desfasoara activitatea in scoli care se confrunta cu un deficit de personal calificat, iar aproape jumatate dintre directorii de scoli au raportat un deficit de profesori pentru elevii cu nevoi speciale. Desi aproape 90% din profesorii din UE declara ca sunt multumiti de locul lor de munca, 81% considera ca profesia didactica nu este apreciata de societate. Desi profesorii se simt bine pregatiti pentru aceasta profesie, nu peste tot se acorda sprijin la inceput de cariera.

Acestea sunt principalele rezultate ale noului Studiu International OECD cu privire la predare si invatare (TALIS), realizat de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE). Studiul, care se bazeaza pe perceptia profesorilor cu privire la conditiile carierei lor, include raspunsurile a 55 000 de profesori si directori de scoli din invatamantul secundar inferior din UE. Comisia Europeana a analizat rezultatele TALIS si consecintele acestora pentru politica in domeniul educatiei si formarii din UE intr-un raport publicat tot astazi.

TALIS reflecta opiniile profesorilor din invatamantul secundar inferior din 19 tari si regiuni din UE (BE nl, BG, ES, CZ, CY, DK, EE, FI, FR, HR, IT, LV, NL, PL, PT, RO, SE, SK, UK-ENG), precum si din alte 15 tari: Statele Unite, Australia, Brazilia, Chile, Serbia, Singapore, Islanda, Israel, Japonia, Malaysia, Coreea de Sud, Mexic, Norvegia, Abu Dhabi si provincia canadiana Alberta.

„Unele mesaje transmise de TALIS au implicatii ingrijoratoare pentru viitorul carierei de profesor. Daca statele membre nu iau masuri pentru a atrage si pentru a retine cei mai buni profesori, progresul procesului de imbunatatire a calitatii educatiei din Europa va fi subminat. Comisia este pregatita sa sprijine statele membre la elaborarea unor politici si a unor masuri care sa duca la cresterea atractivitatii profesiei didactice”, a declarat Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret.

Rezultatele TALIS in UE si recomandarile Comisiei Europene:

36% din profesorii din UE lucreaza in scoli care se confrunta cu un deficit de profesori calificati si/sau de profesori competenti (este cazul in special in NL, RO, EE, UK-ENG, iar FR, NL, HR, ES, EE au raportat un deficit de profesori pentru elevii cu nevoi speciale), conform raspunsurilor directorilor de scoli. Recomandarea Comisiei: Statele membre ar trebui sa implementeze strategii pe termen lung care sa atraga si sa retina cei mai buni profesori. Actiunile ar putea include consolidarea programelor de formare a profesorilor; explorarea unor parcursuri flexibile de acces catre aceasta profesie (inclusiv la mijlocul carierei); oportunitati de dezvoltare profesionala si de progres in cariera bazate pe criterii transparente.

Profesorii au sanse mai mari sa fie mai increzatori in gradul lor de pregatire daca educatia lor formala include o combinatie intre continut, metode de predare si invatare si practica de predare a materiilor respective in salile de clasa. Recomandare: Formarea profesorilor ar trebui sa includa toate aceste domenii pentru o mai buna pregatire a profesorilor pentru viitoarea lor cariera. Referitor la dezvoltarea profesionala, ar trebui sa se puna accent pe utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor (TIC) in salile de clasa si pe aptitudinile necesare pentru a preda elevilor cu nevoi speciale.

Aproape 40% din directorii de scoli au declarat ca in scoala pe care o conduc nu sunt puse la dispozitie programe oficiale de initiere sau de sprijin la inceput de cariera; oferta de astfel de programe este deosebit de scazuta in PT, PL si ES. Recomandare: Statele membre ar trebui sa se asigure ca formarea initiala a profesorilor este urmata de un sprijin sistematic la inceput de cariera. Ministrii educatiei din UE au convenit recent cu privire la consolidarea formarii profesorilor si la dezvoltarea de cadre de competente care sa precizeze in mod clar aptitudinile si calitatile de care au nevoie profesorii in diferite etape ale carierei lor.

15% din profesori declara ca in anul precedent nu au participat la activitati de dezvoltare profesionala; aproximativ 50% din profesori nu participa niciodata la orele predate de colegii lor; aproape 20% nu participa niciodata la activitati de invatare colaborativa. Recomandare: Statele membre ar trebui sa acorde mai multa atentie dezvoltarii profesionale eficace si invatarii colaborative, deoarece acestea incurajeaza utilizarea de catre profesori a metodelor inovatoare de predare si invatare (de exemplu, predarea adresata unor grupuri mici; utilizarea TIC) si duc la cresterea satisfactiei profesionale a profesorilor. Metodele de invatare diverse pregatesc mai bine elevii pentru continuarea studiilor si pentru piata muncii, astfel cum arata initiativele politice ale Comisiei Europene privind Reorganizarea invatamantului si Deschiderea educatiei.

Rezumatul studiului TALIS

Rezultatele studiului TALIS vor fi dezvaluite oficial la Tokyo unde are loc, la 25 iunie, al 17­lea Seminar OCDE/Japonia si reuniunea informala a ministrilor educatiei. Jan Truszczynski, directorul general al Directiei Educatie si Cultura a Comisiei Europene, va prezenta analiza politica a Comisiei.

O sesiune suplimentara de informare tehnica pentru partile interesate din domeniul educatiei si formarii (deschisa presei) privind rezultatele studiului TALIS si recomandarile Comisiei va avea loc la Bruxelles, la 25 iunie, ora 14:30 in sala Madou Auditorium (Place Madou 1). Rapoartele vor fi prezentate de Michael Davidson, seful echipei TALIS a OCDE, si Jan Pakulski, seful Unitatii pentru statistica, studii si anchete in domeniul educatiei si culturii din cadrul Comisiei.

Context

Studiul International OECD cu privire la predare si invatare (TALIS)

Acesta este al doilea studiu TALIS publicat de OCDE (primul a aparut in 2009). Studiul reprezinta principala sursa de informatii provenite de la profesori si directori de scoli cu privire la predare, conditiile carierei de profesor si mediul scolar. Studiul se bazeaza pe un chestionar care a fost trimis profesorilor si directorilor de scoli. La studiul TALIS au raspuns peste 55 000 de profesori din invatamantul secundar inferior din 3 300 de scoli din UE, care reprezinta o populatie de profesori estimata de aproape 1,5 milioane din toate cele 19 state membre ale UE care au participat. Daca sunt incluse si celelalte 15 tari care au participat la ancheta, la chestionar au raspuns aproape 110 000 de profesori, care reprezinta o populatie de profesori estimata de aproape 4 milioane.

Erasmus+

Comisia Europeana colaboreaza cu statele membre ale UE pentru identificarea practicilor politice eficace si schimbul de astfel de practici, precum si pentru a oferi sprijin si consultanta. Erasmus+, noul program al UE pentru educatie, tineret si sport (2014-2020), ofera granturi pentru programe de schimb destinate profesorilor pentru imbunatatirea dezvoltarii lor profesionale si sprijina parteneriatele dintre scoli, universitati si colegiile de formare a profesorilor in vederea dezvoltarii de metode de predare inovatoare. Prin reteaua Școlile eTwinning, profesorii pot face schimb de idei cu colegii lor din intreaga Europa.

Sursa: Comisia Europeana

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close