Codul rutier s-ar putea modifica din nou

siguranta rutiera 2Ministerul Afacerilor Interne a publicat in data de 22 iulie un proiect de Ordonanta pentru modificarea si completarea OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.

Prin proiect se propune:
– revizuirea definitiei „autovehiculului” – sunt avute in vedere criteriile stabilite in Directiva 126/2006/CE, respectiv mentionarea concreta a faptului ca vehiculul este utilizat pentru „transportul persoanelor sau marfurilor pe drum sau pentru tractarea, pe drum, a vehiculelor utilizate pentru transportul persoanelor sau marfurilor”;
– definirea „tractorului agricol sau forestier” prin comasarea elementelor vizate de definitia „tractorului” si a „tractorului rutier”, precum si prin preluarea criteriilor stabilite de Directiva 126/2006/CE.
– termenul „tractor” se inlocuieste cu expresia „tractor agricol sau forestier”,
– expresiile „de autovehicule sau de tramvaie” si „de autovehicule si de tramvaie” se inlocuiesc cu expresia „de autovehicule, de tractoare agricole sau forestiere ori de tramvaie”,
– expresiile „autovehicul si tramvai” / „autovehicule si tramvaie” se inlocuiesc, dupa caz, cu expresiile „autovehicul, tractor agricol sau forestier si tramvai” sau „autovehicule, tractoare agricole sau forestiere si tramvaie”,
– termenul „autovehicule” / „autovehicul” se inlocuieste, dupa caz, cu expresiile „autovehicule si tractoare agricole sau forestiere” si „autovehicul si tractor agricol sau forestier”,
– expresiile „autovehicul sau tramvai” si „autovehicule sau tramvaie” / „autovehicule ori tramvaie” se inlocuiesc, dupa caz, cu expresiile „autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai” si „autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie”,
– expresia „autovehicule si remorci” se inlocuieste cu expresia „autovehicule, tractoare agricole sau forestiere si remorci”.
– modificarea alin. (5^3) al art. 24 pentru a se evidentia faptul ca eliberarea permiselor de conducere pierdute, furate, deteriorate sau a caror valabilitate administrativa expira este conditionata de domiciliul, resedinta situatia persoanelor aflate la studii in Romania.
– revizuirea in mod corespunzator a situatiei in care permisele de conducere eliberate pentru categoriile A, B, C sau D sunt valabile pentru categoriile A1, A2, B1, C1, respectiv D1 [art. 241 alin.(2) lit. f)] in sensul relevarii, cu claritate, a modului in care este stabilita echivalarea intre categorii. Astfel este propusa solutia in care se evidentiaza in mod concret echivalenta in cazul fiecarei categorii de permis de conducere;
– redefinirea si detalierea criteriilor care stabilesc regimul juridic al „resedintei normale”.
– indreptarea unor erori identificate in norme de trimitere la articole din cuprinsul ordonantei de urgenta sau din cuprinsul Codului penale sau de procedura penala;
– realizarea unei norme de trimitere la prevederile Codului de procedura penala care stabilesc unele conditii cu privire la recoltarea mostrelor biologice, in cazul conducerii unui vehicul de catre o persoana aflata sub influenta bauturilor alcoolice sau a altor substante;
– completarea listei institutiilor medicale unde se recolteaza mostre biologice cu doua categorii: unitati de asistenta medicala autorizata, respectiv ambulante ori autospeciale cu aceasta functie apartinand Serviciului mobil de urgenta;
– asimilarea perioadei cand titularul permisului de conducere nu are dreptul de a conduce un vehicul sau tramvai (permis retinut/retras) cu perioada de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce;
– completarea cazurilor de reexaminare cand permisul de conducere a fost anulat ca urmare a ramanerii definitive a unei hotarari definitive, cu situatia in care a intervenit aplicarea legii penale de dezincriminare;
– reglementarea situatiei in care masura anularii a fost dispusa in baza hotararii judecatoresti definitive de condamnare pentru o fapta care nu mai este prevazuta de legea penala, potrivit art. 4 din Codul penal, in sensul ca titularul permisului de conducere anulat se poate prezenta de indata la examen pentru obtinerea unui nou permis de conducere.
– reglementarea situatiei in care titularul permisului de conducere depune o cerere de restituire ca urmare a hotararii definitive a instantei prin care se constata aplicarea legii penale de dezincriminare potrivit art. 4 din Codul penal, iar masura anularii nu a fost dispusa pana la data depunerii cererii, in sensul ca seful serviciului rutier competent dispune restituirea permisului de conducere.

Se propune stabilirea situatiilor concrete care pot prezuma existenta domiciliului/resedintei in Romania a persoanelor, in vederea solicitarii obtinerii permisului de conducere, respectiv:
a) locuiesc in mod obisnuit cel putin 185 de zile din fiecare an calendaristic la o adresa din Romania datorita unor legaturi personale sau profesionale ori altor legaturi stranse cu adresa respectiva, sau
b) revin periodic la o adresa din Romania datorita unor legaturi personale cu adresa respectiva, desi locuiesc alternativ in locuri diferite, situate in doua sau mai multe state membre, intrucat legaturile lor profesionale sunt intr-un loc diferit de cel al legaturilor personale, sau
c) locuiesc la o adresa din Romania pentru indeplinirea unei activitati sau misiuni pe o durata determinata, desi locuiesc alternativ si in alte locuri diferite, situate in doua sau mai multe state membre ale Uniunii Europene ori Spatiului Economic European sau in Confederatia Elvetiana.

Solutia urmeaza a fi aplicata doar in cazul procedurilor aferente permisului de conducere, nu si in cazul inmatricularii autovehiculelor si a remorcilor. In context, se propune si asigurarea unei corelari cu celelalte dispozitii din OUG 195/2002 care contin prevederi referitoare la „resedinta normala”. Astfel, se propun anumite modificari pentru a inlocui acest concept. De asemenea, se urmareste si invocarea documentelor care pot face dovada acestor situatii, precum si a studiilor in Romania.

Aceasta propunere de modificare a Codului rutier vine in contextul in care MAI a mai lansat un proiect in septembrie 2013 care este inca in lucru in Parlament.

Propunerile, sugestiile si opiniile persoanelor interesate cu privire la acest proiect de act normativ sunt asteptate pe adresa de e-mail dj-international@mai.gov.ro, in termen de 10 de zile.

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close