CJUE: Anularea unui pasaport nu determina nevalabilitatea unei vize uniforme

CJUE2Curtea a publicat Hotararea in cauza C-575/12 Air Baltic Corporation AS / Valsts robezsardze, prin care a decis ca resortisantii statelor terte pot intra pe teritoriul Uniunii chiar daca prezinta un pasaport valabil fara viza si o viza valabila aplicata pe un pasaport nevalabil.

La 8 octombrie 2010, un cetatean indian a calatorit din Moscova (Rusia) la Riga (Letonia) prin intermediul companiei aeriene Air Baltic. Cu ocazia controlului la frontierele aeroportului din Riga, acest cetatean a prezentat un pasaport indian valabil fara viza uniforma si un pasaport indian anulat pe care era aplicata o viza uniforma valabila eliberata de Italia. Acestui cetatean indian i s-a refuzat intrarea pe teritoriul leton pentru motivul ca nu avea o viza valabila.

Administratia letona a aplicat companiei Air Baltic o amenda de 2 000 de lats letoni (aproximativ 2 850 de euro), pentru transportul catre Letonia al unei persoane care nu era in posesia documentelor de calatorie necesare pentru trecerea frontierei. Air Baltic a contestat aceasta amenda in fata justitiei letone. Sesizata cu aceasta problema, Administrativa apgabaltiesa (Curtea administrativa regionala, Letonia) solicita Curtii de Justitie sa stabileasca daca anularea unui pasaport determina in mod automat nevalabilitatea unei vize uniforme eliberate de o autoritate a unui stat membru si aplicate pe acest pasaport. Curtea trebuie sa stabileasca de asemenea daca, in lumina dreptului Uniunii (Codul Frontierelor Schengen si Codul de vize)[1], resortisantii tarilor terte trebuie sa prezinte, pentru a intra pe teritoriul Uniunii, o viza valabila pe un document de calatorie valabil si daca Letonia putea prevedea o astfel de conditie de intrare in legislatia sa.

In hotararea pronuntata astazi, Curtea declara, ca raspuns la prima intrebare, ca in temeiul Codului de vize, numai autoritatile competente ale unui stat membru il pot anula. Rezulta, asadar, in speta ca anularea pasaportului de catre autoritatile indiene nu poate atrage, asadar, de plin drept anularea sau revocarea vizei eliberate de Italia.

In ceea ce priveste aspectul daca resortisantii tarilor terte trebuie sa prezinte in mod imperativ o viza valabila pe un document de calatorie valabil, Curtea aminteste ca, potrivit Codului Frontierelor Schengen, intrarea resortisantilor tarilor terte pe teritoriul Uniunii este supusa in special unor doua conditii distincte care tin de prezentarea unui document de calatorie valabil, pe de o parte, si, respectiv, de prezentarea unei vize valabile, pe de alta parte.

Intr-o situatie precum cea in discusie in speta (resortisant al unei tari terte care prezinta separat o viza valabila si un document de calatorie valabil), Curtea constata ca legiuitorul Uniunii nu a intentionat sa excluda orice posibilitate de intrare pe teritoriul Uniunii. Astfel, Curtea arata ca, in cazul in care statul membru de eliberare nu recunoaste documentul de calatorie care ii este prezentat, viza poate fi aplicata, potrivit Codului de vize, pe o fila separata (iar nu pe documentul de calatorie). In plus, formularul pe care trebuie sa il completeze autoritatile insarcinate cu controlul la frontiere pentru a garanta respectarea conditiilor de intrare nu cuprinde nicio casuta care sa permita motivarea refuzului de intrare prin faptul ca o viza valabila nu este aplicata pe un document de calatorie valabil. In sfarsit, Curtea arata ca prezentarea a doua documente de calatorie distincte nu plaseaza autoritatile competente intr-o situatie in care nu ar fi in masura sa opereze, in conditii rezonabile, verificarile necesare tinand seama de informatiile care rezulta din cele doua documente de calatorie care le sunt prezentate. Curtea concluzioneaza ca vizele valabile nu trebuie aplicate in mod necesar pe un document de calatorie valabil.

Ca raspuns la ultima intrebare, Curtea considera ca Letonia nu putea impune in mod intemeiat pentru intrarea resortisantilor tarilor terte conditia potrivit careia o viza valabila trebuie aplicata in mod necesar pe un document de calatorie valabil. Astfel, statele membre nu dispun de o marja de apreciere care sa le permita sa refuze intrarea resortisantilor straini pe baza unei conditii care nu este prevazuta de Codul Frontierelor Schengen: astfel, nicio dispozitie din acest cod nu permite statelor membre sa impuna conditii de intrare suplimentare, lista acestor conditii fiind exhaustiva.

_______________________

[1] Regulamentul (CE) nr. 562/2006 al Parlamentului European si al Consiliului din 15 martie 2006 de instituire a unui Cod comunitar privind regimul de trecere a frontierelor de catre persoane (Codul Frontierelor Schengen) (JO L 105, p. 1, Editie speciala, 19/vol. 8, p. 5), astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) nr. 265/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 martie 2010 (JO L 85, p. 1) si prin Regulamentul (CE) nr. 810/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 13 iulie 2009 privind instituirea unui Cod comunitar de vize (Codul de vize) (JO L 243, p. 1).

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close