Instituirea unei varste maxime pentru recrutarea agentilor de politie este contrara dreptului UE

feature photo

Prin hotararea data in cauza Vital Perez/Ayuntamiento de Oviedo, instanta a decis ca Legea Principatului Asturias care stabileste o varsta maxima de 30 de ani pentru recrutarea agentilor politiei locale este contrara dreptului Uniunii, aceasta limita constituind o discriminare nejustificata.

O directiva a Uniunii [1] prevede un cadru general in favoarea egalitatii de tratament in ceea ce priveste incadrarea in munca si ocuparea fortei de munca in scopul de a combate diferite forme de discriminare. Aceasta directiva interzice, printre altele, in domeniul incadrarii in munca, orice discriminare directa sau indirecta pe motive de varsta.

Domnul Vital Perez se plange de faptul ca Ayuntamiento de Oviedo (municipiul Oviedo) (Spania) a aprobat conditiile specifice ale unui aviz de concurs pentru ocuparea a cincisprezece posturi de agenti ai politiei locale. Acest anunt prevede ca, printre altele, candidatii nu trebuie sa depaseasca varsta de 30 de ani. In opinia domnului Vital Perez, aceasta cerinta ii incalca dreptul fundamental de acces in conditii de egalitate la functii publice. Municipiul Oviedo sustine ca anuntul de concurs este conform cu legea in vigoare in Principatul Asturias si ca, intr-o cauza similara privind recrutarea in cadrul serviciului tehnic intermediar de pompieri in Germania, Curtea de Justitie a statuat deja in favoarea unei astfel de limite de varsta [2].

Juzgado Contencioso-Administrativo n°4 de Oviedo (Tribunalul de Contencios Administrativ nr. 4 din Oviedo, Spania) solicita Curtii sa stabileasca daca directiva permite ca, intr-un anunt de concurs municipal conform cu legislatia regionala a unui stat membru, sa se prevada o varsta maxima de 30 de ani pentru ocuparea unui post de agent al politiei locale.

Prin hotararea pronuntata astazi, Curtea statueaza ca directiva se opune unei reglementari nationale care, precum legea Principatului Asturias, stabileste o varsta maxima de 30 de ani pentru recrutarea agentilor politiei locale.

Curtea arata ca legea Principatului Asturias instituie in mod evident o diferenta de tratament intemeiata direct pe criteriul varstei: aceasta lege are ca efect tratarea anumitor persoane intr-un mod mai putin favorabil decat a altora care se afla in situatii asemanatoare, pentru singurul motivul ca au depasit varsta de 30 de ani.

Curtea admite ca natura anumitor atributii ale agentilor politiei locale (si anume protectia persoanelor si a bunurilor, arestarea si supravegherea autorilor de fapte infractionale, precum si patrularea preventiva) poate implica o aptitudine fizica speciala. Cu toate acestea, Curtea considera ca nu exista nicio dovada potrivit careia capacitatile fizice speciale impuse pentru exercitarea functiei de agent al politiei locale sunt legate in mod necesar de o grupa de varsta determinata si ca nu se regasesc la persoanele care au depasit o anumita varsta. In consecinta, nimic nu permite sa se afirme ca obiectivul legitim privind garantarea caracterului operational si a bunei functionari a corpului agentilor politiei locale necesita mentinerea in cadrul sau a unei anumite structuri privind varsta si impune astfel sa se recruteze exclusiv functionari cu varsta sub 30 de ani. In consecinta, limita de varsta prevazuta de legea Principatului Asturias constituie o cerinta disproportionata.

Curtea subliniaza ca, potrivit dispozitiilor insesi ale anuntului de concurs in cauza, candidatii la posturile de agenti ai politiei locale trebuie sa sustina probe fizice specifice. Potrivit instantei nationale, aceste probe fizice, din cauza caracterului exigent si eliminatoriu, ar permite, intr-un mod mai putin restrictiv decat stabilirea unei varste maxime, ca agentii politiei locale sa aiba conditia fizica speciala impusa pentru exercitarea profesiei.

Curtea apreciaza de altfel ca niciunul dintre elementele care i-au fost prezentate nu permite sa se considere ca limita de varsta privind recrutarea este corespunzatoare si necesara in raport cu doua obiective legitime de politica sociala:
(i) asigurarea formarii necesare a agentilor pentru postul in cauza (legea Principatului Asturias neprecizand caracteristicile formarii pe care trebuie sa o urmeze candidatii care au reusit la concursul aprobat de municipiul Oviedo) si
(ii) asigurarea unei perioade de incadrare rezonabile inaintea pensionarii (varsta de pensionare a agentilor politiei locale fiind stabilita la 65 de ani).

__________________________

[1] Directiva 2000/78/CE a Consiliului din 27 noiembrie 2000 de creare a unui cadru general in favoarea egalitatii de tratament in ceea ce priveste incadrarea in munca si ocuparea fortei de munca (JO L 303, p. 16, Editie speciala, 05/vol. 6, p. 7).
[2] Hotararea Curtii din 12 ianuarie 2010, Wolf (cauza C-229/08) a se vedea, de asemenea si comunicatul de presa nr. 1/10.

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close