Autostrazile Romaniei – o prioritate pentru Uniunea Europeana
Comisia Europeana a suplimentat fondurile alocate Romaniei pentru construcția a doua autostrazi cu peste 260 de milioane de euro din fondurile de coeziune.
Comisia Europeana a hotarat, in data de 18 noiembrie 2014, sa acopere costurile de constructie a doua tronsoane de autostrada din Romania, finantate initial de statul roman prin imprumuturi bancare. Prin decizia semnata de comisarul european pentru politica regionala, Corina Cretu, 262 milioane de euro au fost alocați din Fondul de coeziune pentru aceste proiecte. Aceasta decizie ridica nivelul contribuției Comisiei Europene la construirea acestor autostrazi la 439 milioane de euro.
Autostrada Arad-Timisoara si varianta de ocolire a municipiului Constanta la nivel de autostrada au fost date in folosinta in 2011 si, respectiv, 2012. Ele au fost construite cu fonduri de la bugetul de stat, cu granturi de la Comisia Europeana și cu imprumuturi de la Banca Europeana de Investitii si, respectiv, de la Banca Europeana pentru Reconstructie și Dezvoltare.
Comisia Europeana a aprobat cererea Romaniei de a finanța din Fondul de coeziune și partea de investiție care fusese acoperita inițial din imprumuturi. Din aceasta suma, 287 milioane de euro sunt destinați autostrazii Arad-Timisoara si 151,5 milioane de euro sunt pentru varianta de ocolire a municipiului Constanta la nivel de autostrada.
impreuna cu aceste noi alocari, contribuția Comisiei Europene la construcția celor doua tronsoane de autostrada se ridica la 439 milioane de euro.
In legatura cu semnarea celor doua proiecte, comisarul european pentru politica regionala, Corina Cretu, a declarat: “Infrastructura rutiera este unul dintre principalele instrumente prin care putem reduce diferențele de dezvoltare dintre regiunile Uniunii Europene, iar Romania va avea intotdeauna in mine un partener pentru realizarea marilor proiecte de infrastructura.”
Context
Fondul de coeziune al Uniunii Europene este destinat statelor membre al caror venit national brut pe cap de locuitor este mai mic decat 90% din media Uniunii. Acesta vizeaza reducerea disparitatilor economice si sociale si promovarea dezvoltarii durabile. Printre prioritatile Fondului de coeziune se afla dezvoltarea retelei transeuropene de transport.
Sursa: Comisia Europeana