Masurile fiscale care ar putea duce la redresarea economiei romanesti

TVAIn ultimele luni au fost prezentate mai multe masuri fiscale menite sa conduca la redresarea economiei. Dintre acestea, dezbaterile asupra reducerii TVA au atras atentia tuturor, atat in tara, cat si in strainatate. Asa cum stim, evolutiile macroeconomice din Romania sunt atent urmarite la nivelul companiilor si al investitorilor straini, iar consecintele pozitive sau negative ale masurilor fiscale discutate in public in ultimul timp sunt luate in calcul de toata lumea.

Dar sa vedem, mai exact, ce s-a propus in cadrul dezbaterilor si ce efecte pe termen scurt, mediu, dar si lung ar uma sa aiba eventualele modificari. In primul rand, s-a mentionat necesitatea de a reduce nivelul cotei de TVA de la 24% pana la 19% (cota aplicata de Romania pana in iulie 2010) pentru a sustine economia si a accelera redresarea acesteia. Principalul argument adus pentru reducerea cotei de TVA se refera la cresterea veniturilor disponibile la nivel de populatie, veniturile suplimentare putand fi ulterior redirectionate catre consum, economisire sau investitii. In acest caz este de mentionat ca atat populatia ar obtine un beneficiu, cat si economia sau bugetul de stat intrucat parte din veniturile economisite la plata unei taxe in cota mai redusa s-ar intoarce in consum.

De reducerea TVA ar beneficia si companiile, desi TVA este neutra la nivelul acestora si pe intreg lantul de productie a bunurilor sau de prestare a serviciilor. In practica, companiile sunt nevoite sa finanteze TVA platita intrucat rambursarile de TVA sunt realizate cu intarzieri semnificative. Daca in teorie perioada maxima pentru solutionarea unei cereri de rambursare a TVA este de 45 de zile, in practica rambursarea TVA este acordata chiar si peste 6 luni. Reducerea cotei de TVA ar insemna, astfel, finantarea unei taxe mai mici, iar companiile si-ar putea reduce costurile cu finantarea TVA. Astfel, eficientizarea procedurilor de solutionare a rambursarilor de TVA ar fi o alta masura extrem de buna pentru companiile din Romania, in special pentru intreprinderile mici si mijlocii care ar putea utiliza TVA recuperata de la bugetul de stat pentru investitii mult mai repede.

Pe de alta parte, este adevarat ca incasarile din TVA reprezinta principala sursa de venituri la bugetul de stat, iar o reducere a cotei cu 5 puncte procentuale ar conduce la cresterea deficitului bugetar. In aceste conditii s-a propus de asemenea si extinderea aplicarii cotei reduse de TVA de 9% la o serie de alte alimente de baza (legume-fructe / carne). Aceasta masura ar avea un impact pozitiv mai ales la nivelul populatiei, avand in vedere ca alimentele de baza au o pondere importanta in cosul zilnic de consum al romanilor si nici nu ar conduce la o scadere semnificativa si imediata a veniturilor bugetare. In plus, poate ca unul dintre cele mai importante argumente ale celor trei masuri prezentate (reducerea cotei de 24%, eficientizarea rambursarilor sau extinderea aplicarii cotei de 9%) este faptul ca ar conduce la reducerea evaziunii fiscale.

In concluzie, TVA este unul dintre instrumentele fiscale ce pot fi utilizate pentru stimularea economiei, iar discutiile asupra reducerii cotei de 24% sau extinderea aplicarii cotei reduse de 9% trebuie sa fie accelerate in urmatoarea perioada.

VLAD BOERIU,
director, Taxe Indirecte, Deloitte Romania

Sursa: Infolegal

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close