Guvernul pastreaza actualul nivel in lei al accizelor la carburanti
Guvernul a decis sa mentina, in 2015, actualul nivel in lei al accizelor la carburanti, desi, potrivit legii, acestea ar fi trebuit sa scada, ieftinind si mai mult benzina si motorina, si sa pastreze inca un an actualul sistem de redevente platite de companiile petroliere, desi urma sa il schimbe pentru a creste incasarile la buget.
Modificarea sistemului de redevente a fost amanata un an, cu argumentul ca nu pot fi operate schimbari „peste noapte“, aplicabile de la 1 ianuarie 2015, pentru ca ar bulversa piata, dar si cu promisiunea ca vor fi pregatite schimbari mult mai profunde, din 2016, in avantajul comunitatilor locale.
Grija pentru stabilitate si predictibilitate afisata de premierul Ponta, al carui guvern a avut tot timpul sa pregateasca pe indelete noul sistem (discutiile cu companiile petroliere au inceput in urma cu un an), s-a manifestat, insa, intr-un mod diferit cand a fost vorba de accizele platite de consumatori la carburanti. Si aici Executivul a decis o forma de „inghet“ fiscal, dar dand brusc peste cap reglementarile privind modul de calcul, in avantajul bugetului si in detrimentul consumatorilor. In fapt, pastrarea actualului nivel in lei ascunde o majorare a accizelor.
Ieftiniri “inoportune” pentru buget
Conform legislatiei, chiar daca in euro accizele ar ramane aceleasi, acciza la benzina, de exemplu, ar trebui sa scada, ca urmare a evolutiei cursului de schimb, de la 2.035 lei (429,59 euro) la mia de litri la 1.940 lei la mia de litri, iar cea la motorina de la 1.897 lei la (400,395 euro) la 1.808 lei la mia de litri, arata calculele facute de energyreport.ro. Potrivit sursei citate, soferii din Romania ar fi trebuit sa plateasca de la 1 ianuarie cu 11 bani mai putin pe litrul de benzina si cu 12 bani mai putin pe cel de motorina, daca guvernul ar fi respectat prevederile Codului Fiscal aflat in vigoare si ar fi renuntat la ideea inghetarii nivelul accizelor in lei.
Aceasta, in conditiile in care noul curs la care ar trebui calculate accizele pentru 2015 ar fi trebuit sa scada cu 22 de bani, potrivit prevederilor Codului fiscal, de la 4,738 lei/euro la 4,517 lei/euro. Guvernul se asigura, astfel, ca incasarile la buget din accizele platite de consumatori nu vor scadea. Carburantii s-au ieftinit oricum, in toata lumea, ca efect al prabusirii cotatiilor internationale ale petrolului, insa nivelul ridicat al fiscalitatii si modul de calcul al accizei a facut ca ieftinirile sa fie mult mai mici in Europa (in medie, cu 8%), decat in Statele Unite, unde preturile la pompa au coborat cu peste 20%.
Povara fiscala este insa de zece ori mai mare in Europa decat in SUA, arata o analiza Bloomberg, iar faptul ca acciza in UE are o valoare fixa, care se percepe indiferent de evolutia pretului, ii impiedica pe europeni sa simta la pompa la fel de mult ca americanii efectul scaderii cotatiilor internationale ale petrolului.
Sursa: Capital