Zoom IN: Insolvenţa – o nouă abordare în spaţiul economico-social din România
Acest text constituie un fragment din articolul Direcţia extinderii fenomenului „insolvenţă” – conturarea noului Cod al insolvenţei prin filtrul economico-social actual publicat în revista Curierul Judiciar nr. 1/2017.
Autori: Prof. univ. dr. Ionel Didea,
Facultatea de drept, Universitatea „Titu Maiorescu” din Bucureşti
Drd. Diana-Maria Ilie,
Universitatea „Titu Maiorescu” din Bucureşti
Articolul este publicat în rubrica Dreptul afacerilor.
Sumar:
I. Context
II. Insolvenţa – o nouă abordare în spaţiul economico-social din România
III. Reorganizarea judiciară – instrument de business
IV. Redresarea financiară a unităţilor administrativ-teritoriale. Planul de redresare a insolvenţei
V. Redresarea situaţiei financiare a debitorului persoană fizică, de bună-credinţă. Planul de rambursare a datoriilor
VI. Concluzii
Rezumat:
Noutățile legislative, precum Legea nr. 151/2015 privind insolvența persoanelor fizice, care încă nu a trecut proba practicii, termenul de intrare în vigoare fiind prorogat până în august 2017, respectiv insolvența unităților administrativ-teritoriale, reglementată prin O.U.G. nr. 46/2013 și aprobată prin Legea nr. 35/2016, pot fi abordate în analogie cu Codul Insolvenței, precum și cu principiile și practicile la nivelul Uniunii Europene și nu numai, cu propuneri chiar de unificare, în vederea concentrării într-un singur document legislația aplicabilă în materie de insolvență, pentru a putea vorbi de un veritabil cod al insolventei. În mod cert dispozițiile acestor acte normative pot fi puse în oglindă cu prevederile Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, putând fi abordate într-o viziune integratoare, cel puțin ca scop si perspectivă, fenomenul insolvenței demonstrând o impunere progresivă în spațiul economico-social și dovedindu-se a fi, totodată, o pârghie de susținere și relansare a pieței economice, a investițiilor și a ocupării forței de muncă. În context actual, insolvența trebuie privită ca o modalitate de protecție oferită debitorului (persoană fizică, persoană juridică sau unitate administrativ-teritorială) aflat în dificultate, în ideea renașterii și consolidării unei industrii puternice, diversificată și de calitate la nivel național, printr-un efort comun de acceptare, empatie și interes în crearea unui spațiu economico-social atractiv.
Extras:
Insolvenţa s-a dovedit a fi un fenomen dinamic ce a luat amploare în România urmare crizei financiare ce şi-a pus amprenta progresiv din 2008. Potrivit datelor statistice ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului din România, între 2008-2013 numărul insolvenţelor a crescut, ajungând în 2013 la peste 29.500 de firme, cu 10% mai mult decât cel înregistrat în 2012. Însă, numărul societăţilor care au intrat în insolvenţă în anul 2014 s-a diminuat cu 30% comparativ cu anul 2013, urmând ca în anul 2015 să se diminueze cu 50% comparativ cu anul 2014, iar în perioada 1.01.2016- 30.09.2016 cu 20,96%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut[1]. Putem considera această reducere un efect al reglementărilor, măsurilor şi mecanismelor insti-tuite prin noile norme juridice ce susţin şi pun accentul pe acordarea unei şanse debitorilor de bună-credinţă, viabili, pentru redresarea eficientă şi efectivă a afacerii, fie prin proceduri de prevenire a insolvenţei, fie prin procedura de reorganizare.
De altfel, constatăm că prin reformarea normelor naţionale în materia prevenirii insolvenţei se doreşte relansarea economiei şi protejarea locurilor de muncă, legiuitorul oferind proceduri clare şi transparente ce reflectă în mod dinamic principii fundamentale elaborate la nivelul Uniunii Europene, dar şi la nivel internaţional.
Aşa cum ştim, proiectul de modificare a legislaţiei insolvenţei a făcut parte din programul finanţat de BancaMondială şi Fondul Monetar Internaţional, intitulat „Strengthening the Insolvency Mechanism in Romania”.
Astfel, o echipă de experţi ai Băncii Mondiale a analizat, studiat şi identificat principalele deficienţe în materia procedurilor de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă în România, elaborând ulterior o serie de recomandări în cadrul raportului intitulat „Report on the Observance of Standards and Codes. Insolvency and Creditor/Debtor Regimes”.
Astfel, avându-se în vedere contextul economic ce impunea creionarea şi aplicarea unor măsuri rapide de ordin juridic şi administrativ care să re% ecte creşterea eficienţei operatorilor economici, creşterea siguranţei circuitului economic şi a atractivităţii investiţionale a pieţei româneşti, a rezultat, urmare ridicării unor excepţii de neconstituţionalitate, Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă.
Scopurile normative actuale ale insolvenţei prevăd sprijinirea continuării activităţii debitorilor, a păstrării locurilor de muncă şi a acoperirii creanţelor asupra debitorului, cu accent pe proceduri amiabile de renegociere a creanţelor sau a condiţiilor acestora, respectiv mandatul ad-hoc sau concordatul preventiv. Prin urmare, normele care reglementează procedurile de prevenire a insolvenţei şi insolvenţa au dobândit şi un vădit caracter social, întrucât se preocupa de salvarea locurilor de muncă ale salariaţilor debitorului [2].
Mai mult decât atât, potrivit actualei reglementări, sfera de aplicare a procedurilor de prevenire a insolvenţei se extinde. Astfel, procedurile de prevenire a insolvenţei se aplică debitorilor a$ aţi în dificultate, fără ca legea să facă alte precizări, ceea ce înseamnă că în prezent, aceste proceduri sunt destinate atât debitorilor persoane juridice, cât şi debitorilor persoane % zice, important % ind să aibă statutul juridic de debitor în înţelesul legii speciale[3].
De asemenea, conform doctrinei, Codul insolvenţei pare să % înlăturat neajunsuri, cauze care împiedicau debitorul să apeleze la procedurile amiabile de renegociere a creanţelor, printre cele mai importante fiind: dificultatea omologării concordatului preventiv, în prezent cerându-se ca proiectul de concordat să fie aprobat de creditorii care reprezintă cel puţin 75% din valoarea creanţelor acceptate şi necontestate, iar valoarea creanţelor contestate şi/sau în litigiu să nu depăşească 25% din masa credală, introducerea testului creditorului privat, în cazul în care, prin proiectul de concordat, se propun reduceri ale creanţelor datorate statului, eliminarea cerinţei ca debitorul, în urma implementării măsurilor de redresare propuse prin proiectul de concordat, să plătească un anumit procent minim din valoarea totală a datoriilor etc.[4]
Putem afirma că mult timp legislaţia insolvenţei, cu precădere legislaţia privind procedurile de prevenire a insolvenţei, a suferit inconvenientul unei slabe cunoaşteri din partea mediului de afaceri, care în general a rejectat aceste proceduri. Acest lucru s-a datorat şi faptului că legislaţia românească în domeniul insolvenţei a fost diseminată în prea multe acte normative, noul Cod al insolvenţei unificând într-un singur proiect de lege întreaga legislaţie românească în domeniul insolvenţei prin Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă.
Administraţia din România a încercat în repetate rânduri eficientizarea procedurilor de insolvenţă, motiv pentru care aceasta şi-a propus evaluarea eficacităţii cadrului legal în ceea ce priveşte apărarea drepturilor creditorilor, recuperarea datoriilor, mecanismele de prevenţie a insolvenţei, precum şi evaluarea măsurii în care acestea se încadrează în practicile internaţionale cele mai eficiente. S-a încercat a se identifica aşteptările creditorilor, astfel încât avantajele şi dezavantajele acestora în cadrul procedurii insolvenţei să poată fi mai bine determinate, urmând liniile directoare pe care Banca Mondială le-a schiţat în World Bank’s Principales and Guidelines in insolvency procedures referitoare la răspunderea organelor de conducere a debitorului persoană juridică, deschiderea procedurii, efectele deschiderii procedurii etc.
[…]
[1] www.onrc.ro
[2] V. Nemeș, Drept comercial, ed. 2 revizuită și adăugită, Ed. Hamangiu, București, 2015, p. 462
[3] S.D. Cărpenaru, M.A. Hotca, V. Nemeș, Codul insolvenței comentat, Ed. Universul Juridic, București, 2014, p. 53.
[4] C.B. Nasz, Procedurile de prevenire a insolvenței, Ed. Universul Juridic, București, 2015, p. 41.