2019: România asigură Președinția Rotativă a Consiliului UE

feature photo

În 2019 România are de dat cel mai important examen de maturitate de la Revoluția din 1989. Timp de șase luni, între ianuarie și iulie, avem de îndeplinit o sarcină complexă, tehnică și vizibilă, care trebuie realizată fără pretenții naționale sau mândrie.

La 12 ani de la aderarea sa la Uniunea Europeană, România va prelua responsabilitatea Președinției uneia dintre cele mai importante instituții – Consiliul Uniunii Europene. Pregătirea și derularea acestui mandat reprezintă o prioritate națională.

Deținerea Președinției Consiliului UE va fi o premieră pentru țara noastră și o oportunitate de a demonstra  capacitatea de a îndeplini o sarcină atât de importantă printr-o bună planificare și coordonare la nivel național precum și un dialog susținut cu instituțiile UE și statele membre ale Uniunii Europene.

România se va afla astfel în centrul procesului decizional european, având un rol important în facilitarea procesului de reflecție asupra modului de dezvoltare și consolidare a proiectului european, a procesului de negociere pentru dezvoltarea acquis-ului comunitar și, implicit, pentru consolidarea cooperării între statele membre ale Uniunii.

Este un moment în care, pentru prima oară de la aderarea în UE, trebuie să arătăm ce putem face noi pentru Europa și să lăsăm, cel puțin temporar, interesele noastre pe plan secund. Trebuie să asigurăm Președinția Rotativă a Consiliului UE (de aici înainte numită ”Ro2019”).

Deciziile Consiliul UE au un impact major asupra modului în care ne trăim viața. Reglementările europene sunt vitale pentru asigurarea prosperității, păcii și standardelor de viață mai înalte față de restul lumii, pe întreg teritoriul Uniunii Europene. Deși această instituție nu are la fel de multă vizibilitate ca și Parlamentul European sau Consiliul
European, nu este mai puțin importantă.

Exercițiul Președinției nu este unul ușor de înțeles nici măcar în țările care au mai trecut prin el. Pentru cei mai mulți cetățeni europeni este ceva ce se întâmplă la un nivel înalt, guvernamental, aproape abstract. Majoritatea află de Președinție atunci când traficul din capitala țării lor este perturbat din cauza numeroaselor vizite și întâlniri oficiale ce au loc pe durata celor șase luni de președinție.

Contextul Președinției României la Consiliului UE

Asumarea, pentru o perioadă de șase luni, a Președinției Consiliului Uniunii Europene este o obligație ce decurge din calitatea sa de stat membru UE și presupune un efort excepțional în direcția consolidării unei viziuni naționale cu privire la viitorul Uniunii Europene și creșterii capacității administrative necesare exercitării acestui mandat.

În exercitarea mandatului său, Președinția exercitată de România trebuie să acționeze ca un intermediar onest și neutru – honest broker – fiind responsabilă de avansarea negocierilor Consiliului privind legislația UE, de asigurarea continuității agendei UE și de bună cooperare dintre statele membre si instituțiile europene. Însă, în calitatea sa de Președinte al Consiliului UE, România va avea posibilitatea de a-și imprima viziunea națională asupra dezbaterilor strategice privind viitorul proiectului european, de a contribui în mod direct la procesul de consolidare a acestuia si de a promova pe agenda europeană unele dosare pe care țara noastră le consideră importante.

Triada România, Finlanda, Croația

Șase luni nu este foarte mult timp pentru a pune pe agenda UE priorități, pentru a le dezbate și a reuși adoptarea lor. De aceea țările care au președinția ConsUE o fac de fapt în grupuri de câte trei, asumând priorități comune pentru o perioadă de 18 luni.

Trioul România, Finlanda și Croația va colabora pentru stabilirea obiectivelor pe termen lung și pregătirea unei agende comune. Pe baza acestui program, România își pregătește propria agendă, mai detaliată, pentru cele 6 luni de început a trioului. Este o ocazie unică de a influența agenda UE și de a ghida eforturile Consiliului.

Agenda Ro2019 va fi redactată cu ajutorul Secretariatului General al Consiliului, Comisia Europeană fiind de asemenea consultată. Fiecare președinție este responsabilă de pregătirea programului de reuniuni și activități, care trebuie să fie disponibil cu cel puțin 7 luni înainte de începerea președinției. Este recomandată evitarea îngrămădirii evenimentelor spre sfârșitul semestrului, suprapunerea reuniunilor, evitarea programării a mai mult de două reuniuni în aceeași zi, ținând cont de sărbătorile publice și zilele libere din instituțiile europene (dar și din țară). Reuniunile Consiliului au loc în Bruxelles, iar în lunile aprilie, iunie și octombrie în Luxemburg.

Principalele provocări predictibile la adresa Uniunii gestionate de Președinția României la Consiliul UE

Președinția României la Consiliul UE se va derula într-un context european și internațional complex, mandatul acesteia urmând a fi calibrat în funcție de evoluția unor dosare cu miză majoră la nivelul Uniunii. În acest moment cele mai vizibile dintre acestea, dincolo de dosarele legislative ordinare, apar a fi, în principal, Brexit și Cadrul financiar multi-anual post 2020.

Efort național pentru statura europeană

Pentru România, asumarea poziției de Președinte a Consiliului UE presupune o extraordinară oportunitate de a-și demonstra aderența la valorile europene, de a-și reafirma susținerea cu privire la proiectul european și de a  contribui în mod direct la procesul de consolidare a acestuia. Păstrarea unității proiectului european și a integrității politicilor europene, în beneficiul cetățenilor europeni, reprezintă obiectivul strategic în jurul căruia va gravita întregul proces de pregătire și derulare a Președinției României la Consiliul UE.

Procesul de pregătire este unul laborios, de durată, având în vedere că presupune o analiză extrem de consistentă cu privire la implicațiile pe care exercitarea Președinției Consiliului UE le antrenează la nivelul administrației publice, sub aspectul dimensiunii, formării și perfecționării resurselor umane, al proiectării aspectelor logistice, al comunicării și respectiv al coordonării politice.

Mai multe informații puteți citi și:

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close