Piața unică digitală: Regulamentul UE care elimină geoblocarea nejustificată în mediul online intră astăzi în vigoare

feature photo

Europenii vor putea face cumpărături online fără frontiere după intrarea în vigoare a unui nou regulament al UE.

La 3 decembrie 2018 intra în vigoare noul regulament propus de Comisia Europeană în mai 2016, care elimină geoblocarea nejustificată în mediul online în întreaga Uniune. Europenii nu vor trebui să se mai teamă că un site web le va bloca accesul sau îi va redirecționa doar pentru că ei – sau cardurile lor de credit – provin dintr-o altă țară. Oriunde s-ar afla în UE, vor avea acces la bunuri și servicii online.

Vicepreședintele pentru piața unică digitală, Andrus Ansip, comisarul pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, Věra Jourová și comisarul pentru economia digitală și societatea digitală, Mariya Gabriel, au declarat:

„În 2015, 63 % dintre site-uri nu permiteau efectuarea de achiziții dintr-o altă țară a UE. Prin urmare, aproape două treimi dintre consumatorii care doreau să facă cumpărături online într-o altă țară nu puteau să facă acest lucru. La data de 3 decembrie punem capăt acestei practici. Ne dorim o Europă fără bariere, fapt ce presupune, printre altele, eliminarea barierelor din calea comerțului online.

„După eliminarea tarifelor de roaming și introducerea noilor norme privind protecția datelor și a posibilității ca cetățenii să aibă acces la conținutul lor online atunci când se află într-un alt stat membru, eliminarea geoblocării nejustificate ne duce și mai aproape de o piață unică digitală reală pentru toți europenii, aducând avantaje atât pentru cetățeni, cât și pentru întreprinderi.

Datorită noilor norme, consumatorii vor avea acces la o gamă mai largă de produse la prețuri competitive și, prin urmare, la oferte mai bune. În același timp, întreprinderile își vor mări baza de clienți din alte state membre și se vor bucura de costuri administrative și de tranzacționare mai mici. De asemenea, regulamentul face parte dintr-un efort mai amplu al UE de stimulare a comerțului electronic în cadrul pieței unice, care include măsuri menite să îmbunătățească protecția consumatorilor online, să asigure servicii de livrare transfrontalieră de colete la prețuri rezonabile și să simplifice normele în materie de TVA, pentru a facilita cumpărarea și vânzarea de bunuri online. 

Invităm așadar toate statele membre să asigure o punere în aplicare eficace a acestor norme și să facă tot ceea ce le stă în putere pentru a asigura aplicarea eficientă a regulamentului chiar din prima zi a intrării sale în vigoare. Totodată, facem apel la statele membre să ajungă la un acord cu privire la armonizarea normelor pentru vânzarea de bunuri și servicii digitale și achizițiile online. Toate aceste elemente sunt esențiale pentru crearea unei piețe unice digitale funcționale și competitive.

Etapele următoare

Statele membre sunt responsabile cu punerea în aplicare a regulamentului și trebuie să instituie structurile necesare care să asigure o demarare fără probleme a aplicării acestuia. Mai exact, statele membre trebuie să desemneze organismele însărcinate cu aplicarea acestei legi și organismele care urmează să le ofere consumatorilor asistență practică. În plus, statele membre trebuie să stabilească măsuri eficace, proporționale și disuasive aplicabile în cazul nerespectării regulamentului. Comisia va efectua o primă evaluare a aplicării Regulamentului privind geoblocarea până în martie 2020. Această evaluare va acoperi posibila extindere a principiului nediscriminării în ceea ce privește accesul la bunuri și servicii pentru serviciile furnizate pe cale electronică, altele decât cele audiovizuale, a căror caracteristică principală este conținutul protejat prin drepturi de autor, cum ar fi cărțile electronice, muzica, jocurile și software-ul. Comisia va analiza, de asemenea, cu atenție dacă în alte sectoare, cum ar fi serviciile de transport și serviciile audiovizuale, mai există încă restricții nejustificate pe motive de cetățenie, loc de reședință sau sediu care ar trebui eliminate.

Context

Consumatorii și întreprinderile – în special IMM-urile – manifestă un interes din ce în ce mai mare pentru cumpărarea și vânzarea în întreaga Uniune. Vânzările online de produse cresc cu 22 % pe an. Cu toate acestea, comercianții refuzau frecvent să le vândă clienților dintr-un alt stat membru al UE sau să le ofere prețuri la fel de avantajoase ca cele oferite clienților locali.

Regulamentul (UE) 2018/302 („Regulamentul privind geoblocarea”), care intră în vigoare la 3 decembrie, își propune să ofere mai multe oportunități consumatorilor și întreprinderilor de pe piața internă a UE. Mai precis, acesta abordează situațiile în care unor clienți nu li se permite să cumpere bunuri și servicii de la comercianți situați într-un alt stat membru, nici măcar în aceleași condiții ca și cetățenii țării respective, doar din cauza cetățeniei sau a locului în care își au domiciliul sau sediul. În 2015, în urma unui sondaj al Comisiei a rezultat că numai 37 % din site-uri le-au permis efectiv clienților transfrontalieri să ajungă la etapa finală înainte de finalizarea achiziției prin introducerea detaliilor de plată.

Regulamentul privind geoblocarea face parte dintr-un set mai amplu de măsuri care vizează stimularea comerțului electronic în cadrul pieței unice, care include și Regulamentul revizuit privind cooperarea în materie de protecție a consumatoruluinoile norme privind serviciile de livrare transfrontalieră de coletenoile norme privind contractele digitale și noile norme în materie de TVA pentru comerțul electronic.

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close