Despre instruirea eficientă prin citirea rapidă optimizată

feature photo

Călin Dragoman
Psiholog pasionat de înțelegerea și valorificarea potențialului minții umane
Autor SpeeRead – program online de instruire eficientă prin citirea rapidă optimizată

 

La fiecare 2 zile noi generăm la fel de multă informație cât am generat în tot anul 2003!
(Eric Schmidt, CEO Google, 2010[1])

Cantitate de informații noi, generată de omenire, se dublează la 3-5 ani.
(N. Ţurcan, 2006[2])

 

Una dintre cele mai mari provocări cu care ne confruntăm în ziua de azi este gestionarea informației. Dacă în trecut problema era accesul la informație azi ea nu mai există. Acum problema este cum să identificăm informația utilă pentru noi în fluxul din ce în ce mai mare de informație zilnică la care avem acces.

Domeniul juridic este unul cu expunere foarte mare la această provocare. Zilnic se produce informație nouă și utilă. Ca să te poți menține la un nivel profesional performant e nevoie ca această informație să fie asimilată cât mai bine și cu resurse cât mai puține. Munca propriu-zisă începe atunci când această informație începe să fie folosită. Asimilarea este doar prima parte a procesului.

Dezvoltarea rapidă a tehnologiei informației și accesul facil la ea favorizează procesul generării de informații noi. Întrebarea care se pune este: CUM ȘI CÂND REUȘIM SĂ CITIM ACESTE INFORMAȚII? Un posibil răspuns vine din domeniul psihologiei, dezvoltat cu ajutorul tehnologiei informației: CITIREA RAPIDĂ OPTIMIZATĂ.

Ce este CITIREA RAPIDĂ?

Citirea rapidă este un procedeu care constă în parcurgerea integrală a unui text, cuvânt cu cuvânt, cu viteză mai mare de 500 cuvinte/minut. Viteza uzuală de citire este de aproximativ 250 cuvinte/minut. Un cititor antrenat poate ajunge să citească până la 500 de cuvinte/minut. Se poate trece dincolo de această barieră prin antrenament, folosind tehnici special concepute. Odată cu învățarea citirii rapide se optimizează și procesele de înțelegere și memorare a informației citite. Acest lucru face ca citirea rapidă să NU fie o metodă superficială de parcurgere a textelor, așa cum s-ar putea crede la prima vedere. Citirea optimă începe de la 900-1.000 cuvinte/minut.

Ce este CITIREA RAPIDĂ OPTIMIZATĂ?

Am identificat în literatura științifică 4 argumente care susțin ipoteza că viteza de citire poate fi îmbunătățită considerabil împreună cu capacitatea de a înțelege și asimila mai bine informația. Ulterior am descoperit și un al cincilea argument care justifică exact partea dedicată înțelegerii și memorării. Aceste 5 argumente fac astăzi obiectul oricărei prezentări pe tema citirii rapide pe care o susțin, fie oral fie în scris. Am considerat și voi considera că este important ca aceste argumente să fie înțelese mai ales de către cei care vor să și își dezvolte această deprindere extrem de utilă.

Aceste argumente sunt importante în primul rând pentru că țin de cunoașterea posibilităților funcționale pe care le au ochii, creierul și memoria noastră. Dacă știm că totul ține de noi, atunci vom avea mai multă încredere că vom reuși să ne dezvoltăm deprinderea de citire rapidă optimizată. Deși nu pare, aceste aspect este important pentru că multe persoane cred că citirea rapidă e ceva SF sau paranormal sau că doar unii oameni sunt înzestrați cu un fel de talent al citirii rapide, iar toți ceilalți nu au cum să reușească să învețe așa ceva. Or, aceste argumente sunt cea mai bună dovadă că deprinderea de citire rapidă optimizată e accesibilă oricui dorește cu condiția să se antreneze corespunzător.

Așa cum am mai menționat deja procedeul de instruire și deprinderea propriu-zisă presupun citirea integrală a oricărui text, cu viteze de 3-4 ori mai mari decât viteza uzuală de citire și cu creșterea capacității de asimilare a informației. Ce anume ne permite să facem asta?

  1. Calea de procesare a sensului informației este dominantă și diferită de calea de procesare a aspectului vizual al ei.
  2. Ochii noștri sunt înzestrați cu cei mai rapizi mușchi ai corpului și ei se pot mișca, parcurgând un text, mult mai repede decât o fac acum, în mod obișnuit.
  3. Avem capacitatea să ne extindem câmpul vizual cu ajutorul vederii periferice și prin asta să citim mai multe cuvinte alăturate cu o singură fixare a privirii asupra lor.
  4. Se poate renunța treptat la reflexul mișcării corzilor vocale când la citirea fără voce. Acest reflex este dobândit odată cu învățarea cititului, care se face cu voce tare.
  5. Memoria de lucru funcționează optim la viteze mari de citire. Informația vizuală se stochează temporar într-o memorie senzorială. Tot ce trebuie făcut este să fie transferată rapid în memoria de lucru, înainte să se atenueze în memoria senzorială.

Pornind de la aceste argumente, am redenumit procedeul citire rapidă optimizată în loc de citire rapidă pentru că, prin aceste procedeu de antrenare, tot procesul de achiziție de informație vizuală din mediu, inclusiv informația scrisă, este optimizat. Adică este făcut să funcționeze la parametrii optimi. Iară asta ne aduce eficiență în asimilarea informației vizuale și ne oferă mai mult timp pentru alte activități.

Ce NU este CITIREA RAPIDĂ OPTIMIZATĂ?

Multă lume a auzit și a practicat, de nevoie, ceea ce se numește citirea pe diagonală (scanarea). Aceasta este o formă de parcurgere incompletă a unui text scris, doar a aspectelor considerate relevante ale unui text, în încercarea de a extrage informaţia esenţială pentru cititor. Uneori e folositor să procedăm așa. Dar nici într-un caz nu putem face asta atunci când vrem să promovăm un examen sau să devenim specialiști într-un domeniu. În aceste cazuri avem nevoie să citim complet informațiile utile și să le înțelegem și asimilăm. Și avem nevoie să facem diferența între informația utilă și cea inutilă din domeniul nostru de activitate. În cazul citirii pe diagonală rămânem cu 20-30% din informație, în cel mai bun caz. În cazul citirii complete procentul este de 60-70%, iar în cazul citirii rapide optimizate se apropie de 85-90%.

Un alt procedeu întâlnit și folosit pentru parcurgerea incompletă a textelor scrise este fotocitirea (photoreading). Fotocitirea presupune parcurgerea rapidă a unui material scris, prin cuprinderea dintr-o foarte scurtă privire a fiecărei pagini şi apoi dintr-o serie de tehnici de actualizare în memorie a informaţiei. Mirajul „fotografierii” cu privirea a unui text și apoi a extragerii informației utile de acolo este foarte atrăgător. Doar că această tehnică e mai complicată decât pare la prima vedere și ea ne permite să asimilăm cam 10-20% din informația utilă dintr-un text, dacă o practicăm consecvent, ceea ce presupune timp și antrenament ca și citirea pe diagonală. Ambele necesită învățarea și practicarea unei tehnici, iar rezultatele sunt cele menționate: parcurgerea incompletă a textelor și capacitate redusă de a asimila informația utilă din ele.

Totuși, cele două tehnici se pot dovedi utile în anumite situații. Si ele pot fi utilizate complementar cu citirea rapidă optimizată. Atunci când vrem să decidem dacă merită să citim un text nu e nevoie să-l citim complet ca să aflăm răspunsul. Putem utiliza una din cele două metode, în funcție de lungimea acelui text. Dacă avem un text mai scurt, un articol sau o nuvelă, de exemplu, putem să o parcurgem „pe diagonală” și să aflăm astfel dacă atinge subiecte de interes pentru noi. Dacă da, citim apoi textul rapid și optimizat. Dacă textul e mai lung, o carte, un roman, un tratat de specialitate vom aplica mai degrabă metoda „fotocitirii” pentru a ne decide. Răsfoim textul, căutăm pasaje semnificative și apoi ne decidem. Odată decizia luată dacă e să citim, citim complet, rapid și optimizat. Mai mult decât atât, instruirea în citire rapidă optimizată antrenează ochii, creierul și memoria. Astfel, vom putea aplica mult mai eficient și cele două metode menționate anterior. Reversul însă nu este posibil. Degeaba învățăm metode diverse de parcurgere rapidă a textelor dacă nu ne antrenăm corespunzător și mușchii ochilor, dar și creierul și memoria.

La ce ajută citirea rapidă optimizată? Merită să poată fi practicat cititul în mod rapid, optimizat și eficient în domeniul juridic?

Ajunși aici poate ar merita să ne întrebăm cum citesc specialiștii și studenții din domeniul juridic? Care dintre cele trei metode descrise mai sus o folosesc cel mai frecvent? Citirea pe diagonală, fotocitirea sau citirea completă? În domeniul juridic obiectul muncii este, de cele mai multe ori, transpus în formă scrisă. Fie că vorbim de legi sau reglementări, de rechizitorii sau dosare la instanțe, de cursuri sau seminarii, tot ce este scris trebuie citit. Inclusiv când redactezi un text acesta trebuie citit pentru a verifica că informația utilă este transpusă într-o formă corectă. Cititul este parte integrantă în formarea și profesiile juridice mult mai mult poate decât în majoritatea altor profesii.

Abilitatea citirii rapide o are fiecare dintre noi. Dacă această alternativă nu exista până acum, de acum ea este posibilă și chiar accesibilă, prin instruirea adecvată. Oportunitatea este însă o alegere personală, desigur.

Prin antrenament abilitatea se transformă într-o deprindere utilizabilă, indiferent dacă se citesc texte scrise pe hârtie sau afișate pe un ecran. Citirea rapidă ne ajută să câștigăm timp. Vom citi în timp mai scurt și cel puțin cu aceeași capacitate de înțelegere tot ceea ce citeam până acum. Timpul astfel câștigat rămâne la dispoziția noastră.

  • Citirea rapidă ne ajută să facem față cu succes fluxului de informații în continuă creștere în toate domeniile de activitate. Cantitatea de informații noi generată de omenire se dublează la 3-4 ani. În viitor acest proces se va accelera datorită creativității umane combinată cu tehnologia.
  • Citirea rapidă ne ajută să devenim mai eficienți în activitatea curentă. Vom citi mai repede teoria și vom avea mai mult timp să aplicăm ceea ce am învățat. Sau mai mult timp pentru noi înșine.
  • Citirea rapidă ne ajută să fim mai competitivi pe piața muncii. În ziua de azi capacitatea de învățare și asimilare rapidă fac parte din cerințele oricărui loc de muncă bine plătit.
  • Citirea rapidă ne ajută să înțelegem mai bine realitatea în care trăim. Prin citire rapidă sunt amplificate procesele de recunoaștere a sensului informației vizuale. Noi primim 80% din informație pe cale vizuală.
  • Citirea rapidă este o metodă de dezvoltare personală. Practicând citirea rapidă îți vei valorifica potențialul propriu și îți vei putea îmbunătății memoria, atenția, concentrarea și voința pentru a deveni mai performant în tot ceea ce faci.
  • Citirea rapidă îmbunătățește activitatea aparatului vizual. Mușchii oculari sunt cei mai rapizi din corp. Prin învățarea citirii rapide ei sunt antrenați să lucreze la capacitatea naturală pe care o au, ceea ce va avea efecte binefăcătoare asupra procesului vederii.

Cititul este un sport al minții

De departe însă, cel mai mare beneficiu al citirii rapide optimizate este în domeniul citirii propriu-zise. Acum cititul pierde teren pentru că este considerat un obicei consumator de timp. Nu mai suntem motivați să citim decât strictul necesar și doar atunci când avem nevoie pentru că avem mereu altceva de făcut și asta nu este o scuză, ci o necesitate, de cele mai multe ori. Jobul, familia, copiii, prietenii, nevoile primare de supraviețuire sau chiar distragerile constante din mediu ne ocupă din ce în ce mai mult timp. Cititul, care ne ajută să creștem și să înțelegem ce se întâmplă în jurul nostru este devalorizat. Citirea rapidă optimizată schimbă total perspectiva. Saltul de performanță de la citirea uzuală (250 cpm) la citirea rapidă optimizată (900-1.000 cpm) este de 3-4 ori. Ochii au capacitatea și pot fi antrenați să citească cu viteze de până la 2.000 cuvinte pe minut. 900-1.000 cpm este pragul de acces în domeniul citirii rapide optimizate. Așadar, cine vrea să se antreneze și să performeze în domeniu o poate face. Cert este că motivația de a citi se va reinstaura treptat, pe măsură ce putem face această activitate într-un mod din ce în ce mai eficient pentru noi. Trebuie doar să vrem să ne antrenăm. Și să fim curioși să ne explorăm propriile posibilități.

Cititul este un sport al minții. Trebuie să te antrenezi zilnic, să citești mult, să simți cuvintele cărții cum îți gâdilă neuronii. Apoi să experimentezi și să trăiești zilnic experiența interiorizării mult mai directe a informației. Prin sensurile ei, pătrunse, înțelese și asimilate chiar în timp ce citești, indiferent dacă citești literatură sau texte de specialitate. Cititul nu este un capriciu sau o modă, este o necesitate. Informația scrisă este cea mai bună formă găsită de oameni pentru a transmite cunoașterea din generație în generație. Putem citi din ce în ce mai repede. Prin comparație, ascultare textelor lecturate de alții nu se poate face cu viteză mai mare 300-400 cuvinte pe minut și asta prin tehnici de corectare a distorsiunilor sonore. Cititul cu voce tare se face uzual cu jumătate din viteza de citire în gând, nesonoră.

Așadar, cititul este metoda cea mai la îndemână pentru a învăța și a ne adapta la lumea în care trăim. Iar citirea rapidă optimizată poate fi înzestrarea noastră proprie care să ne redea sau să ne întărească considerabil motivația de a citi.

Modelul de instruire SpeeRead

SpeeRead este un algoritm de antrenament original, dezvoltat prin cercetări ştiinţifice şi adaptat la performanţele fiecărui utilizator.

SpeeRead – Programul online de instruire eficientă prin citirea rapidă optimizată pune în valorare toate cele 5 caracteristici enumerate mai sus. Scopul principal al programului este să antreneze muşchii oculari să se mişte cu viteză mai mare pe text şi informaţia să fie procesată în timp mai scurt. Câmpul vizual este extins treptat, iar mişcarea corzilor vocale este încetinită constant. Citirea rapidă este o bază solidă și sigură pentru instruirea eficientă în orice domeniu de activitate. În felul acesta, cine doreşte să citească mai repede şi să înţeleagă mai bine ce citeşte are la dispoziţie un instrument potrivit. Tot ce mai rămâne de făcut este să se antreneze!

Învățarea citirii rapide optimizate este o experiență personală. Din acest motiv programele de instruire țin cont experiența și performanțele fiecărei persoane care se antrenează. Așa se pot obține rezultatele cel mai bune în dobândirea deprinderii citirii rapide optimizate. Implicarea și efortul utilizatorului sunt esențiale pentru reușită. Argumentul cel mai important al reușitei este caracterul intensiv al antrenamentului. Asta înseamnă un timp optim alocat instruirii de 20-30 minute în fiecare zi, timp de aproximativ o lună.

SpeeRead oferă 2 programe de învățare a citirii rapide BASIC și AVANSAT. Programele BASIC ajută la mărirea vitezei de citire cu 70-100% în 24 de zile de antrenament propriu-zis, în timp ce programele AVANSAT conduc la un progres și mai mare, de 100-140% la viteza de citire. Prin cele 2 opțiuni se îmbunătățește și capacitatea de memorare cu 5-15%.

Citirea rapidă – metodă de instruire eficientă

Citirea rapidă și instruire eficientă sunt relaționate direct printr-o serie de factori.

  • Procesul învățării este echivalent cu înțelegerea informației care se dorește să fie asimilată
  • Atunci când o informație a fost înțeleasă ea trece din memoria de lucru în memoria de lungă durată
  • Când e nevoie de informația învățată ea este actualizată sau transferată în memoria de lucru din memoria de lungă durată
  • Nu este posibil să utilizezi altfel o informație care nu a fost deja transferată în memorie și înțeleasă, în prealabil
  • Citirea rapidă optimizată se face prin parcurgerea accelerată a unui text dublată de înțelegerea mai bună a acelui text
  • Mecanismele citirii, înțelegerii și memorării sunt optimizate prin citirea rapidă.
  • Prin citirea rapidă se pune accent pe procesarea sensului informației citite
  • Procesul de înțelegere a informației este dominant față de analizarea informației vizuale
  • Așadar, prin citirea rapidă optimizată citești mai repede dar și înțelegi mai bine ceea ce citești
  • Informația, odată înțeleasă, ea se transferă automat în memoria de lungă durată și o poate fi oricând accesată
  • În concluzie: citirea rapidă -> înțelegere mai bună -> memorare optimizată -> actualizare ușoară
  • Aceste avantaje, care vin din optimizarea procesului de asimilare a informației vizuale din mediu, apar prin învățare și folosirea citirii rapide optimizate
  • Aceste avantaje se vor vedea la interacțiunea cu orice fel de informație vizuală din mediu, nu doar la citirea textelor
  • Mai mult decât atât, prin dezvoltarea capacității de a înțelege cu prioritate sensul informație vizuale din mediu se dezvoltă și capacitatea de tria mai rapid informația utilă de cea inutilă
  • Optimizarea procesului de instruire prin scurtarea timpului alocat și mărirea capacității de memorare și înțelegere este cel mai motivant factor pentru a continua instruirea optimă în orice domeniu de activitate
  • Citirea rapidă optimizată este doar instrumentul prin care această motivație se menține la cote optime

Pentru detalii despre programele SpeeRead puteți accesa:

  • site-ul SpeeRead (speereadi.ro/)
  • sau contul de social media (https://www.facebook.com/SpeeReadRom/)

_____________________________________________

[1] (https://techcrunch.com/2010/08/04/schmidt-data/)

[2] N. Ţurcan, Accesul la informaţia ştiinţifică: Iniţiative internaţionale, în Magazin bibliologic, 4 (2006), p. 40-47.

Adauga un comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close