Ce mai ascund noile modificari la Codul Fiscal
–
–
–
–
–
Alexandru Cristea
Tax Partner, Tuca Zbarcea & Asociatii Tax
Mecanismul de plata a TVA la incasarea facturii a captat toata atentia in ultima perioada, in timp ce alte propuneri din Proiectul de Ordonanta de modificare a Codului Fiscal, aparent inofensive, dar de mare impact pe bugetele companiilor din anumite industrii, au fost lasate in subsidiar.
Este vorba de obligatia companiilor de a autocolecta si plati TVA pentru bunurile constatate lipsa din gestiune, obligatie care va fi eliminata din Codul Fiscal. Ramane in schimb aplicabil mecanismul ajustarii TVA dedusa, adica anularea deducerii initiale de care a beneficiat compania la achizitia bunului. Cu alte cuvinte, in situatia obisnuita a unor stocuri de marfa disparute din gestiune, efectul modificarii tehnice propuse este acelasi: nu se mai autocolecteaza TVA la valoarea bunurilor lipsa din gestiune, ci se anuleaza TVA dedusa initial la achizitia acestora.
Merita insa sa ne indreptam atentia asupra efectului renuntarii la autocolectarea TVA in cazul companiilor de leasing financiar.
In martie 2011, Ministerul de Finante introducea una din cele mai contestate prevederi, prin care vehiculele nerecuperate erau vazute drept bunuri lipsa din gestiune si de aici obligatia autocolectarii TVA pentru valoarea capitalului ramas de facturat. Pe buna dreptate, atat Asociatia Societatilor Financiare din Romania (ALB), cat si companii de consultanta fiscala au sesizat anul trecut Comisia Europeana ca Romania incalca principiile europene in materie de TVA prin aceasta abordare injusta. Pentru a evita declansarea procedurii de infringement, acum se elimina din Codul Fiscal obligatia autocolectarii TVA pentru bunurile lipsa din gestiune.
In acest context, intrebarea care se pune este in ce masura vehiculele nerecuperate de firmele de leasing pot face in continuare subiectul taxarii, prin ajustarea taxei dedusa initial la achizitie.
Directiva Europeana de TVA prevede limite foarte clare si pentru situatiile in care se corecteaza dreptul de deducere, limite pe care legislatia romaneasca nu are voie sa le exceada.
Ca regula generala, o companie care si-a dedus TVA la achizitia de bunuri trebuie sa corecteze aceasta deducere daca este mai mare sau mai mica decat cea la care compania are dreptul, insa deducerea initiala nu poate fi modificata in cazul furtului, distrugerii sau pierderii dovedite corespunzator. Sunt doua mecanisme la dispozitie: fie ajustarea TVA pentru alte bunuri decat cele de capital, fie ajustarea TVA pentru bunurile de capital. Niciunul dintre ele insa, asa cum apar descrise in legislatia si jurisprudenta europene, nu poate fi aplicat masinilor date in leasing si (inca) nerecuperate.
Pentru ca orice vehicul achizitionat de o firma de leasing este destinat pentru prestarea de servicii taxabile. O intrerupere in prestarea de servicii pana la recuperarea eventuala a bunului nu poate fi considerata un motiv de anulare a dreptului de deducere. Firma de leasing intentioneaza si face toate demersurile necesare pentru a recupera si folosi din nou bunul respectiv pentru activitatile sale economice.
In continuare, poate fi argumentat ca vehiculul nerecuperat nu isi inceteaza existenta la momentul rezilierii contractului. Firmele de leasing nu ar apela la recuperatori si nu ar angrena costuri in recuperarea bunului, daca nu ar considera ca masina poate fi recuperata.
De altfel, legislatia romaneasca actuala limiteaza aplicabilitatea ajustarii pentru bunuri de capital excluzand anumite categorii de active, cum ar fi mijloacele de transport a caror durata minima de viata este mai mica de 5 ani.
Mai mult, nerecuperarea unui vehicul are un efect similar pentru proprietar din punct de vedere economic ca si furtul sau pierderea, situatii pentru care Directiva interzice ajustarea de TVA in cazul dovedirii corespunzatoare (firma de leasing poate dovedi pierderea cu documentele aferente procedurii de recuperare).
In concluzie, ramane de vazut daca Ministerul de Finante elimina obligatia platii TVA la presiunea Comisiei Europene, dar incearca in continuare sa taxeze aceste situatii prin mecanismul ajustarii TVA dedusa. Daca totusi, in mod corect, se renunta la orice modalitate de taxare a vehiculelor nerecuperate, ar trebui ca, prin Normele de aplicare la Codul Fiscal, sa se clarifice ca ajustarea de TVA nu se aplica pentru aceasta situatie. Sa dam Cezarului ce-i al Cezarului. Firmele de leasing au dreptul de a-si pastra dreptul de deducere a TVA pentru masinile achizitionate, dar nerecuperate de la clienti, asa cum nu au avut niciodata obligatia autocolectarii TVA, conform principiilor europene de TVA.